Nästa artikel
Motormännen och Transportstyrelsen i ordkrig om utsläpp
NYHETER

Motormännen och Transportstyrelsen i ordkrig om utsläpp

Publicerad 27 september 2017 (uppdaterad 27 september 2017)
Motormännen blåser upp till strid om att Transportstyrelsen inte agerar kraftfullt mot de bilfabrikanter som inte uppfyller regelverket om utsläpp. Nu svarar Transportstyrelsen på kritiken.

Transportstyrelsen agerande efter att Volkswagens utsläppsfusk blev känt är inget annat än handlingsförlamning, skriver Motormännen på DN Debatt och på sin hemsida. Transportstyrelsen lät, enligt kritiken, bilimportörerna hantera situationen med de riggade bilarna, men brydde sig inte om att följa upp, något som skedde i bland annat i Tyskland och Österrike.

- Detta är en helt obegriplig hantering i ett land med visionen att gå före och värna om tuffa klimat- och luftkvalitetsmål. Det är helt avgörande att Transportstyrelsen omgående tar tag i problemen, skriver Motormännens vd Fredrik Daveby.

Motormännen hoppas nu att myndigheten tvingas lägga alla kort på bordet och ”försvara sin totala brist på åtgärder”.

Transportstyrelsens svar kommer via deras hemsida.

De skriver att Transportstyrelsens möjlighet att påverka sker i olika forum inom EU och internationellt. På det sättet kan de driva på för att exempelvis ändra internationell lagstiftning.

Det är genom Transportstyrelsens arbete inom EU som det sedan den 1 september finns ett nytt europeiskt regelverk om avgastester. Den nya testmetoden utgår från en körning som är mer lik det sätt som fordonet används och provet görs i verklig trafik med mätutrustningen installerad på fordonet. Detta gör det mycket svårare för en tillverkare att manipulera fordonen.

Transportstyrelsen kan inte tvinga ett en fordonstillverkare att åtgärda fel så länge fordonet är typgodkänt i ett annat land.
Inom EU har fordonstillverkare möjlighet att fritt välja i vilket land de ansöker om godkännande av fordon. Ett godkänt fordon kan sedan registreras i alla EU länder.

De åtgärder som görs för att uppgradera den felaktiga mjukvaran kräver i sin tur nya typgodkännanden. Biltillverkaren behöver alltså få ett godkännande av uppdateringen innan berörda modeller kan åtgärdas.Transportstyrelsen kan inte kräva åtgärder innan uppdateringen är godkänd.

Det påstås att Transportstyrelsen sviker Sveriges bilister genom att vilja införa miljözoner. Transportstyrelsen har tagit fram förslag på hur två nya typer av miljözoner kan se ut. Beslut om att införa miljözon fattas av berörd kommun. Det gör inte Transportstyrelsen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.