Bild
Nästa artikel
Framtiden är alltid den mest intressanta

Framtiden är alltid den mest intressanta

ÅTERBLICK

Att spekulera i vad framtiden kommer att erbjuda har alltid väckt människors nyfikenhet. Resultatet har blivit en rad konceptbilar som genom åren ettdera blivit stilbildare eller fallit i glömska. Här är några av alla som presenterats!

2012 Dethleffs EVAN
Framtiden är alltid den mest intressanta

2012 visade Dethleffs upp EVAN, en helintegrerad liten godbit byggd på Fiat Ducato. Bilen var en prototyp och när den visades upp fanns det varken uppgifter om pris eller datum för produktionsstart men detta berodde på att Dethleffs bjöd in besökarna att tycka till om bilen. EVAN står för Effizient Vielseitiges Automobil den Nächsten Generation. Det betyder ”nästa generations rationellt mångsidiga bil”. Frågan vi ställde oss var hur långt in i framtiden vi behövde skåda för att se bilen hos en handlare.

Den lilla husbilen med med måtten 2,15 x 5,65 meter var utrustad med ett popup-tak och mäter med detta 2,75 meter på höjden. Motorn som valdes var på tre liter och 177 hästkrafter kombilerad med en sex-stegad automatlåda. Vikten uppgavs till 2 800 kilo vilket gav 700 kilos lastkapacitet eftersom totalvikten var 3,5 ton. Den smidiga husbilen visades på mässan med sex sittplatser och fyra bäddar, köket utrustat med en tvålågig spis, en kyl på 88 liter och en färskvattentank på 40 liter.

– Jag vill fylla ett tomrum på marknaden med denna bil, sa designern Michael Studer från Dethleffs när vi senare tittade närmare på bilen.

Han tyckte att bilen placerade sig i mitten av en triangel med tre andra bilar som hörn, en inredd skåpbil, en Volkswagen California och en liten helintegrerad bil. Till det yttre är EVAN mest besläktad med den senare. På insidan är det svårt att likna den vid någon annan bil. Utvecklingsprojketet gick att följa nätet.

Här kan du läsa hela artikeln.

2013 ForFreedom Caravan
Framtiden är alltid den mest intressanta

Den här kombination av mobilt boende får nog klassas som en husvagn eftersom "förarhytten" är separat. Konceptet var, tänkt för stadsbon som behöver rekreation över helgen. Hela konceptekipaget är därutöver konstruerat med hänsyn till körstabilitet och bränsleekonomi. Med sina små yttermått och speciella kopplingsanordning är den dessutom lätt att koppla ihop med bilen.

Den totala längden på ekipaget hopkopplat är 7,2 meter och vagnens höjd anges till 2,6 meter. Då vagnen är mjukt formad är den bredaste punkten på 2,3 meter 40 centimeter bredare än där den är som smalast och den inre höjden är 190 centimeter. Bilen är tvåsitsig, 266 centimeter lång och 172 bred.

Här kan du läsa hela artikeln.

2013 Dornob
Framtiden är alltid den mest intressanta

Framtidens mobila boende utmanar designers till att utforma alltmer spännande, om än lite verklighetsfrånvända, lösningar. Den här designlösningen går ytterligare ett steg med sitt speciella tänkande att kunna "packa ihop" husvagnen under transporten. Att kunna använda bilen separat och ändå ha en bodel som mer liknar dagens husbilar verkar vara ett genomgående tema från allt fler konceptfordon.

Det går alltså tvärtemot den verkliga utvecklingen vi ser i försäljningsstatistiken även om det inte heller rakt av att jämföra stilstudier som denna med dagens husvagnar.

Här kan du läsa hela artikeln.

2014 Nau-Eccocamper
Framtiden är alltid den mest intressanta

NAU, en italienskt designstudioföretag, har ritat den här strömlinjeformade utsläppsfria konceptvagnen Ecco Camper och med den vill de inspirera till en helt ny syn på 2000-talets mobila boende.

Som sig bör drivs husbilen fossilfritt, åtminstone så länge som produktionen av elen den laddas med är det. Det expanderbara taket på Ecco Camper har integrerade solpaneler som används som komplement till den traditionella laddningen från ett vanligt eluttag.

Här kan du läsa hela artikeln.

2014 New Generation
Framtiden är alltid den mest intressanta

Projektet har namnet New Generation och bakom det står amerikanen Matt Attenborough. Han tyckte att utvecklingen på husbilar och husvagnar stod still, flyttade till Qatar och började drömma om framtidens mobila boende. I dag har han en färdig skiss för sina drömmars husvagn och har dragit igång en crowdfunding, det som kallas gräsrotsfinansiering på svenska. Så snart målet på 125 000 dollar är uppnått startar bygget av prototypen, som planeras vara klar för visning till nästa vinter.

– Det här är ett unikt och innovativt projekt som redan har väckt stor uppmärksamhet. För oss är det väldigt spännande att få vara med som partner, säger Håkan Streimer, Sales & Marketing Manager på Alde.

Här kan du läsa hela artikeln.

2018 Sprinter med bränsleceller
Framtiden är alltid den mest intressanta

2018 visade Mercedes upp ny teknik för att driva husbilar i och med att de visar upp en Sprinter med vätgasdrift.

Det var under en uppvisning som Mercedes avslöjade konceptet Sprinter F-cell som är en bakhjulsdriven husbil med bränsleceller. Mercedes menar att när det gäller lätta lastbilar och basfordon för husbilar måste även lastförmåga, tanktid och aktionsradie tas med i beräkningen.

Här kan du läsa hela artikeln.
Här 

2019 Hymer Koncept Galileo
Framtiden är alltid den mest intressanta

Vid stora mässor som Caravan Salon lyfts alltid ögonbrynen lite extra. Vad i dessa koncept som står och glänser i mässhallen kommer i närtid och vilka idéer förblir på ritbordet? Koncept Galileo är inget som visats upp i fysisk form utan tar avspark i de självkörande bilarnas värld som redan nu satt ordentliga avtryck i nya produktionsbilar.

I en aldrig sinande ström introduceras förarstödssystem som för bara några år sedan hade platsat i en science-fiction-film. Nu är vi där men hur blir det med denna framtidsstudie? En sak är säker, designen är vad vi nu skulle benämna som ultramodern och det gäller inte bara det yttre, tekniken är likaledes något som är på en helt ny nivå.

Här kan du läsa hela artikeln.

Taggar: Nyheter
2012 Dethleffs EVAN
Framtiden är alltid den mest intressanta

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.