Bild
Nästa artikel
Knaus Tabbert ska dubbla produktionen på fyra år

Knaus Tabbert ska dubbla produktionen på fyra år

NYHETER

Knaus Tabbert ska nära nog dubbla sin produktionskapacitet till år 2025, från dagens knappa 30 000 till 50 000. Investeringskostnaden beräknas till 220 miljoner euro.

Knaus Tabbert, med varumärkena Knaus, Weinsberg och Morelo. går i ett pressmeddelande ut med information om sina planer att kraftigt öka sin produktionskapacitet. De, liksom många andra tillverkare, har slagit i taket för hur många fordon de kan tillverka trots tidigare kapacitetsökningar för att möta de allt längre leveranstiderna. Som Husbil & Husvagn tidigare rapporterat om ökar försäljningen av framför allt husbilar i hela Europa och husvagnar håller sina positioner mer än väl. Även svenska importörer rekommenderar spekulanter att inte vänta alltför länge om man vill ha en husbil till säsongen 2022 och den troliga skattehöjningen den 1 juni 2022 gör att efterfrågan under våren sannolikt blir hög.

Så sent som i fjol introducerades bolaget på Frankfurtbörsen och tillfördes då 580 miljoner euro i friskt kapital.

– Investeringarna är en viktig milstolpe för vår koncern och passar väl in i vår strategi. Detta kommer inte bara att säkra vår dynamiska tillväxt långt efter 2022 utan också på lång sikt utöka vår marknadsposition på våra kärnmarknader. Digitalisering, lätta konstruktioner och e-rörlighet är de centrala strategiska pelarna. Olika megatrender ger draghjälp för hållbar tillväxt, säger Wolfgang Speck, VD för Knaus Tabbert AG i pressmeddelandet.

Fabriken i Nagyoroszi i Ungern kommer att få en kraftig kapacitetsökning och på medellång sikt planeras för en produktion av mer än 20 000 enheter, vilket är precis det dubbla mot dagens produktion. Det innebär att det kommer att produceras lika många enheter där som vid huvudanläggningen i Jandelsbrunn. Parallellt planeras för en fördubbling av kapaciteten vid Morelos anläggning i Schlüsselfeld vilket kommer att åtföljas av introduktionen av en ny produktlinje från 2022. Dessa ökningar inkluderar inte de investeringar som gjorts under 2021.


För att säkra leveranskedjorna och materialförsörjningen kommer företaget alltmer att förlita sig på en bredare leverantörsstruktur för viktiga komponenter. I synnerhet när drt gäller chassiförsörjningen kommer varumärken och produktsegment att differentieras ännu starkare redan från 2022. För att kunna lägga till volymkvoter kommer en multi-sourcing-strategi att väsentligt stödja tillväxten i de motoriserade fordonssegment redan från nästa år.

– Vi är mycket nöjda med den senaste utvecklingen. Denna kapacitetsutvidgning, som är viktig för oss, gör att vi kan utnyttja betydande värdeskapande potential för våra aktieägare, tillade Marc Hundsdorf, CFO för Knaus Tabbert AG. Vi kommer att finansiera dessa expansionssteg i stor utsträckning från vårt operativa kassaflöde, utöver långsiktiga kreditramar.

Med de planerade investeringarna siktar Knaus Tabbert AG på en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på över 20 procent till cirka två miljarder euro år 2025. 2022 förväntas ligga betydligt över den genomsnittliga tillväxttakten på grund av den höga orderstocken på 1,2 miljarder euro per den 30 juni 2021.

På den nyligen hållna mässan Caravan Salon visade de upp en innovativ eldriven husbil med hybridteknik. Drivkällan är en wankelmotor, vilket är en av de innovationer som Knaus framhåller. Missa inte vår artikel om den!
 

Taggar: Nyheter

Knaus Tabbert, med varumärkena Knaus, Weinsberg och Morelo. går i ett pressmeddelande ut med information om sina planer att kraftigt öka sin produktionskapacitet. De, liksom många andra tillverkare, har slagit i taket för hur många fordon de kan tillverka trots tidigare kapacitetsökningar för att möta de allt längre leveranstiderna. Som Husbil & Husvagn tidigare rapporterat om ökar försäljningen av framför allt husbilar i hela Europa och husvagnar håller sina positioner mer än väl. Även svenska importörer rekommenderar spekulanter att inte vänta alltför länge om man vill ha en husbil till säsongen 2022 och den troliga skattehöjningen den 1 juni 2022 gör att efterfrågan under våren sannolikt blir hög.

Så sent som i fjol introducerades bolaget på Frankfurtbörsen och tillfördes då 580 miljoner euro i friskt kapital.

– Investeringarna är en viktig milstolpe för vår koncern och passar väl in i vår strategi. Detta kommer inte bara att säkra vår dynamiska tillväxt långt efter 2022 utan också på lång sikt utöka vår marknadsposition på våra kärnmarknader. Digitalisering, lätta konstruktioner och e-rörlighet är de centrala strate

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.