Nästa artikel
Iveco lanserar nytt chassi
NYHETER

Iveco lanserar nytt chassi

Publicerad 28 april 2014 (uppdaterad 30 april 2014)
Nu är det dags för Iveco att presentera sitt nya chassi Daily. I juni premiärvisas tredje generationen av detta för helintegrerade husbilar populära chassi.
Tredje generationens Iveco Daily, som snart gör entré på Europamarknaderna, presenteras för pressen i juni och det är fråga om en helt ny bil.                                                                                                    

Bilen tillverkas på Ivecos fabriker i Suzzara i Norditalien och i Valladolid i Spanien, där man nyligen genomfört betydande investeringar i en modernisering av produktionslinjerna.

Nya Daily har fortfarande kvar sin klassiska chassiram men kunderna kan också se fram emot en hel rad nyheter som Daily 2014 bjuder på.

De fordon som nu premiärvisas är de transportfordon som Iveco tillverkar själva, medan chassit säljs utan kaross till husvagnstillverkarna som använder chassit till helintegrerade husbilar. Därför kan i tidiga skeden som detta vissa tekniska data att bli annorlunda på de färdiga bilar som senare ser dagens ljus. Iveco hävdar att den nya Daily har fått sina egenskaper förbättrade när det gäller manöverduglighet och lastkapacitet.

Med längre axelavstånd och ett minskat överhäng bak ska nya Daily få "optimala köregenskaper" utan att dess smidighet på smala vägar blir lidande. Samtliga modeller på upp till 3,5 ton har ny fjädring fram som ska säkerställa förbättrad kontroll över bilen, bättre komfort och högre tillåtet axeltryck. På modellerna med enkelhjul har fjädringen bak dessutom fått en ny utformning så att flakhöjden på transportbilarna blivit ca 55 mm lägre.

Tredje generationens Daily möjliggör en sänkning på över 5 % av bränsleförbrukningen jämfört med föregående generation vilket ger en förbättring av bilens totala ägandekostnad i kombination med kategorins, enligt Iveco, bästa prestanda och ett stort urval av motorer, växellådor och bakaxelutväxlingar.

Komforten på transportbilarna har också genomgått en förbättring med en komfortablare och tystare hytt som ger samma körställning och körglädje som en bekväm personbil. Interiörens ergonomi kompletteras med en bättre ljudisolering, en effektivare klimatanläggning och en förbättrad körkomfort under alla lastförhållanden.

Från och med juni kommer nya Daily som transportfordon att finnas hos Iveco-återförsäljare i hela Europa. Första årsmodellen för husbilarna lär bli 2015 och det återstår att se vilken husbilstillverkare som är först ut. Efter pressvisningen kommer vi med detaljerade tekniska data.

Tredje generationens Iveco Daily, som snart gör entré på Europamarknaderna, presenteras för den internationella pressen i juni. Det är fråga om en helt ny bil, som är resultatet av ett perfekt samspel mellan tradition och förnyelse, vilket gör den till det mest populära arbetsredskapet för den professionella transportsektorn.                                                                                                    

Bilen tillverkas på Ivecos fabriker i Suzzara i Norditalien och i Valladolid i Spanien, där man nyligen genomfört betydande investeringar i en modernisering av produktionslinjerna.

Nya Daily har fortfarande kvar sin klassiska chassiram som garanterar styrka, flexibilitet och lång hållbarhet samt smidigare påbyggnadsmöjligheter för chassina, men kunderna kan också se fram emot alla de nyheter som Daily 2014 bjuder på.

På utvecklingsavdelningen har man koncentrerat sig på båda versionerna – chassi och skåpbil – med huvudfokus på den senare, som på alla sätt fått sina egenskaper förbättrade när det gäller manöverduglighet och lastkapacitet tack vare optimerade volymer och lättare åtkomst med en smidigare lastningshöjd.

Skåpbilens lastkapacitet har förbättrats genom en omvärdering av förhållandet mellan axelavstånd, total längd och flaklängd: resultatet är de nya modellerna på 18 och 20 m3 (kategorins bästa i fråga om volym) och 11 m3 (kategorins bästa i fråga om lasteffektivitet, ett indextal som mäter förhållandet mellan lastrummets längd och bilens totala längd).

Med sin nya arkitektur, sina längre axelavstånd och sitt minskade överhäng bak garanterar nya Daily optimala köregenskaper utan att dess välkända smidighet på smala gator blir lidande. Samtliga modeller på upp till 3,5 ton har nya fjädringar fram som säkerställer optimal kontroll över bilen, bättre komfort och större tillåtet axeltryck. På modellerna med enkelhjul har fjädringen bak dessutom fått en ny utformning så att flakhöjden blivit ca 55 mm mindre, vilket underlättar lastning och lossning av bilen.

Tredje generationens Daily är även mycket affärsinriktad och möjliggör en sänkning på över 5 % av bränsleförbrukningen jämfört med föregående modell, med en avsevärd förbättring av bilens totala ägandekostnad i kombination med kategorins bästa prestanda och ett stort urval av motorer, växellådor och bakaxelutväxlingar.

Komforten har också genomgått en märkbar förbättring med en komfortablare och tystare hytt som ger samma körställning och körglädje som en bekväm personbil. Interiörens ergonomi (som ligger i kategorins toppskikt) kompletteras med en bättre ljudisolering, en effektivare klimatanläggning och en enastående körkomfort under alla lastförhållanden.

Nya Daily – stark av naturen, mångsidig och lättkörd, men även tilltalande tack vare en genomgripande ny design – är det mest konkreta exemplet på den ständiga förbättringen av en produkt som i över 35 år innehaft huvudrollen i den lätta transportsektorns historia.

Utbudet blir komplett genom att nya Daily dessutom erbjuds i olika minibussversioner, vilka tillgodoser behoven hos  de kunder som sysslar med kollektiva persontransporter, såväl transport inom städer som snabbtransport utanför städerna.

Från och med juni kommer nya Daily att finnas hos Iveco-återförsäljare i hela Europa.

- See more at: http://www.iveco.com/sweden/press/pressreleaser/Pages/Nya-Daily-2014.aspx#sthash.F96cOpI3.dpuf

Tredje generationens Iveco Daily, som snart gör entré på Europamarknaderna, presenteras för den internationella pressen i juni. Det är fråga om en helt ny bil, som är resultatet av ett perfekt samspel mellan tradition och förnyelse, vilket gör den till det mest populära arbetsredskapet för den professionella transportsektorn.                                                                                                    

Bilen tillverkas på Ivecos fabriker i Suzzara i Norditalien och i Valladolid i Spanien, där man nyligen genomfört betydande investeringar i en modernisering av produktionslinjerna.

Nya Daily har fortfarande kvar sin klassiska chassiram som garanterar styrka, flexibilitet och lång hållbarhet samt smidigare påbyggnadsmöjligheter för chassina, men kunderna kan också se fram emot alla de nyheter som Daily 2014 bjuder på.

På utvecklingsavdelningen har man koncentrerat sig på båda versionerna – chassi och skåpbil – med huvudfokus på den senare, som på alla sätt fått sina egenskaper förbättrade när det gäller manöverduglighet och lastkapacitet tack vare optimerade volymer och lättare åtkomst med en smidigare lastningshöjd.

Skåpbilens lastkapacitet har förbättrats genom en omvärdering av förhållandet mellan axelavstånd, total längd och flaklängd: resultatet är de nya modellerna på 18 och 20 m3 (kategorins bästa i fråga om volym) och 11 m3 (kategorins bästa i fråga om lasteffektivitet, ett indextal som mäter förhållandet mellan lastrummets längd och bilens totala längd).

Med sin nya arkitektur, sina längre axelavstånd och sitt minskade överhäng bak garanterar nya Daily optimala köregenskaper utan att dess välkända smidighet på smala gator blir lidande. Samtliga modeller på upp till 3,5 ton har nya fjädringar fram som säkerställer optimal kontroll över bilen, bättre komfort och större tillåtet axeltryck. På modellerna med enkelhjul har fjädringen bak dessutom fått en ny utformning så att flakhöjden blivit ca 55 mm mindre, vilket underlättar lastning och lossning av bilen.

Tredje generationens Daily är även mycket affärsinriktad och möjliggör en sänkning på över 5 % av bränsleförbrukningen jämfört med föregående modell, med en avsevärd förbättring av bilens totala ägandekostnad i kombination med kategorins bästa prestanda och ett stort urval av motorer, växellådor och bakaxelutväxlingar.

Komforten har också genomgått en märkbar förbättring med en komfortablare och tystare hytt som ger samma körställning och körglädje som en bekväm personbil. Interiörens ergonomi (som ligger i kategorins toppskikt) kompletteras med en bättre ljudisolering, en effektivare klimatanläggning och en enastående körkomfort under alla lastförhållanden.

Nya Daily – stark av naturen, mångsidig och lättkörd, men även tilltalande tack vare en genomgripande ny design – är det mest konkreta exemplet på den ständiga förbättringen av en produkt som i över 35 år innehaft huvudrollen i den lätta transportsektorns historia.

Utbudet blir komplett genom att nya Daily dessutom erbjuds i olika minibussversioner, vilka tillgodoser behoven hos  de kunder som sysslar med kollektiva persontransporter, såväl transport inom städer som snabbtransport utanför städerna.

Från och med juni kommer nya Daily att finnas hos Iveco-återförsäljare i hela Europa.

- See more at: http://www.iveco.com/sweden/press/pressreleaser/Pages/Nya-Daily-2014.aspx#sthash.F96cOpI3.dpuf

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.