Nästa artikel
Intelligenta registreringsskyltar inte något för framtiden
NYHETER

Intelligenta registreringsskyltar inte något för framtiden

Publicerad 6 februari 2019 (uppdaterad 6 februari 2019)
Den digitala utvecklingen skapas ständigt nya möjligheter men är intelligenta och digitala registreringsskyltar något för Sverige att satsa på? Nej, visar en utredning som nyligen redovisats för Transportstyrelsen som anser att uppkopplade bilar kan stå för samma kontroll.

I USA har vissa stater på prov infört digitala och uppkopplade registreringsskyltar. Självklart visar de i normalfallet fordonets registreringsnummer men om fordonet inte uppfyller myndigheternas krav byts texten ut till exempelvis stulen, obesiktigad eller oskattad. I Sverige skulle även information om att ägaren saknar körkort kunna visas.

Transportstyrelsen har nu fått en utredning om hur denna teknik skulle kunna utnyttjas i Sverige till att informera om mer än endast själva registreringsnumret. En uppkopplad, digital registreringsskylt skulle kunna uppmärksamma andra trafikanter på faror som att bilen framför dem exempelvis körs i övningskörning eller att ägaren saknar körkort. 

– Det finns ett mervärde i att skyltar skulle kunna lämna mer information än endast registreringsnumret. Det vi velat få klarlagt är om det motiverat att arbeta vidare med frågan med tanke på kostnader och vad det skulle innebära ur ett integritetsperspektiv, säger Christoffer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

I en utredning har potentiella fördelar och nackdelar ställts emot varann. Slutsatsen är att det kostar mer än det smakar. Att utrusta den svenska fordonsparken med digitala registreringsskyltar skulle kosta mellan 18 och 77 miljarder kronor. Dessutom finns betänkligheter kopplade till den personliga integriteten.

Ytterligare något som talar mot digitala registreringsskyltar är den snabba tekniska utvecklingen av själva fordonen. Många av de fördelar som har identifierats i studien kommer inom några få år att kunna lösas av fordonens egen teknik. Tekniken kommer sannolikt introduceras bland yrkesfordon och i premiumsegment för att sedan bli tillgängligt för samtliga personbilar.

– Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år, säger Christofer Kärrdahl.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.