Nästa artikel
Bosch satsar på 3D-skärmar
NYHETER

Bosch satsar på 3D-skärmar

Publicerad 15 augusti 2019 (uppdaterad 15 augusti 2019)
Tekniken tar bilarna in i en era som för bara några år sedan skulle ansetts som science-fiction. Den senaste utvecklingen är instrumentskärmar med tredimensionell visning vilket kan användas på en rad sätt, inte minst för att korta reaktionstider.

Många av oss minns säkert den futuriska hastighetsmätaren i Volvo Amazon, en innovation för sin tid som dock inte blev någon ny standard. Så kom 1980-talet med de första digitala hastighetsmätarna med bara siffror men det har ändå visat sig att analoga instrument har en fördel vid visningen, de är lätta att läsa av, kanske till och med lättast.

Nu ska det bli ännu lättare att uppfatta vad bilens sensorer har att förmedla genom ny teknik som möjliggjorts genom att instrumenten byts ut mot en skärm som ändrar visning efter förarens preferenser i den givna situationen. Det finns ju ingen anledning att visa information via mängder med varningslampor när allt är som det ska. I synnerhet inte när antalet system för att hjälpa föraren på traven ökar lavinartat. Allt handlar om att korta reaktionstiderna och enkel men tydlig information är förstås viktig för att uppnå det. 

– Varningar som ser ut som att de hoppar ut från displayen är mycket mer uppenbara och angelägna, säger Steffen Berns, som är chef för Bosch avdelning för multimedia i bilar.  

Bosch tar i och med det här instrumenteringen ytterligare ett steg i en ny riktning genom att inte bara visa traditionella instrument som en bild på en skärm utan även göra den tredimensionell. Oavsett om vi hittills lärt oss att tekniken kräver speciella glasögon när den använts både på bio och för TV har Bosch utvecklat ett system som inte kräver några optiska hjälpmedel, inte heller teknik för att följa ögonrörelser. För föraren som naturligtvis ska vara fokuserad på körningen och bara förstrött ägna uppmärksamheten på instrumenten kan tekniken förstås ha en hel del fördelar. Varningar kommer direkt i synfältet, kanske även navigatorns uppmaningar om hur att svänga i trixiga korsningar men säkert även sådan information vi idag inte riktigt har klart för oss hur den skulle kunna förbättras.

Om tekniken fungerar så revolutionerande som Bosch beskriver den kan den på ett betydligt mer greppbart sätt fånga förarens uppmärksamhet när den behövs. Och varför ha navigatorn i ett infotainmentsystem i mitten av instrumentbrädan när den kan visas tredimentionellt i synfältet?

Det tredimentionella kan även ha sina fördelar när det gäller back-kamerasystemen som kan visualisera avstånd på ett helt nytt sätt, kopplas ihop med trafiköversikt i fågelperspektiv och en rad funktioner som måhända finns som extrautrustning idag men kan bli lika självklara som farthållare och ABS-bromsar.

Med nya molnbaserade tjänster som kopplar ihop fordon och varnar varandra för halka, köer, vilda djur och andra trafikproblem kan den här tekniken till och med komma att ses som nödvändig i framtiden. I och för sig har inte Bosch sagt något närmare om när de bedömer att systemet skulle kunna finnas i de bilar vi köper men det brukar inte dröja alltför lång tid innan åtminstone lyxigare bilar ståtar med nya funktioner. Och Bosch säger sig ha utvecklat flera nya nya 3D-produkter för bilar.

De som i mitten av september beger sig till bilmässan i Frankfurt påstås kunna se tekniken i verkligheten där Bosch dessutom kommer att visa upp fler av sina innovationer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.