Bild
Nästa artikel
Eldrivna husbilar - hur långt har vi kommit?

Eldrivna husbilar - hur långt har vi kommit?

GÄSTKRÖNIKA

Elektrifiering av fordonsmarknaden sveper fram i rasande fart och vi presenteras oavbrutet för nya eldrivna bilar, scootrar, cyklar och andra fordon, men hur ser det ut för elektrifiering av just campingfordon?

På campingsidan har det också börjat röra på sig de senaste åren, intresset för eldrivna husbilar och campervans ökar. I denna artikel tittar vi närmare på vad som finns ute på marknaden idag, vad som väntar runt hörnet, samt några av de problemställningar som tillverkarna och gör-det-själv-entusiaster brottas med.

VW ID Buzz
Det har surrats en hel del kring Volkswagens VW ID Buzz, en ny, eldriven version av den klassiska Folkabussen (även kallad T1). Den futuristiska designen följer samma formspråk som de nya eldrivna modellerna ID3 och ID4, och har delat T1-älskarna i en klyfta lika djup som Grand Canyon. Enligt VW är den nu redo för serieproduktion, men ännu har inget officiellt premiärdatum annonserats.

Mercedes Marco Polo EQV
Den nya Mercedes EQV, som är baserad på den klassiska Marco Polo-designen, utlovar 35 mils räckvidd på en uppladdning (90 kWh), samt en uppladdning från 10% till 80% på 45 minuter. Priset och lanseringsdatum i Sverige är i skrivande stund inte fastställt.

Nissan e-NV200 
Nissan har under flera års tid arbetat med elbilar, och e-NV200 är ett av de senaste tillskotten. Detta är ursprungligen en skåpbil som Nissan erbjuder påbyggnad- och karossomvandling till, antingen direkt från fabrik eller via certifierad partner. Eftersom det rör sig om en ombyggnad designad och validerad av Nissan, täcks den av samma nybilsgaranti som övriga bilar. Påbyggnaden ger bilen ett popup-tak och markis med plats för upp till fyra personer, spisplatta, kylskåp, diskho med rinnande vatten och bra förvaringsutrymmen. Körsträckan är dock begränsad till 20 mil. Under 2021 har -NV200 även släppts i en vinteranpassad version med offroaddäck och förhöjd markfrigång.


Utmaningar med eldrivna husbilar
Varför finns det så många eldrivna personbilar men fortfarande så få husbilar och campervans? Kikar vi på personbilar så har i princip alla tillverkare minst en modellserie med ren eldrift. Dock är det för många tillverkare fortfarande tal om första generationens elbilar och även om försäljningen ökat kraftigt så har det inte gjorts mer än ca 47 400 nyregistrerade elbilar mellan januari och november 2021 i Sverige, enligt data från Bil Sweden. Campingfordon är för många ett sekundärt fordon, så det känns naturligt att vi måste köpa större volymer eldrivna personbilar innan vi börjar skaffa oss eldrivna campingfordon helt enkelt.

En annan förklaring är problemet med lastvikt. Det har med vanliga motorer varit en utmaning att få tillräckligt stor lastvikt på husbilen och samtidigt hålla totalvikten under 3 500 kg. Elmotorer väger förvisso mindre än förbränningsmotorer, men ska man komma upp i en rimlig räckvidd behöver man stoppa in stora batterier som väger minst detsamma, ofta mer.
Räckvidd är ytterligare en utmaning. För de flesta personbilar klarar man det dagliga behovet på långt under en laddning. För husbilar och campervans ser användandet lite annorlunda ut. Här transporterar vi oss ofta längre sträckor åt gången och räckvidden blir därför mycket viktigare. Samtidigt är husbilssemester för många förknippat med frihet och fricamping, där daglig tillgång till el inte alltid är en självklarhet.

En tredje utmaning relaterat till både vikt och räckvidd är priset. Desto fler batterier som stoppas in desto tyngre blir givetvis fordonet, och det påverkar även priset i stor grad. Många av de nuvarande e-versionerna av skåpbilar och campervans är alla redan nästan dubbelt så dyra som bensin/diesel-alternativen.

Framtiden för eldrivna husbilar
Vi är i dagsläget rätt långt ifrån serietillverkade, eldrivna husbilar och campervans och det dröjer nog ett par år till innan volymerna kommer upp på nivåer som gör dem lönsamma att tillverka.
Som med all ny teknik så måste det börja någonstans och det får man ändå säga att det har gjorts. Vi vet också från övrig utveckling på teknikområdet att det oftast går fortare än förväntat, samt att kapaciteten på bland annat batterier förbättras år för år.
Politiska beslut kan också vara en bidragande faktor till att elektrifieringen av husbilar och campervans tar fart. Bland annat har det på EU-nivå öppnats upp för att medlemsländerna kan komma att införa nya regler kring maximal totalvikt för B-körkort för bilar med noll CO2-utsläpp. Än så länge gäller det endast transportbilar, men en ändring till att omfatta även husbilar skulle gynna eldrivna husbilar som kämpar med vikten.

Text: Fredrik Rofors, Camptoo
Taggar: Krönikor
På campingsidan har det också börjat röra på sig de senaste åren, intresset för eldrivna husbilar och campervans ökar. I denna artikel tittar vi närmare på vad som finns ute på marknaden idag, vad som väntar runt hörnet, samt några av de problemställningar som tillverkarna och gör-det-själv-entusiaster brottas med.

VW ID Buzz
Det har surrats en hel del kring Volkswagens VW ID Buzz, en ny, eldriven version av den klassiska Folkabussen (även kallad T1). Den futuristiska designen följer samma formspråk som de nya eldrivna modellerna ID3 och ID4, och har delat T1-älskarna i en klyfta lika djup som Grand Canyon. Enligt VW är den nu redo för serieproduktion, men ännu har inget officiellt premiärdatum annonserats.

Mercedes Marco Polo EQV
Den nya Mercedes EQV, som är baserad på den klassiska Marco Polo-designen, utlovar 35 mils räckvidd på en uppladdning (90 kWh), samt en uppladdning från 10% till 80% på 45 minuter. Priset och lanseringsdatum i Sverige är i skrivande stund inte fastställt.

Nissan e-NV200 
Nissan har under flera års tid arbetat med elbilar, och e-NV200 är ett av de senaste tillskotten. D

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.