Nästa artikel
Chassi: Fiat Ducato
Nyheter

Chassi: Fiat Ducato

Publicerad 17 augusti 2011 (uppdaterad 28 september 2011)
Med en marknadsandel kring 80 procent bland de nyregistrerade husbilarna i Sverige – och nästan lika hög andel i resten av Europa – är Fiat Ducatos ställning ohotad. Populärt har märket dessutom varit ända sedan introduktionen 1981.

Det var redan 1978 som Fiat och Peugeot/Citroën (PSA) enades om ett samarbete på transportbilsidan. Två fabriker byggdes och den sydligare av dem – belägen i närheten av Atessa, på samma höjd som Rom men på den östra sidan av ”stöveln” – var avsedd för produktion av lite större transportbilar.

Tre år senare, 1981, kunde den första generationen av Fiat Ducato (och dess ”syskon” Peugeot J5, Citroën C25, Talbot Express och Alfa Romeo AR6) presenteras.
Framför allt Fiat Ducato blev snabbt populär bland husbilstillverkarna, och det av tre orsaker: Bilen var framhjulsdriven, vilket gav en låg ram (och därmed ett bekvämt insteg i bodelen). Dessutom hade bilen rattväxel och handbromsspaken satt mellan förarstolen och hyttdörren – två saker som underlättade passagen mellan förarhytt och bodel. Dessutom var priset på nykomlingen attraktivt …
 
Den första generationen, som kom att byggas fram till 1993, var – i husbilssammanhang – vanligtvis försedd med en 75 hästkrafter svag bensinmotor. Mot slutet erbjöds även en dieselmotor och en turbodiesel med 75 respektive 95 hästkrafter.
 
Den andra generationen (1994 – 2006) var moderniserad på många vis, inte minst i förarhytten. Rattväxelspaken (som hade en tendens att kollidera med förarens högerknä när man körde på 4:an) var ersatt med en ”joystick” i instrumentbrädan – något som skulle komma att bilda skola inom hela transportbilssegmentet. Peugeot-versionen hette nu Boxer och Citroën kallade sin version Jumper, medan Fiat höll kvar vid Ducato-namnet. 
Motoralternativen var många, och skiftade under åren, men populärast i husbilssammanhang var en 2,5-liters turbodiesel på 115 hästkrafter. En facelift – utvändigt omfattade den frontpartiet; invändigt ändrades instrumentbrädan och stora delar av inredningen – genomfördes 2003. I samband med faceliften tillkom nya motoralternativ, bland annat den 127 hästkrafter starka 2.8 JTD.
Nuvarande generation, som lanserades under 2006 och finns under husbilar från 2007 års modell, fick helt ny design (bland annat med de karakteristiska, högt placerade strålkastarna). Samtidigt rensade man i motorutbudet, som nu i princip omfattar tre motorer på 2,2, 2,3 och 3,0 liter. (2,3-litersmotorn finns dock i två versioner – en för skåpbilar och en för övriga Ducato-versioner.) Redan vid framtagandet av den nya generationen, lade Fiat dessutom stor vikt vid de önskemål (bland annat enkel elektrisk hopkoppling av bildel och bodel) som husbilstillverkarna under många år framfört.
 
Åtskilliga av de Fiat Ducato som genom åren blivit bas för en husbil har bestått av ett draghuvud (förarhytt och drivlina) från Fiat, som kompletterats med ett AMC lågprofilchassi med bred bakre spårvidd och individuell hjulupphängning från Al-Ko Kober. Dessa chassier specialanpassas dessutom för varje husbilsbyggares individuella önskemål.
Antalet varianter på ”nya” Ducato är därför näst intill oöverskådligt, från ett ”naket” draghuvud avsett för en helintegrerad husbil med AMC-chassi till ett komplett chassi – eventuellt kompletterat med en ramförlängning från exempelvis Al-Ko Kober. &
 
Fler texter om chassier:
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/chassi-mercedesbenz-1165
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/chassi-ford-transit-1161
Lars Erik Paulsson (text och arkivmaterial)

Ducato generation 2.

Ducato generation 3.

Ducato generation 1.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.