Bild
Nästa artikel
Hyvia/Renault planerar vätgasdriven Master 2022

Hyvia/Renault planerar vätgasdriven Master 2022

NYHETER

Den 27-28 oktober presenteras prototypen Hyvia Renault Master H2-TECH. Master är en lätt transportbil med tolv kubikmeter lastvolym och en räckvidd på upp till 500 km. Lanseringen sker 2022.

Den 27-28 oktober presenterar Hyvia Renault Master H2-TECH på Hyvolutionmässan i Paris. Master är en lätt transportbil med tolv kubikmeters lastvolym och en räckvidd på upp till 500 kilometer. Den är utrustad med 30 kW bränslecell, ett 33 kWh batteri samt 4,5 kg vätgastank. Försäljningen uppges starta 2022.

Renault Master H2-TECH har lokala nollutsläpp av koldioxid, lång räckvidd och snabb tankning. Vätgastekniken är viktig i lätta transportbilar då det möjliggör längre räckvidd och större lastvolymer. Eftersom batteridrift inte är särskilt lämplig för husbilars basfordon kan denna teknik komma att bli vanlig i framtida husbilar.

Master H2-TECH tillverkas i Frankrike på Batilly fabriken, integrationen av el- och vätgassystemet görs av PVI som är ett dotterbolag inom Renault Group beläget i Gretz-Armainvilliers. Elmotorn tillverkas i Cleonfabriken och bränslecellen monteras på Renaults Flins fabrik. Vätgastankarna levereras av franska Faurecia.

– Jag är stolt över att få visa upp vår första prototyp. HYVIA erbjuder vätgasmobilitet som är anpassad till våra kunders behov och överbryggar de problem som finns med tekniken. HYVIA kommer att kunna leverera kompletta ekosystem till vagnparksägare som strävar efter koldioxidfria lösningar. HYVIA är ett snabbrörligt bolag som förenar styrkorna och expertisen hos två ledare inom området: Renault Group & Plug-Power, skriver David Holderbach som är VD på HYVIA i ett pressmeddelande


Prototypen till HYVIA’s vätgasstation erbjuder snabb tankning, processen tar cirka 5 minuter. Tankstationen är enkel handha och vätgasen tillverkas på plats genom vattenelektrolys eller genom bulkleveranser i gastuber. Systemet lagrar den komprimerade vätgasen innan den förs över till fordonet vid behov. Vätgastankstationen kommer börja monteras i Frankrike på Flins fabriken mot slutet av året.

Tekniken ska erbjudas i en rad lätta transportfordon som utrustas med bränsleceller. Exempelvis görs tekniken tillgänglig i skåpbilar, chassin för påbyggnation och stadsbussar. Fordonen utgör ett komplement till rena elfordon men med utökad räckvidd.

Kommande prototyper som ska presenteras är:

  • Master Chassis Cab H2-TECH: en stor skåpbil med ännu mer lastutrymme (19m3) och en räckvidd på 250km.
  • Master Citybus H2-TECH: En stadsbuss med plats för upp till 15 passagerare och räckvidd på 300 km.

“HY” står för vätgas på engelska (hydrogen), “VIA” för väg: HYVIA banar en ny väg framåt för koldioxidfri mobilitet. Bolaget skapades 2021 och ägs till lika delar av Renault Group och Plug-Power, en etablerade aktör inom leveransklara lösningar för vätgas- och bränslecellsteknik. Bolaget har sitt säte I Frankrike och erbjuder ett heltäckande ekosystem med transportbilar, bränsleceller, tankstationer för vätgas och leveranser av koldioxidfri vätgas. Inom bolaget ryms även vagnparksfinansiering och underhåll av vagnparker.

https://www.hyvia.eu
 

Taggar: Nyheter

Den 27-28 oktober presenterar Hyvia Renault Master H2-TECH på Hyvolutionmässan i Paris. Master är en lätt transportbil med tolv kubikmeters lastvolym och en räckvidd på upp till 500 kilometer. Den är utrustad med 30 kW bränslecell, ett 33 kWh batteri samt 4,5 kg vätgastank. Försäljningen uppges starta 2022.

Renault Master H2-TECH har lokala nollutsläpp av koldioxid, lång räckvidd och snabb tankning. Vätgastekniken är viktig i lätta transportbilar då det möjliggör längre räckvidd och större lastvolymer. Eftersom batteridrift inte är särskilt lämplig för husbilars basfordon kan denna teknik komma att bli vanlig i framtida husbilar.

Master H2-TECH tillverkas i Frankrike på Batilly fabriken, integrationen av el- och vätgassystemet görs av PVI som är ett dotterbolag inom Renault Group beläget i Gretz-Armainvilliers. Elmotorn tillverkas i Cleonfabriken och bränslecellen monteras på Renaults Flins fabrik. Vätgastankarna levereras av franska Faurecia.

– Jag är stolt över att få visa upp vår första prototyp. HYVIA erbjuder vätgasmobilitet som är a

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.