Bild
Nästa artikel
Batterielbilar inte framtiden enligt Toyota

Batterielbilar inte framtiden enligt Toyota

NYHETER

Debatten om bilars framtida drivlinor går vidare och nu kastar chefen för Toyotakoncernen åter in en brandfackla i debatten, han håller inte med om att batterielbilar är bästa sättet att minska koldioxidutsläppen.

Det är koldioxidutsläppen som vi ska kämpa mot – inte förbränningsmotorn, menar chefen för Toyotakoncernen som redan tidigare inte visat sig vara någon förespråkare för batterielbilar. Akio Toyoda har också sagt att fler elbilar ger högre utsläpp.

Bakgrunden är att den japanska regeringen vill öka elbilsförsäljningen och Akio Toyoda är inte bara är chef för Toyotakoncernen utan också ansvarig för japanska bilbranschorganisationen och han är kritiskt inställd. Akio Toyoda vill inte att regeringen ska bestämma vilken teknik som ska användas för att sänka utsläppen.

– När det gäller koldioxidneutralitet är det koldioxid som är fienden, inte förbränningsmotorer. För att sänka utsläppen är det nödvändigt att ha praktiska och hållbara initiativ som passar olika situationer i olika länder, säger han till Automotive News.

Toyota har hittills satsat mer på vätgasbilar än batterielbilar. Det senaste initiativet är att utveckla en förbränningsmotor som går på vätgas.

När det gäller transportfordon, basfordonen för husbilar, pågår flera projekt där vätgas är drivmedlet för bränsleceller som alstrar el till fordonets elmotorer. Även när det gäller tyngre fordon som olika typer av lastbilar pågår samma typ av forskning. En av de tidigaste när det gäller tänkbara basfordon till husbilar var Mercedes som har en färdig prototyp av Sprinter med denna teknik och EU har beslutat om att bygga ut infrastrukturen för att kunna tanka vätgas. Redan nu finns ett fåtal vätgasmackar som alstrar gasen genom att splittra vattenmolekyler med hjälp av energin från solpaneler vilket skulle kunna göra mackarna självförsörjande. Vätgas kan därmed bli en energibärare som inte är beroende av om solpanelerna alstrar el i ett givet ögonblick. Utsläppen från bränsleceller är rent vatten.

Det danska företaget Everfuel vill bygga 15 nya vätgasmackar längs svenska vägar mellan 2022 och slutet av 2023. Pengarna kommer främst från EU men även Toyota, Hyundai och organisationen Vätgas Sverige är involverade. Det långsiktiga målet är att en tredjedel av Skandinaviens befolkning inte ska ha längre än 1,5 mil till en vätgasmack.
 

Taggar: Nyheter

Det är koldioxidutsläppen som vi ska kämpa mot – inte förbränningsmotorn, menar chefen för Toyotakoncernen som redan tidigare inte visat sig vara någon förespråkare för batterielbilar. Akio Toyoda har också sagt att fler elbilar ger högre utsläpp.

Bakgrunden är att den japanska regeringen vill öka elbilsförsäljningen och Akio Toyoda är inte bara är chef för Toyotakoncernen utan också ansvarig för japanska bilbranschorganisationen och han är kritiskt inställd. Akio Toyoda vill inte att regeringen ska bestämma vilken teknik som ska användas för att sänka utsläppen.

– När det gäller koldioxidneutralitet är det koldioxid som är fienden, inte förbränningsmotorer. För att sänka utsläppen är det nödvändigt att ha praktiska och hållbara initiativ som passar olika situationer i olika länder, säger han till Automotive News.

Toyota har hittills satsat mer på vätgasbilar än batterielbilar. Det senaste initiativet är att utveckla en förbränningsmotor som går på vätgas.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.