Nästa artikel
2014: Nya Niesmann+Bischoff Arto
Arto

2014: Nya Niesmann+Bischoff Arto

Publicerad 30 juli 2013 (uppdaterad 12 augusti 2013)
Lyxhusbilarna från Niesmann är kända för sin framstående inredningsdesign. Nu uppdateras de även utvändigt och man hoppas på så sätt fortsätta attrahera designmedvetna husbilister.

Exteriören på denna lyxhusbil från tyska staden Polch har genomgått en rejäl ansiktslyftning. Niesmann+Bischoff Arto baseras på Fiat Ducato med ett lågprofilchassi från Al-Ko .

– Precis som vi kommit att bli normgivande när det gäller den invändiga designen har vi nu skapat en ny måttstock även för den utvändiga, säger Niesmann+Bischoffs vd Hubert Brandl. 
Tanken med nya Arto är att den ska vara luxuös, utan att vara vräkig. Snarare eftersöker man en strukturerad och välproportionerlig design som passar stilmedvetna husbilister.

Niesmann har satsat på en mer aerodynamisk form på nya Arto. Fronten har ny design liksom hjulhusen vars form inspirerats av personbilsindustrin. Både front – inklusive motorhuv och stötfångare – samt aktern är av glasfiberarmerad plast. Sidokjolarna har även dragits djupare ned mot marken än hos föregångaren. En annan förändring är att spårvidden bak har ökats från 1 860 mm till 1 980 mm för att ge bättre vägegenskaper. Därtill har garaget blivit 7 cm högre för att lättare få in cyklar i utrymmet.

Kombinationen av varselljus och blinkers ger ett eget utseende och strålkastarna är av lysdiodtyp, liksom alla baklyktor. Backkameran är integrerad i akterpartiet, skyddad mot nedsmutsning.

Ytterbackspeglarna har också utvecklats, liksom de dubbelglasade sidorutorna, för att förbättra runt-om-sikten.

Nya Arto levereras som standard vitlackerad, men som tillval kan den fås champagnefärgad med antracitgrå detaljer.

Invändigt har Arto fått en nydesignad instrumentbräda med kombinerad varmluftfördelning och – som tillval – värmekonvektorer innanför vindrutan. Stommen till instrumentbrädan är gjord av expanderad polypropen, som är ett lätt material med goda värme- och ljudisolerande egenskaper.

Även skåpen på båda sidor i förarhytten har fått ny design, liksom förardörren. Den nedsänkbara sängen har i 2014 års Arto en bekvämare enhandsmanövrering, och elektrisk manövrering av sängen finns som tillval. Insteget till bodelen är sänkt cirka 10 cm, jämfört med föregångaren, och både garderobsbelysning och ytterbelysning är av LED-typ. (Vid beställning av elektriskt manövrerad markis med ljuslist utgår ytterbelysningen.)

Niesmann+Bischoff bygger två serier med lyxhusbilar. Den mindre Arto som nämns ovan byggs på Fiat Ducato/Al-Ko medan större Flair byggs på chassit från Iveco. Även Flair har fått ett antal uppdateringar till 2014. Bland annat har det tillkommit några planlösningar med så kallad barsittgrupp. (Se planlösning i bild till höger.)>>>>>>
Därtill har Flair fått en ny bodelsdörr med hela 65 cm bred öppning. Dörren hålls öppen med en gasfjäder och har elektrisk stängningshjälp. Även fotstegen har breddats och gjorts djupare.
I Flairserien ingår sju olika modeller medan Artoserien består av 17 olika modeller.

Arto med sin nya akter.

Flair med barsittgrupp, finns även i Artoserien.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.