Bild
Nästa artikel

Lägre hastigheter på förslag

NYHETER

Trafikverket är ute på fullständigt fel väg när de nu tänker fullfölja sin idé om en massiv hastighetssänkning på landets vägsystem. Detta menar regionråden vid Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen och landshövdingen i Norrbottens län.

De skriver i ett pressmeddelande att de absolut motsätter sig de föreslagna hastighetssänkningarna.

- Att lösa nollvisionen med generella hastighetssänkningar från 100 eller 90 km/h ned till 80 km/h i stället för upprustade vägar är helt orimligt. Det innebär att näringsliv och medborgare mister tillgänglighet samtidigt som effekterna för trafiksäkerheten är marginella. Övergripande beräkningar visar att de tänkta hastighetssänkningarna är kraftigt samhällsekonomiskt olönsamma. Detta var även något som framfördes på ett mycket tydligt sätt både från politiska företrädare och från näringslivet i samband med de remissvar som lämnades i våras på Trafikverkets förslag.

Att man nu från Trafikverkets sida uppenbarligen inte tagit till sig något av den kritik som framfördes i våras är häpnadsväckande. Därför är det nödvändigt att man på nationell politisk nivå griper in för att korrigera den felaktiga väg som Trafikverket uppenbarligen har tänkt sig slå in på. I annat fall riskerar vi successivt fortsatta generella hastighetssänkningar, vilket vore förödande – inte minst i norra Sverige som med våra långa avstånd drabbas hårt. 

Det är därför som Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen och länsstyrelsen i Norrbotten nu begär företräde hos infrastrukturminister Anna Johansson för att tydliggöra sin syn i syfte att Regeringen ger Trafikverket andra direktiv när det gäller att hantera genomförandet av nollvisionen.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Perra79
2016-09-16 14:02

Sjukt som vanligt när Trafikverket kommer med förslag...

#2
Leif Lillandt R...
2016-10-29 19:41

Problemet är väl också om ca 80-90% inte accepterar hastigheterna på skyltarna, kör ca 80, när det är skyltat 70, och så har vi dem som kör ca 65... Då skall "hela bilkön" förbi några stackare på krokiga vägar...

Sedan får man helt enkelt budgetera med en viss summa per år i fortkörningsböter?! Ta försäkring?

Sedan blir det ett litet problem för polisen. Var skall de stå och kontrollera hastigheterna, om de är ute efter annat än att skrämmas eller ta in lite pengar till statskassan?

Vore det inte bättre att försöka få bort missbrukare av olika slag från trafiken?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.