Bild
Nästa artikel
Beslut om sänkning av hastighet skjuts upp

Beslut om sänkning av hastighet skjuts upp

NYHETER

De planerad hastighetssänkningarna från 100 eller 90 till 80 km/t skjuts nu upp och kanske blir de högre hastighetsgränserna kvar på vissa sträckor meddelar Trafikverket.

De planerade hastighetssänkningarna på större vägar skjuts nu upp och vissa planerade hastighetssänkningar kanske inte kommer att genomföras. Beslutet om sänkningarna skulle ha tagits nästa vecka, men i väntan på att andra vägplaner ska tas av regeringen och regionerna avvaktar Trafikverket med genomförandet.

Kritiken mot hastighetssänkningarna har varit kraftig, inte minst från landsortsbefolkningen, och tidigare i veckan kom hård kritik från 43 kommun- och regionalpolitiker mot sänkningarna. De vill istället ha mötesseparerade vägar. Trafikverket har dock i stor utsträckning valt sänkta hastighetsgränser fatt antalet omkomna i vägtrafiken ska minska till som högst 133 personer år 2030. Under etappmålsperioden 2007–2020 har antalet omkomna minskat med 60 procent trots att trafiken har ökat med nästan 8,5 procent och befolkningen med 10 procent.

De övriga trafiksäkerhetshöjande åtgärder som använts har varit att sätta upp fler fartkameror, eller Trafiksäkerhetskameror som de formellt heter, på allt fler sträckor. De senaste åren har det tillkommit cirka 250 kameror per år. Ombyggnad av vägar är betydligt dyrare än både fartkameror och hastighetssänkningar.
 
Taggar: Nyheter
De planerade hastighetssänkningarna på större vägar skjuts nu upp och vissa planerade hastighetssänkningar kanske inte kommer att genomföras. Beslutet om sänkningarna skulle ha tagits nästa vecka, men i väntan på att andra vägplaner ska tas av regeringen och regionerna avvaktar Trafikverket med genomförandet.

Kritiken mot hastighetssänkningarna har varit kraftig, inte minst från landsortsbefolkningen, och tidigare i veckan kom hård kritik från 43 kommun- och regionalpolitiker mot sänkningarna. De vill istället ha mötesseparerade vägar. Trafikverket har dock i stor utsträckning valt sänkta hastighetsgränser fatt antalet omkomna i vägtrafiken ska minska till som högst 133 personer år 2030. Under etappmålsperioden 2007–2020 har antalet omkomna minskat med 60 procent trots att trafiken har ökat med nästan 8,5 procent och befolkningen med 10 procent.

De övriga trafiksäkerhetshöjande åtgärder som använts har varit att sätta upp fler fartkameror, eller Trafiksäkerhetskameror som de formellt heter, på a

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.