Bild
Nästa artikel
Sprinter uppdateras med ny teknik

Sprinter uppdateras med ny teknik

2022

Ny motor med tre effektnivåer, nioväxlad automat och ny fyrhjulsdrift är de nyheter som Mercedes Sprinter får till 2022.

Den nya tvålitersmotorn OM 654 är förvisso inte helt ny, den har tidigare funnits i några modeller men har fram till nu inte levererats i alla chassiutföranden. Samtidigt kommer även automatlådan 9G-Tronic som alternativ till den sexväxlade manuella växellådan.

Motorn beskrivs som snålare, tystare, mer vibrationsfri och med kraftigare vridmoment än den hittillsvarande. 

Den nioväxlade automatlådan som ersätter den sjuväxlade 7G-Tronic plus gör att varvtalet blir lägre vid i stort sett samtliga körförhållanden. En ytterligare fördel är att den nya växellådan växlar mjukare och den kan även styras manuellt via rattkontrollerna.

Fyrhjulsdrivningen klarar nu via en lamellkoppling att fördela kraften automatiskt och helt efter behov, inte som den tidigare med 35 procent fram och 65 bak. Systemet har fått namnet Torque-on-demand och styrs elektroniskt. Vid normal belastning är systemet avpassat för att helt driva på bakhjulen. Det nya systemet kommer att kombineras med OM 654 på 140 alternativt 190 hk som har 9G-Tronic i chassiutföranden på totalvikter mellan 3,5 och 5,5 ton.

Som tidigare går det även att få Sprinter med enbart fram- eller bakhjulsdrift.
 

Taggar: Mässor

Den nya tvålitersmotorn OM 654 är förvisso inte helt ny, den har tidigare funnits i några modeller men har fram till nu inte levererats i alla chassiutföranden. Samtidigt kommer även automatlådan 9G-Tronic som alternativ till den sexväxlade manuella växellådan.

Motorn beskrivs som snålare, tystare, mer vibrationsfri och med kraftigare vridmoment än den hittillsvarande. 

Den nioväxlade automatlådan som ersätter den sjuväxlade 7G-Tronic plus gör att varvtalet blir lägre vid i stort sett samtliga körförhållanden. En ytterligare fördel är att den nya växellådan växlar mjukare och den kan även styras manuellt via rattkontrollerna.

Fyrhjulsdrivningen klarar nu via en lamellkoppling att fördela kraften automatiskt och helt efter behov, inte som den tidigare med 35 procent fram och 65 bak. Systemet har fått namnet Torque-on-demand och styrs elektroniskt. Vid normal belastning är systemet avpassat för att helt driva på bakhjulen. Det nya systemet kommer att kombineras med OM 654 på 140 alternativt 190 hk som har 9G-Tronic i chassiutföranden på totalvikter mellan 3,5 och

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.