Bild
Nästa artikel
Bråk om bilavgifter på nybyggda Skurubron

Bråk om bilavgifter på nybyggda Skurubron

NYHETER

Fyra kronor per passage ska det kosta att åka över den nya Skurubron mellan Nacka och Stockholm. Men nu vill två lokalpolitiker komma undan avgiften.

Den enda bron som förbinder Nacka och Värmdö med Stockholm är sliten och behöver renoveras. Den sista delen av Skurubron stod klar redan 1957 – alltså för mer än 60 år sedan.

Den nya Skurubron byggs vid sidan av den gamla och ska stå klar nästa år. Därefter ska den gamla Skurubron renoveras och användas för gång- och cykeltrafik samt bussar.

Trafikverkets förslag är att den nya bron ska finansieras med en avgift för bilisterna på fyra kronor per passage. Alternativet är att åka norrut över Rindö och Vaxholm med två färjor, något som tar betydligt längre tid.

Men två ledande moderater i Nacka och Värmdö tycker sig ha hittat ett knep för att slippa broavgifterna. I avtalet mellan Nacka och Trafikverket stod nämligen att bygget skulle ha startat 2014. Bygget kom dock igång först 2019.

– Därför anser vi att avtalet inte gäller längre. Trafikverket har inte hållit sin del av överenskommelsen. Broavgifterna bör därför slopas, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, till lokaltidningen Mitt i.

Hans motsvarighet i Värmdö, Deshira Flankör (M), kallar förslaget ”fullständigt absurt från början”. Trafikverket hävdar dock att byggstarten ”inte är reglerat som en förutsättning för avtalets giltighet”.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Den enda bron som förbinder Nacka och Värmdö med Stockholm är sliten och behöver renoveras. Den sista delen av Skurubron stod klar redan 1957 – alltså för mer än 60 år sedan.

Den nya Skurubron byggs vid sidan av den gamla och ska stå klar nästa år. Därefter ska den gamla Skurubron renoveras och användas för gång- och cykeltrafik samt bussar.

Trafikverkets förslag är att den nya bron ska finansieras med en avgift för bilisterna på fyra kronor per passage. Alternativet är att åka norrut över Rindö och Vaxholm med två färjor, något som tar betydligt längre tid.

Men två ledande moderater i Nacka och Värmdö tycker sig ha hittat ett knep för att slippa broavgifterna. I avtalet mellan Nacka och Trafikverket stod nämligen att bygget skulle ha startat 2014. Bygget kom dock igång först 2019.

– Därför anser vi att avtalet inte gäller längre. Trafikverket har inte hållit sin del av överenskommelsen. Broavgifterna bör därför slopas, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, till lokaltidningen 

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.