Bild
Nästa artikel
Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift

Mercedes-Benz lastbilar går helt in för eldrift

NYHETER

Blir det liners som blir först ut bland husbilarna med eldrift? Vid sin stora framtidskonferens i Stuttgart visade Mercedes-Benz Trucks upp sina eldrivna nyheter, bland dessa eActros, basfordon för flera liners, med såväl batteridrift som bränsleceller.

I våras visades den produktionsklara eActros för tung distribution upp, med totalvikter på upp till 27 ton och en räckvidd på upp till 40 mil. Lastbilsmodellen får produktionsstart redan nu i höst. 2024 är det dags för eActros i fjärrutförande med ännu längre räckvidd. Redan 2030 ska hälften av alla sålda lastbilar från företaget i Europa vara eldrivna, antingen med batteri eller bränsleceller. 2039 kommer det att vara helt slut med diesel och andra fossila bränslen.

– Vi är helt inställda på lokalt CO2-fria transporter och vi vill att 2030 ska varannan såld lastbil i Europa vara fri från lokala utsläpp. Det säger Karin Rådström som är ansvarig för lastbilsaffären i Daimler-koncernen på företagets event "Shaping the Now & Next 2021". Det finns ingen lösning som passar alla. Därför jobbar vi enligt en dubbel strategi för elektrifiering. Vi utvecklar både laddbara lastbilar med batterier och lastbilar som drivs av bränsleceller och väte.

2022 är det dags för den lågbyggda eEconic att gå i produktion med i stort sett samma drivlina som eActros. Econic används mycket för sophämtning och den elektriska drivlinan gör att den kommer att klara de flesta slingor i renhållningsbranschen utan stopp för laddning.

2027 kommer företagets första bränslecellsdrivna lastbil GenH2 att rulla av banden. GenH2 har elmotorer som får sin el från en bränslecell med flytande väte som drivmedel. Räckvidden är cirka 100 mil på en full tank och det tar ca 15 minuter att tanka.

Tillsammans med bland annat Shell kommer bolagen även att bygga upp ett nätverk av väte-mackar som ska gör det praktiskt möjligt att köra bränslecellsdrivna lastbilar på långa rutter genom hela kontinenten.
 

Taggar: Nyheter

I våras visades den produktionsklara eActros för tung distribution upp, med totalvikter på upp till 27 ton och en räckvidd på upp till 40 mil. Lastbilsmodellen får produktionsstart redan nu i höst. 2024 är det dags för eActros i fjärrutförande med ännu längre räckvidd. Redan 2030 ska hälften av alla sålda lastbilar från företaget i Europa vara eldrivna, antingen med batteri eller bränsleceller. 2039 kommer det att vara helt slut med diesel och andra fossila bränslen.

– Vi är helt inställda på lokalt CO2-fria transporter och vi vill att 2030 ska varannan såld lastbil i Europa vara fri från lokala utsläpp. Det säger Karin Rådström som är ansvarig för lastbilsaffären i Daimler-koncernen på företagets event "Shaping the Now & Next 2021". Det finns ingen lösning som passar alla. Därför jobbar vi enligt en dubbel strategi för elektrifiering. Vi utvecklar både laddbara lastbilar med batterier och lastbilar som drivs av bränsleceller och väte.

2022 är det dags för den lågbyggda eEconic att gå i produktion med i stort sett samma drivlina som eActros. Econic används mycket för sophä

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.