Nästa artikel
Dethleffs Globeline
Globeline passar mogen kund

Dethleffs Globeline

Publicerad 14 december 2012 (uppdaterad 25 juli 2013)
Globeline var Dethleffs stora nyhet år 2009. Här märktes två nya steg i modellprogrammet: Mercedeschassi och nytt inredningstänk.

Det finns ett antal olika inredningar att välja på för Globelinekunden men ett av alternativen speglar ett nytänkande med sikte på äldre köpare. Just den här kundkategorin är inte alltid så intresserad av en stor dubbelsäng.

— Femtioplussare kan ibland föredra en god bok när skymningen faller och då blir vår layout med två vinklade sängar i olika plan utmärkt, säger Anita Lorenscheit, som är presstalesman för Dethleffs i Tyskland.

En varsam beskrivning av vad vissa husbilskunder inte prioriterar inför övernattningen med andra ord. 

Många kunder visade sig däremot prioritera avställningsytor i köket. Det löste man med ett arrangemang av flera mindre separata öppningsbara glasluckor över spis och diskho. En lösning som innebär att man bara fäller upp så mycket som man behöver för stunden och lämnar resten nedfällt för att ställa kryddor, burkar och annat smått och gott på. Matbordet i sin tur har en enkel mekanism som gör att skivan kan förlängas. 

Inredningen handlar mycket om trä och en hel del nya textilier men man kan också notera att exempelvis kranarna i duschutrymmet, med den nya runda duschkabinen, är av samma typ som vi är vana vid hemifrån. Lite extra designglädje med båtkänsla bjuds det i form av runda instrument och klockor av traditionell design i en ädelträpanel i bodelen.

Bredden på golvutrymmet i köksdelen vinner också på lösningen med de vinkelställda sängarna vilket gör detta till husbilen för den som är intresserad av matlagning.

Som tillval finns att välja en fast monterad sittgrupp med klädsel och stoppning optimerad för att sitta på i stället för den sedvanliga kompromissen som en bäddbar sittgrupp innebär.

Den nya bilen får en tjänstevikt på strax över 3 200 kilo medan totalvikten stannar på 3 500 kilo vilket är bra om man ser till -bilens storlek. Det handlar om en sju meter, nåja nästan, lång bil som är 2,33 meter bred. Längd och vikt noga genomtänkt med andra ord.

Tekniskt bygger bilen på en Mercedes Sprinter 315 CDI där underleverantören Al-Ko har hjälpt till med att anpassa chassit till husbilsbygget. Det betyder bland annat att den här bilen är ovanligt låg för att vara en bakhjulsdriven husbil.

I och med introduktionen av Globeline erbjuder nu Dethleffs husbilar byggda på fem olika chassimärken, Fiat, Ford Iveco, Mercedes och Renault. Detta i både framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna versioner.

Jag frågar Anita Lorenscheit varför man nu väljer att bygga även på Mercedeschassi. Är det en trend i husbilsbranschen -eller är det en kostnadsfråga?

— Faktum är att vi har byggt på Mercedes tidigare, säger hon. Men då var vi inte helt nöjda med vägegenskaperna.

— Det här nya Sprinterchassit tycker vi däremot är ovanligt bra, fortsätter hon.

— Vi tittar ständigt på alternativa lösningar och detta känns som en seriös grund att bygga på nu när Al-Ko gjort sina specifika husbilsanpassningar.

Motorn i den bakhjulsdrivna bilen är en 150-hästars Mercedesdiesel och den provkörda bilen är utrustad med automatlåda. Något som saknas hos flera konkurrenter.

Detta öppnar upp en marknad där det finns ett otillfredsställt behov.

Automatlådan är smidig och gör bilen lätt att leva med i stadstrafik där man inte behöver oroa sig för start i uppförsbacke, utan i stället kan koncentrera sig på att hålla reda på var man har den relativt stora bilen.

På landsväg betyder det att det blir en ganska sävlig kombination som snällt följer trafikrytmen men inte inbjuder till några snabba omkörningar.

Bakhjulsdriften, automatlådan och ett vridmoment på 330 Nm gör bilen till en bra dragare för den som har behov av ett släp. Råstyrkan i motorn är till god hjälp även i uppförsbackar.

Färgmässigt handlar Globelines exteriör om en hel del vitt men också en förardel i jaspisblått eller kolsvart med silverfärgad bodel.

 

Text och foto:  Stefan Nilsson

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.