Nästa artikel
Framtidens mobilladdare
Nyheter

Framtidens mobilladdare

Publicerad 11 januari 2013
Forskare på KTH har utvecklat en mobilladdare som både kan sänka bränseförbrukning och försäkringspremie.

 

KTH-forskarnas mobiltelefonladdare går under arbetsnamnet ”Whitebox”. Tanken är att hjälpa bilförare att köra smartare, säkrare och grönare.

Tidigare har inbyggda svarta lådor för att övervaka fordon bara funnits på den professionella transportmarknaden, men den här mobilladdaren riktar sig mot privatbilister.

– Inbyggda svarta lådor för att övervaka fordon har funnits länge på den professionella transportmarknaden men aldrig fungerat för privatbilister, säger Isaac Skog, forskare på avdelningen för signalbehandling på KTH.

Det är han och forskarkollegorna Peter Händel och Martin Ohlsson på KTH som tillsammans utvecklat Whitebox.

  • Vår idé är att koppla ihop fordonets identitet med förarens mobiltelefon för att utnyttja dagens smarta telefoner som ersättning för traditionella svarta lådor. Mobiltelefonladdaren ser ut som en vanlig laddare som ansluts till bilens cigarettändaruttag men innehåller digital signalbehandling och sensorer för att läsa av bilens identitet, dess beteende, samt har möjlighet att kommunicera med den anslutna mobiltelefonen, säger Martin Ohlsson.

Det finns möjlighet att spara på både miljö och pengar med en smart mobiltelefon som övervakar körningen. Detta genom lägre bränsleförbrukning.
Man kommer också att kunna ha en användarbaserad försäkringspremie som motsvarar förarens riskbeteende. Det ger möjlighet för den säkre föraren att få en rättvis premie och inte behöva betala för andras misstag.
Whitebox analyserar överlagrade svaga signaler i cigarettändaruttaget och kan på så sätt ta ett ”fingeravtryck” på bilen.

Då mobiltelefonen är en del av lösningen finns det också möjlighet att dela med sig av den insamlade informationen till andra användare. Detta via exempelvis sociala medier. Att koppla på ytterligare program och funktioner är också en möjlighet för framtiden.

 – Om vi alla hjälps åt och anonymt delar med oss av informationen så kan vi i gengäld få smartare trafik och en mer hållbar trafiksituation i Stockholm och andra stora städer, säger Peter Händel.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.