Nästa artikel
Begagnatförsäljning slår rekord hos Vincents Husbil & Husvagn
NYHETER

Begagnatförsäljning slår rekord hos Vincents Husbil & Husvagn

Publicerad 4 augusti 2020 (uppdaterad 4 augusti 2020)
Försäljningen av begagnade bilar slår rekord och det gäller i synnerhet för husbilar hos Varbergsbaserade Vincents Husbil & Husvagn. De går nu ut med information om att en dubblering jämfört med förra årets juli ligger inom räckhåll.
Skatten på fabriksnya husbilar har styrt om konsumtionsmönstren men inte på det sätt som myndigheterna förmodligen tänkt sig. Resultatet har blivit en rusning efter begagnade husbilar, något som ett flertal handlare vittnar om.

– En begagnad husbil är ett ekonomiskt attraktivt alternativ till en ny. Eftersom husbilar körs få mil per år så får man en mycket fräsch husbil till både lägre inköpspris och driftskostnad jämfört med en helt ny, något som allt fler kunder upptäcker samt passar vår affärsmodell med många exemplar att välja mellan väldigt väl, säger Vincent Schaffler som är ägare till Vincents Husbil & Husvagn.

Vincents Husbil & Husvagn är ett expansivt bolag som vunnit Årets Connect företag 2017 och Gasell 2016 & 2017 och grundidén att förmedla kundägda fordon till köpare. Att företaget verkligen menar allvar med sin fortsatta satsning som startade för tjugo år sedan syns exempelvis genom det nyligen inledda samarbetet med Mekonomen, något som breddat företagets bas till hela landet.

Med ett utbud runt 130 kvalitetskontrollerade fordon på ett och samma ställe menar företaget att de har något för de flesta önskemål, även för yngre köpare som är ute efter en aktiv livsstil. Van-lifetrenden syns tydligt i kundernas medelålder, det är inte alls bara äldre par i försäljningslokalerna längre.

– Glädjande är också att medelåldern bland våra köpare gått ner väsentligt, nu ser vi lika ofta par i 35-40-årsåldern som äldre, något som borgar för en fortsatt expansion. Självklart måste vi även kunna ge denna nya kundkategori de fordon de frågar efter så vi breddar vårt utbud ytterligare, säger Vincent Schaffler.

Att allt fler långväga kunder handlar hos företaget har sedan ett par år fått dem att även satsa på interaktiva videovisningar med spekulantens personliga säljare, något som blivit mycket uppskattat i dessa tider.

– Visst har vi sett en starkt uppåtgående trend under företagets hela historia men att vi just nu närmast dubblar våra siffror från juli förra året ger oss extra energi att möta både gamla och nya kunders krav, säger Vincent Schaffler.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.