Bild
Nästa artikel
De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar

De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar

NYHETER

Nu lanserar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden den första delen av sin marknadsföringskampanj mot svenskar: De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar. Samtidigt meddelar regeringen via vårändringsbudgeten att de vill satsa ytterligare tio miljoner kronor på Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål.

Visit Sweden ska få oss svenskar att semestra mer, och då förstås i Sverige. Som bekant har de utländska turisterna i spåren av corona-pandemin försvunnit och många turistanläggningar ekar tomma. Särskilt hotell och nöjesparker lider av stora publiktapp men en ljusglimt är att campinganläggningarna har klarat sig ganska bra, vissa campingar har till och med rapporterat om ökningar den gångna säsongen. Totalt sett uppges campinganläggningarna dock ha tappat cirka 20 procent men en del anläggningar i framför allt Bohuslän som i stor utsträckning förlitar sig på norska gäster har haft det riktigt tufft. Nu vill Visit Sweden öka den svenska turismen i Sverige ännu mer och genomför därför en riktad kampanj för att få ännu fler att njuta av de svenska pärlorna.

– Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

– Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom den 14 april.


– Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag.

Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.

– I vår nya kampanj har vi låtit coronastrandade utländska besökare tipsa svenskar om guldkorn runt om i landet som de besökt under pandemi-tiden i Sverige, säger Susanne.

Till Visit Swedens nya kampanj har alla svenska turistregioner och stora städer även bidragit med tips och förslag i en gemensam satsning att inspirera och locka semestersvenskar.

Här hittar du mer information om kampanjen.
 

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.