Bild
Nästa artikel
”Vi fricampare måste ta ansvar – annars väntar förbud”

”Vi fricampare måste ta ansvar – annars väntar förbud”

Krönikor

Nej, det räcker inte att ”gräva ned skiten”, som vissa verkar tro.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Krönikan publicerades först i Husbil & Husvagn 3/2019.


En trend som har gjort att en yngre generation hittat till husbilslivet är ”vanlife”. Om ni har missat detta så är det kanske för att rörelsen ifråga syns mer i appen Instagram än på vägarna.

Det handlar huvudsakligen om skåpbilar med hembyggda inredningar. Äntligen en bra inkörsport till husbilslivet i brist på billiga husvagnar, tältvagnar och husbilar!

Men med popularitet följer ofta inkörsproblem och en sak som har eskalerat på senare år är nedskräpningen på strandnära gratisplatser, särskilt vid Medelhavet och Atlanten.

Troligen är de flesta nedskräparna bara dagsbesökande badare och surfare, men det är vi som står över natten som får skulden. Och mest bannor får ofta den som syns tydligast = den stora vita husbilen. 

Annars förstår jag att lokalborna blir arga. Fimpar, läskburkar, lattemuggar, snabbmatskartonger, dasspapper och människobajs är bevis nog. Jag vill inte koppla ihop nedskräpningen med vanlife-trenden men vill ändå tipsa alla som bygger vans att sätta in toalett och gråvattentank. För en del säger bara: ”vi gräver ned skiten istället”.

”Jag vill inte koppla ihop nedskräpningen med vanlife-trenden men vill ändå tipsa alla som bygger vans att sätta in toalett”

Nej tyvärr, det räcker inte! Dels måste ni gräva djupt för att djur inte ska gräva upp allt igen och dels för att 30 gropar i veckan på en populär yta inte går att dölja. Sist men inte minst är marken ofta så hård att ”gräva ned” i praktiken betyder några löv på bajshögen.

Liknande problem har dock funnits länge. En del öar i skärgården brottas ständigt med människobajs och dasspapper vid båtplatser och naturhamnar. Och på Nya Zeeland har tusentals backpackers i minibussar och vans ställt till det i åratal.

Landet ser annars positivt på ”freedom camping” och listar drygt 200 statsägda ställplatser i naturen. Helt gratis! Men för att få övernatta finns villkor: Husbilen ska vara ”Self Contained”.

Detta är en certifiering som ges av vvs-firmor och som visar att husbilen klarar tre dygn utan tömning/fyllning. Den ska ha grå- och färskvattentank, sophink och latrintank. (Mer exakt ska den rymma 12 liter grå- respektive färskvatten per person och tre liter latrin per person, med mera) Bryter man mot reglerna för freedom camping väntar dryga böter. Frihet under ansvar.

Det är alltså dags för oss europeiska fricampare att ta ansvar – annars väntar förbud och trista regler! Ställ in en porta-potti i hembygget och montera gråvattentank!

Jag har också hört om vanlifers, husbilister och campare som plockar skräp inför varje övernattning. Ett härligt initiativ! (Nu hjälper det nog inte mot bajset däremot...)

Kort sagt, lämna inga spår – inte ens grävspår!

Jimmie Öbom

Yrke: Frilansande husbilsskribent

Ålder: 48 år

Inspirationsland: En dag i ­månaden går Rwandas ­befolkning ut på gatorna för att städa. Det har ökat grann­sämjan och gjort landet vackert. Något för Europa att ta efter! 

Skräphjältar: Globala ”Trash heroes” knyter ihop privata initiativ för renhållning. Vill någon dra igång en ­avdelning för ­husbilister i Europa?

Taggar: Krönikor

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Krönikan publicerades först i Husbil & Husvagn 3/2019.


En trend som har gjort att en yngre generation hittat till husbilslivet är ”vanlife”. Om ni har missat detta så är det kanske för att rörelsen ifråga syns mer i appen Instagram än på vägarna.

Det handlar huvudsakligen om skåpbilar med hembyggda inredningar. Äntligen en bra inkörsport till husbilslivet i brist på billiga husvagnar, tältvagnar och husbilar!

Men med popularitet följer ofta inkörsproblem och en sak som har eskalerat på senare år är nedskräpningen på s

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.