Bild
Nästa artikel
Goodyears däck ska tillverkas med soja

Goodyears däck ska tillverkas med soja

NYHETER

Till 2040 ska Goodyear ändra produktionsprocessen för däck så att de helt byter ut den petroleumbaserade olja som idag används vid tillverkningen.

Goodyear skriver i ett pressmeddelande att de strävar efter att leverera innovativa produkter som bidrar till att förändra mobiliteten i hela världen, och samtidigt främjar en hållbar framtid. Ansvarsfullt anskaffade och mer miljövänliga material som säkerställer högsta kvalitet och prestanda är en del av Goodyears Better Future-ramverk.

Så hur kommer bönor in i bilden? 

När sojaoljan är ansvarsfullt anskaffad är den ett biobaserat material som i princip kan användas som alla andra oljor. Det gör det möjligt för Goodyear att uppnå målet att helt byta ut petroleumbaserad olja i företagets produkter till år 2040. Vägen mot detta mål har fått en flygande start, användandet av sojaolja ökade med 90 procent år 2019. Det överstiger målet på 25 procent till slutet av 2020.

Genom att börja använda sojaolja kan Goodyears användning av petroleumbaserad olja minskas med upp till 22 miljoner gallon per år. Gummiblandningen blandas också lättare med polymererna som används i slitbaneblandningen. Det kan i sin tur leda till lägre energianvändning och utsläpp av växthusgaser under däckproduktionen, vilket bidrar till Goodyears mål att reducera dessa gaser med 25 procent till år 2023.

– Att byta ut del för del resulterar i avsevärda förbättringar av behandlingen, rapporterar dr Bob Woloszynek, Goodyears chefsingenjör för utveckling av råmaterial och tekniska förstärkningar. Vi körde utvärderingar i våra anläggningar och vi såg en sju till 15 procentig minskning av hur lång tid det tar att blanda en sats. Vi kan då utnyttja den minskningen för energibesparingar eller för att öppna upp kapacitet.


Varför sojaolja? Eftersom det är en vegetabilisk olja så övergår den från ett gummiliknande ämne till glas vid en mycket låg temperatur. Det gör den perfekt för att balansera prestandan på vått väglag och i vinterförhållanden.

– Det är lätt att förbättra ett attribut, men normalt måste man då kompromissa på någon egenskap, berättar dr Woloszynek. Vi har här lyckats förbättra ett attribut utan att något annat måste bli sämre.

Inom EMEA-regionen använder Goodyear solrosolja till gummiblandningen i däcket EfficientGrip Performance 2.

– De flesta växtbaserade eller vegetabiliska oljor som liknar sojaoljan har små skillnader. Men vi har kunnat dra fördel av dem för att skapa ännu fler prestandafördelar för de tillämpliga produkterna, säger dr Woloszynek. Sojaolja är en delprodukt av någonting som alltid kommer att odlas, eftersom vi behöver den för att livnära både människor och djur. Om Goodyear kan dra fördel av överskottet och använda det för att skapa prestandafördelar så är det något som alla vinner på.
 

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.