Bild
Nästa artikel
LMC Innovan 590 på Transit

LMC Innovan 590 på Transit

NYHETER

Med den stora brist på basfordon som nu råder har Hymer, liksom flera andra tillverkare, sagt att de kommer med fler husbilar från nya fordonstillverkare. Nu verkar det klart att det blir en LMC på Ford Transit.

När det nu står klart att CMT inte blir av kommer informationen om de nyheter som skulle presenterats där ut på andra sätt. En nyhet som Promobil har fått information om är att LMC lanserar Innovan 590 på Ford Transit efter det att Hymer tidigare under hösten meddelat pressen att de kommer att tillverka husbilar på fler fabrikat av basfordon än de hittillsvarande.

Med de fabriksnedstängningar som skett under pandemin och nuvarande komponentbrist är det ingen hemlighet att Fiat har leveranssvårigheter med Ducato vilket förstås ökar motivationen för fler leverantörer av basfordon. Enligt Promobil planeras just nu en 5,96 meter lång plåtis med högt tak som även används av Westfalia. Att det kommer att vara annorlunda att bygga plåtisar på Ford Transit är givet eftersom utrymmet för inredning är mer begränsat. Det beror på Transitens långa nos som vid samma tottallängd ger ett kortare boutrymme men även bredden begränsas av den smalare karossen.

Enligt Promobil leder detta till en annorlunda planlösning på framför allt två områden. Sittdelen, särskilt när baksätet som i Innovan 590 även ska ha plats för två barnstolar och 45 cm av utrymningsvägen måste vara fri mellan kök och sittgrupp, har en helt ny lösning. Till skillnad från Fiat-modellen är den uppdelad i tre segment som smalnar av framåt. Det bredare kylskåpet som finns i entrén till Innovan 600 flyttas i 590 bakåt och återfinns framför sängen för att skapa mer utrymme framtill.


Den andra punkten är som väntat sängen när den är placerad på tvären trots att bilens innermått är nio centimeter smalare än Fiat Innovan. 188 centimeter är inte långt men ändå tillräckligt. Men söker man en bil med hög ståhöjd ståtar modellen med mer än två meter.

Ytterligare en fördel med den Transitbaserade Innovan 590 är fjädringen där Transit slår Ducato och enligt Promobil förväntas priset bli som på Ducato-modellen.

Även Etrusco, som också ingår i Erwin Hymer Group, ska komma med modellen CV 600 DF baserad på Ford Transit. Eftersom Etruscos systerfabrikat är Carado och Sunlight är det inte osannolikt att även de snart finns på samma chassi.
 
Taggar: Mässor
När det nu står klart att CMT inte blir av kommer informationen om de nyheter som skulle presenterats där ut på andra sätt. En nyhet som Promobil har fått information om är att LMC lanserar Innovan 590 på Ford Transit efter det att Hymer tidigare under hösten meddelat pressen att de kommer att tillverka husbilar på fler fabrikat av basfordon än de hittillsvarande.

Med de fabriksnedstängningar som skett under pandemin och nuvarande komponentbrist är det ingen hemlighet att Fiat har leveranssvårigheter med Ducato vilket förstås ökar motivationen för fler leverantörer av basfordon. Enligt Promobil planeras just nu en 5,96 meter lång plåtis med högt tak som även används av Westfalia. Att det kommer att vara annorlunda att bygga plåtisar på Ford Transit är givet eftersom utrymmet för inredning är mer begränsat. Det beror på Transitens långa nos som vid samma tottallängd ger ett kortare boutrymme men även bredden begränsas av den smalare karossen.

Enligt Promobil leder detta till en annorlunda planlösning på framför allt två områden. Sittdelen, särskilt när baksätet som i Innovan 590 även ska ha pl

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.