Nästa artikel
Minskad medelhastighet i tätort men få håller skyltad fart
NYHETER

Minskad medelhastighet i tätort men få håller skyltad fart

Publicerad 10 maj 2021 (uppdaterad 10 maj 2021)
NTF och VTI mäter årligen medelhastigheten på kommunala gator. Visserligen har den minskat men respekten för 40-sträckorna är fortsatt låg.

Ett av målen med den så kallade nollvisionen är att antalet omkomna i vägtrafiken skulle halveras mellan 2007 och 2020. Ett annat är att medelhastigheten ska minska med 3 km/tim. För att följa upp målsättningen studerar forskarna utvecklingen där ett av sätten är att mäta efterlevnaden av hastigheten på det kommunala vägnätet i tätort. Dessa mätningar har skett varje år sedan 2012.

Hastighetsefterlevnaden har förbättrats över tid men fortfarande är det bara hälften som håller hastighetsgränsen på 40-sträckorna. Det visar den årliga mätningen från VTI och NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

– Sverige har nått målet för 2020, nämligen att medelhastigheten ska ha gått ner med 3 km/tim sedan 2012. Däremot behöver svenska förare bli bättre på att hålla hastighetsgränserna på 40-sträckor, gator där det ofta rör sig mycket oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, en av VTI-forskarna som sammanställt rapporten.

Ett annat delmål är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser. För att nå dit är det fortfarande efterlevnaden på gator med låg hastighet som behöver bli bättre, framför allt på gator med hastighetsgräns på 40 km/tim.

Mätningarna 2020 skedde under september månad på 23 orter i Sverige på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser på 40 till 70 km/tim. Mätningarna utfördes med radar av personal från NTF.

Mätresultat
Så stor är andelen som håller hastighetsgränsen:
40 km/tim – 52 procent
50 km/tim – 73 procent
60 km/tim – 78 procent
70 km/tim – 69 procent
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.