Bild
Nästa artikel
Fiat lanserar ny teknik, kan även gälla Ducato

Fiat lanserar ny teknik, kan även gälla Ducato

NYHETER

Nu börjar det så smått komma batteridrivna fordon som passar som basfordon till husbilar. Första kvartalet 2022 ska Scudo och Ulysse finnas för leverans. Redan till årsskiftet antyds en Ducato med bränsleceller.

Fiat Professional går nu ut med information om att de börjar sälja modellerna Scudo och Ulysse med såväl batteridrift (BEV) som diesel (ICE) redan första kvartalet 2022.

Modellnamnen har funnits tidigare, Fiat Ulysse MPV (Multi Purpose Vehicle) producerades i Hordain mellan 1994 och 2002 och Scudo mellan 1996 och 2012. De var då ett resultat av samarbetet mellan Fiat och PSA-group. Nu har ytterligare samarbeten inletts och bolaget heter numer Stellantis.

Plattformen som används till de nya modellerna finns på fler av Stellantis modeller som Peugeot Expert och Traveller, Citroën Dispatch och SpaceTourer samt Vauxhall Vivaro.

Scudo kommer att tillverkas i tre versioner, Van, Combi och Cab med flak medan Ulysse finns med sex till nio säten. Båda byggs på EMP2-chassit vilket gör det möjligt att möta en rad specialområden. Med BEV blir fordonen nollutsläppsfordon i den lokala miljön och kan användas som bas till husbilar.

I de stora länderna inom EU kommer beställningarna igång redan i höst för leverans första kvartalet 2022.

Stellantis har som ambition att bli ledande inom BEC till konkurrenskraftiga priser. Inom tre år kommer fler kommersiella bilar med eldrift vilket även ska inkludera vätgasbilar, det vill säga försedda med bränsleceller och de bränslecellsdrivna ska pressenteras redan innan året är slut. Detta antyder att det skulle kunna komma en Ducato med vätgasdrift men vi får vänta ytterligare någon månad på bestämt besked.

2030 beräknar Stellantis att över 70 procent av de transportbilar som de säljer i EU ska vara "lågutsläppsfordon", low-emission vehicles. För att nå dit görs investeringar före 2025 på 30 miljarder euro.

Taggar: Nyheter

Fiat Professional går nu ut med information om att de börjar sälja modellerna Scudo och Ulysse med såväl batteridrift (BEV) som diesel (ICE) redan första kvartalet 2022.

Modellnamnen har funnits tidigare, Fiat Ulysse MPV (Multi Purpose Vehicle) producerades i Hordain mellan 1994 och 2002 och Scudo mellan 1996 och 2012. De var då ett resultat av samarbetet mellan Fiat och PSA-group. Nu har ytterligare samarbeten inletts och bolaget heter numer Stellantis.

Plattformen som används till de nya modellerna finns på fler av Stellantis modeller som Peugeot Expert och Traveller, Citroën Dispatch och SpaceTourer samt Vauxhall Vivaro.

Scudo kommer att tillverkas i tre versioner, Van, Combi och Cab med flak medan Ulysse finns med sex till nio säten. Båda byggs på EMP2-chassit vilket gör det möjligt att möta en rad specialområden. Med BEV blir fordonen nollutsläppsfordon i den lokala miljön och kan användas som bas till husbilar.

I de stora länderna inom EU kommer beställningarna igång redan i höst för leverans första kvartalet 202

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.