Bild
Nästa artikel
Ny skattehöjning för husbilar skjuts upp

Ny skattehöjning för husbilar skjuts upp

NYHETER

Den tänkta skattehöjningen av bonus-malus vid årsskiftet skjuts upp ett halvår meddelade regeringen vid en presskonferens. Utformningen av systemet diskuteras nu med EU-kommissionen.

De aviserade ändringarna gäller förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar men berör även bilar med malus som exempelvis husbilar. De planerade ändringarnas utformning och ikraftträdande är beroende av en diskussion som förs med Europeiska kommissionen kring ändringarnas förenlighet med EU:s statsstödsregelverk. Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs.

En av de föreslagna ändringarna blir att gränsen för att nya bilar ska ha rätt till bonus sänks från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer, och högsta bonusbeloppet för en laddhybrid sänks från 45 000 till 20 000 kr. Den nyliga genomförda sänkningen av bonus från 70 till 60 gram per kilometer ska i ett andra steg sänkas ytterligare till 30 gram 2023. Förslaget innebär även att grånsen för malusskatt sänks från dagens 90 g/km till 75 g/km enligt regeringens information. Sajten Bytbil var först att rapportera om förslaget.

– Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen kommer ändringarna träda i kraft först senare under 2022, istället för den 1 januari 2022 som tidigare angetts, skriver regeringen samt att malusskatten för bilar med höga utsläpp blir dyrare. Bonusen för gasbilar lämnas däremot oförändrad.

Varje gram utöver 75 g/km och upp till 125 g/km som en bil släpper ut ska enligt förslaget beskattas med 107 kronor. Varje gram utöver 125 g/km ska beskattas med 132 kronor.

Malusskatten tas precis som tidigare ut de första tre åren och baseras på tillverkarens uppgifter om blandad förbrukning.

Regeringen hoppas på att de nya reglerna ska träda i kraft den 1 juni 2022.
 

Taggar: Nyheter

De aviserade ändringarna gäller förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar men berör även bilar med malus som exempelvis husbilar. De planerade ändringarnas utformning och ikraftträdande är beroende av en diskussion som förs med Europeiska kommissionen kring ändringarnas förenlighet med EU:s statsstödsregelverk. Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs.

En av de föreslagna ändringarna blir att gränsen för att nya bilar ska ha rätt till bonus sänks från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer, och högsta bonusbeloppet för en laddhybrid sänks från 45 000 till 20 000 kr. Den nyliga genomförda sänkningen av bonus från 70 till 60 gram per kilometer ska i ett andra steg sänkas ytterligare till 30 gram 2023. Förslaget innebär även att grånsen för malusskatt sänks från dagens 90 g/km till 75 g/km enligt regeringens information. Sajten Bytbil var först att rapportera om förslaget.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.