Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Smyghöjning att vänta på HVO?

Bilfrågan: Smyghöjning att vänta på HVO?

TEKNIK

Vår förlagskollega Vi Bilägare svarar på läsarfrågor om bilars teknik och den här gången gäller frågan hur inblandningen av RME i enlighet med reduceringsplikten påverkar bilarnas garantier. Detta eftersom Fiat inte godkänner HVO100 i någon av sina motorgenerationer.

"Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar?" Vi återger Vi Bilägares artikel. 
 

Fråga:
Jag har uppmärksammat att man på vissa drivmedelsstationer säljer både HVO100 (XTL) och ”vanlig diesel” (EN590 eller B7). Min bil är en Volvo S80 2007 som inte är godkänd för HVO100 enligt Volvo Cars. Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar för mig och många andra dieselägare?
Bertil Hedkvist

Svar:
Vi bad om ett svar från Drivkraft Sverige (tidigare SPBI, Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet), som svarar så här:
I diesel blandar man i max 7 procent FAME (RME) det vill säga fettsyrametylester och HVO, vätebehandlad vegetabilisk olja.
I standarden för diesel så tillåts maximalt 7 procent FAME. HVO, som rent kemisk liknar fossil diesel, blandar man i så mycket att den färdiga blandningen klarar standardens krav och är då möjlig att använda i alla dieselbilar. Inblandningen av HVO i diesel kan uppgå till mellan 25–45 procent vol och fortfarande klara standardens krav.

Så den som ställde frågan kan lugnt tanka diesel, B7, då den uppfyller de standardens krav som gör att fordonstillverkaren godkänner användningen. För diesel finns inte problematiken som med E10 med att man måste göra listor då standarden uppfylls genom dessa inblandningar.
Ebba Tamm, Produkt- & Miljöexpert

Taggar: Nyheter
"Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar?" Vi återger Vi Bilägares artikel. 
 

Fråga:
Jag har uppmärksammat att man på vissa drivmedelsstationer säljer både HVO100 (XTL) och ”vanlig diesel” (EN590 eller B7). Min bil är en Volvo S80 2007 som inte är godkänd för HVO100 enligt Volvo Cars. Kan jag fortsätta tanka B7-diesel, eller kommer man höja HVO100-inblandningen i smyg tills den blir oanvändbar för mig och många andra dieselägare?
Bertil Hedkvist

Svar:
Vi bad om ett svar från Drivkraft Sverige (tidigare SPBI, Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet), som svarar så här:
I diesel blandar man i max 7 procent FAME (RME) det vill säga fettsyrametylester och HVO, vätebehandlad vegetabilisk olja.
I standarden för diesel så tillåts maximalt 7 procent FAME. HVO, som rent kemisk liknar fossil diesel, blandar man i så mycket att den färdiga blandningen klarar standardens krav och är då möjlig att använda i alla dieselbilar. Inblandningen av HVO i diesel kan uppgå till mellan 25–45

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.