genrebild
Nästa artikel
MANs dieselmotor blir renare
2022

MANs dieselmotor blir renare

Publicerad 25 juni 2021 (uppdaterad 25 juni 2021)
genrebild
Med ny motorstyrning och uppdaterad AdBlue insprutning ska MANs dieselmotorer bli både renare och snålare för att möta de nya utsläppskraven som införs vid årsskiftet.

Nya krav på lägre emissionsnivåer inom Euro 6d från 1 januari 2022 gör att flera tillverkare uppgraderar sina dieselmotorer inför den kommande årsmodellen. Än så länge kan man inte se något kommersiellt gångbart alternativ till dieselmotorerna även om det visats upp både gas, bränsleceller och batteridrift så fabrikanterna fortsätter att investera i reningsteknik för dieselmotorerna. Även om MANs modellserie TGE inte är särskilt vanlig som basfordon till husbilar visar uppgraderingen på dieselns fortsatt viktiga roll inom fordonskategorin även om de har en batteridriven elversion.

Skillnaden mellan den nu gällande Euro 6d temp-normen och den från det kommande årskskiftet gällande Euro 6d gäller inte gränsvärdena för utsläppen utan de tillåtna överskridningsfaktorerna för gränsvärdena i verklig vägtrafik. Det kallas Real Driving Emission, RDE. RDE visar hur mycket det lagliga gränsvärdet för kväveoxider, NOx, överskrids mellan testbänkstesterna enligt WLTP-körcykeln och verklig körning. Överskridningsfaktorn minskas från 2,1 till 1,43 med Euro 6d.

De nya motorerna får en påtagligt lägre bränseförbrukning, nio till tio procent utlovas, och även koldioxidutsläppen minskas rejält trots att dieselmotorerna redan är betydligt bättre på den senare punkten än bensindrift. AdBlue-tankens volym ökas till 30 liter och avgassystemet konstrueras om.

De utsläppssiffror som uppges för chassityp L3H3 vilken har deras normala hjulbas i kombination med högt tak och 2,0 litersmotorn på 103 kW (140 hästkrafter) blir 230 g CO2/km samt en bränsleåtgång på 8,8 l/100 km jämfört med den nuvarande motorseriens utsläpp på 253 g/km och en bränsleåtgång på 9,7 l/100 km. Även däckval har betydelse för utsläppsnivåerna och i slutet av november när däck med lägre rullmotstånd lanseras uppges utsläppen av CO2 minska med ytterligare 3g/km och bränsleförbrukningen till 8,7 l/100 km.

I samband med att den nya tekniken med Euro 6d introduceras även ett nytt SCR-system, Selective Catalytic Reduction, som MAN kallar “Twin Dosing” som i väsentlig grad bidrar till de lägre koldioxidutsläppen. Detta dubbla doseringssystem innebär att reningen utförs i två separata steg med två katalysatorer efter varandra, en nära motorn och den andra i mitten på avgassystemet. Den här konstruktionstekniken garanterar en högre minskning av kväveoxidnivåerna genom att de hanteras i olika temperaturområden.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.