Bild
Nästa artikel
Fula säljknepet fortfarande kvar: ”Lurar sina kunder”

Fula säljknepet fortfarande kvar: ”Lurar sina kunder”

NYHETER

En av tre bilannonser innehåller en formulering som kan lura köparen – men som saknar betydelse rent rättsligt.

Det går inte att reservera sig mot felskrivningar i bilannonser. Trots det förekommer termen fortfarande i mängder av bilannonser, visar en årlig genomgång av riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).

Bilannonsen blir en del av köpeavtalet och reservationen saknar därmed betydelse. Vid en reklamation kan bilhandlaren inte hänvisa till reservationen i annonsen för att slippa lösa problemet.

Enligt M Sverige finns det flera exempel på ärenden där köparen har fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden när felet varit av ”väsentlig betydelse” för köparen, och inte har gått att åtgärdas tekniskt eller rättas till.

– Det största problemet är inte annonstexten, utan att bilhandlaren ofta har slarvat eller struntat i att ta reda på hur en bil är utrustad. Vi råder alltid spekulanter att hålla sig undan verksamheter som helt uppenbart lurar sina kunder, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Taggar: Nyheter

Det går inte att reservera sig mot felskrivningar i bilannonser. Trots det förekommer termen fortfarande i mängder av bilannonser, visar en årlig genomgång av riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).

Bilannonsen blir en del av köpeavtalet och reservationen saknar därmed betydelse. Vid en reklamation kan bilhandlaren inte hänvisa till reservationen i annonsen för att slippa lösa problemet.

Enligt M Sverige finns det flera exempel på ärenden där köparen har fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden när felet varit av ”väsentlig betydelse” för köparen, och inte har gått att åtgärdas tekniskt eller rättas till.

– Det största problemet är inte annonstexten, utan att bilhandlaren ofta har slarvat eller struntat i att ta reda på hur en bil är utrustad. Vi råder alltid spekulanter att hålla sig undan verksamheter som helt uppenbart lurar sina kunder, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Artikeln ursprungligen publicerad på

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.