Bild
Nästa artikel
Nu varnas för kraftiga prishöjningar

Nu varnas för kraftiga prishöjningar

NYHETER

Den tyska tidningen Promobil har i en längre artikel gått igenom prissituationen inför säsongen 2022. Tyvärr ser det ut som om högre råvarupriser kommer att leda till kraftiga prisökningar.

Att brist på komponenter leder till prishöjningar är ingen överraskning och där får halvledarbristen tjäna som exempel. Tyvärr gäller förhållandet fler komponenter än så. Promobil konstaterar att kostnaderna i slutänden hamnar på kunderna. 

Promobil har jämfört priserna från 2021 med 2022 och ser att priserna har stigit över hela linjen, och det i en takt som knappast varit fallet tidigare. Ändå är prisjämförelser svåra eftersom även modelluppgraderingar måste vägas in men de skriver att fem procent inte ät värt att nämna, flera modeller ökar mer än tio procent.

Den genomarbetade artikeln tar upp fem modeller från större tillverkare och undersökt deras prisutveckling under de senaste fem åren.  De mestadels svagt stigande priserna från 2018 till 2020 visar en tydlig höjning för modellåret 2022. För de valda modellerna finns en genomsnittlig prisökning för 2022 på cirka sex procent jämfört med föregående år, klart högre än den förväntade årliga inflationen på 2,4 procent som under november var 5,2.

Orsaken tillskrivs coronapandemin med tillhörande flaskhalsar i den globala logistiken men även Kinas ständigt ökande aptit på material. Samtidigt är det brist på containrar, pandemirelaterade stängningar av hamnar förekommer och enskilda händelser som stormar, branden i en stor halvledarfabrik i Asien samt vraket av containerfraktfartyget Ever Given, som blockerade Suezkanalen och därmed hindrade försörjningskedjor världen över under en vecka har också drivit upp fraktkostnader till nya sfärer. Fraktpriset för en container från Kina är nu i nivån 10 000 USD från tidigare nivåer på 1 500. Frakter som tidigare gick med ordinarie passagerarflyg har även de minskat drastiskt. Nu börjar det mesta att saknas vilket hämmar produktionen och det står mängder med ännu inte slutmonterade husbilar i fabrikanternas lager.


Det talas redan nu i media om den största råvarukrisen sedan andra världskriget och bilfabriker har stängts i veckor. Tillverkare ger allt tydligare varningssignaler. AL-KO säger enligt Promobil att de måste täcka en betydande del av stålbehovet via spotmarknaden. Och AL-KO är inte vilken tillverkare som helst. Fendt säger att det inte längre handlar om att sänka kostnaderna så långt det är möjligt, utan om att överhuvudtaget kunna upprätthålla produktionen.

Men det är inte bara bodelsbyggarna som har svårigheter, basfordonen drabbas av motsvarande problem och blir också dyrare. Fiat Ducatos generationsbyte ger högre priser, mellan elva och 13 procent som till viss del motiveras med nya motorer och utökad standardutrustning. Fiat sägs hoppas på att de inte behöver höja priserna ytterligare. 

– Vid Stellantis-gruppens italienska fabrik i Sevel, där Ducato samt Peugeot Boxer och Citroën Jumper byggs, stod produktionslinjerna stilla i mer än tre veckor i september på grund av de saknade elektroniska komponenter. Och så hopar sig leveransförseningarna för den kommande säsongen igen i en anläggning som normalt producerar dygnet runt sju dagar i veckan vid kapacitetsgränsen. Varken prismässigt eller produktionsmässigt finns det några garantier i nuläget, konstaterar Bernd Wachtel enligt Promobil.

För det mesta garanteras villkoren för priser i fyra månader. Om leveransdatumet är senare än så kan det komma att justeras om grunderna förändras som exempelvis högre materialkostnader. Tillverkarnas kunder är oftast återförsäljarna men hur de sedan löser detta i detalj med slutkunden är upp till dem.

Artikeln är skriven på tyska, innehåller en rad diagram och du hittar den här.
 
Taggar: Nyheter
Att brist på komponenter leder till prishöjningar är ingen överraskning och där får halvledarbristen tjäna som exempel. Tyvärr gäller förhållandet fler komponenter än så. Promobil konstaterar att kostnaderna i slutänden hamnar på kunderna. 

Promobil har jämfört priserna från 2021 med 2022 och ser att priserna har stigit över hela linjen, och det i en takt som knappast varit fallet tidigare. Ändå är prisjämförelser svåra eftersom även modelluppgraderingar måste vägas in men de skriver att fem procent inte ät värt att nämna, flera modeller ökar mer än tio procent.

Den genomarbetade artikeln tar upp fem modeller från större tillverkare och undersökt deras prisutveckling under de senaste fem åren.  De mestadels svagt stigande priserna från 2018 till 2020 visar en tydlig höjning för modellåret 2022. För de valda modellerna finns en genomsnittlig prisökning för 2022 på cirka sex procent jämfört med föregående år, klart högre än den förväntade årliga inflationen på 2,4 procent som under november var 5,2.

Orsaken tillskrivs coronapandemin med tillhörande flaskhalsar i den globala logistiken men även Kinas ständigt ö

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.