Nästa artikel
Polar 840 TRX
TESTER

Polar 840 TRX

Publicerad 18 april 2016 (uppdaterad 18 april 2016)
Polar 840 TRX. Drygt 20 kvadratmeter stor är Polars 840 TRX DB BK. Dessutom finns funktioner vi aldrig tidigare skådat. Vi tog hi-tech vagnen från Dorotea till fjälls för en noggrannare titt på allt från skidfack till morgonrockar. Läs vårt test från 2012!

Polar behöver egentligen ingen närmare presentation. De har producerat husvagnar sen 1964 och varumärket torde tillhöra de mer igenkända. 2011 var ett händelserikt år för SoliferPolar, som företaget egentligen heter. På husvagnssidan presenterades en nyhet som kan visa sig vara banbrytande. Nyheten sitter i vagnen vi ska testa, Polar 840, en vagn som är tänkt att presentera det bästa som fabriken i Dorotea kan producera just nu.

Ytterligare en händelse som kan räknas till en av de större i branschen, skedde i slutet av förra året. Då meddelades att SoliferPolar blivit ett helt och hållet svenskt bolag. Det ägs och drivs nu av en trio med vd:n Mikael Engström i spetsen.

Polar 840 kan fås med tolv olika planlösningar. De har alla tvärställt hygienutrymme längst bak och likadan planlösning i den främre delen av vagnen med U-sittgrupp, kök, hall och kylskåp. Mellan dessa utrymmen finns olika alternativ att välja på, huvudsakligen mellan vilka slags sängar man vill ha och var de är placerade.

Gemensamt för alla 840-vagnar är även att de endast kan köpas i Polars Svit-utförande. Tanken är nog att detta ska vara en premiumvagn med allt och lite till. Då kan vi räkna in följande hårdvaror: centraldammsugare, belastningsvakt, stor kyl/frys, lastlucka på vänster sida, vädringslucka, gasolugn med grill, gasoluttag i koffert, elektrisk golvvärme (utöver den vattenburna) och mer därtill. Det finns även saker i Svit-paketet som kan kategoriseras mjukvara. I den kategorin placerar vi belysning i alla dess former, 2-din stereo med sex högtalare, kuddar och överkast samt morgonrockar som är stilfullt broderat med just ordet Svit.

Utifrån sett är designen densamma som de övriga modellerna i Polars utbud. Vit kulhammrad plåt på sidor och bakstam bildar fond för blå och ljusblå linjer längs vagnens botten. Ett bredare mörkblått fält tar vid ovanför fönstren och tonas ut upp mot taket. Det hela ramas in av breda kantlister av aluminium. Bakstammen pryds av två björnar, den ena är stor och målad med bred pensel doppad i silverfärg, samma kulör som ljusrampen. Den andra björnen är mindre och klarblå
samt flankeras av firmanamnet, ordet Svit och två svepande silverflammor. Snyggast tycker vi det skulle vara om den stora björnen och silverflammorna fick råda allena.

Fronten består till största delen av gasolkofferten, i vit plast. Taket är även det vitt och utgörs av slät aluminium som tar vid strax ovanför fönstret ovanför gasolluckan och slutar en bit ned på bakstammen. Det finns ett rangerhandtag i varje hörn. Dem lät vi vara under den tid vi hade vagnen. I den halka som rådde bedömde vi våra chanser att rubba vagnen som måttliga.

Vagnen är uppbyggd på samma sätt som alla Polarvagnar med tandemchassi, populärt kallat boggie. Chassit är från tillverkaren Bpv och har ståltorsionsfjädring på båda axlarna. Längst fram på dragstången sitter en säkerhetskoppling, WS 3000, från Winterhof. På chassiet sitter stödben från Al-Ko. På tillvalslistan skulle vi kryssa IDC, Bpv:s stabiliseringssystem. Med tanke på vagnens tänkta image borde det kanske vara standard?

Väggar, tak och golv sätts ihop enligt sandwichprincipen. Plåt, frigolit och plywood fogas samman med träreglar som ger stadga och fästpunkter för inredningen. Väggar och tak har ett 37 millimeter tjockt lager av frigolit som isolering. Golvet har lite kraftigare isolering, 44 millimeter.

All inredning, sånär som på något mindre skåp, är grundligt ventilerad. Luften kan strömma fritt längs vagnens tak, väggar och golv. Det minimerar uppkomsten av kondens. För uppvärmningen står en Aldepanna och det finns både vattenburen och elektrisk golvvärme. Alla fönster i vagnen är öppningsbara och har rullgardinskassetter och myggnät.

En vagn i denna storleks- och viktklass ställer krav på sin dragbil och föraren av denna. BE-behörighet krävs för att få dra den. Och så förblir det även med de förändrade regler som träder ikraft 2013. För att dra denna vagn använder vi en Volkswagen Amarok, den klarade uppgiften galant.

Vi kopplar på vagnen hos Henrikssons Husvagnar i Enköping, där vagnen vanligtvis står till beskådan. Det pirrar lite i en av de två förare i sällskapet som har den behörighet som krävs för att framföra ekipaget. Denne är undertecknad, som tidigare dragit betydligt beskedligare kombinationer.

Väl ute på vägen känns det helt normalt. Vagnen följer snällt bilen. Med rätt speglar är det inga problem. Det gäller att hålla sig på rätt sida av mittlinjen hela tiden.

Det är först vid rangering, eller om man hamnar tokigt i trafiken, det kan kännas lite ansträngt för en ovan. Vårt ekipage är över femton meter långt så det gäller att planera sin körning. I många städer är tåglängden begränsad till en viss längd.

Detta är inte bestämt för att göra livet surt för folk utan det kan bli väldigt besvärligt eller omöjligt att ta sig fram med längre ekipage helt enkelt.

Ytterbelysningen på denna vagn är bra. Den lyser upp ett stort område utanför vagnen.

Dörren är 50 centimeter bred och har inget fönster men väl ett förvaringsfack och två knoppar att hänga kläder på. Inne i vagnen möts vi av en instegsgarderob direkt till vänster. Den är drygt 60 centimeter djup och 25 centimeter bred. Den sväljer med glädje ett par tjocka jackor. Ett hyllplan ovanför möter våra mössor och för vantar och kängorna finns plats undertill på en uppvärmd hylla.

På kanten av U-soffan fram i vagnen finns en lucka där saker kan stuvas in. Bredvid garderoben finns en tv-möbel som kröns av ett barskåp med mörka plexiglasrutor och avancerad belysning. Mellan de öppna hyllplanen finns kabelgenomföringar och i möbelns väggar finns de uttag som krävs. Det hela är snyggt utfört men de lysande benen till ett av hyllplanen passar bäst väldigt dimmade, eller helt släckta. Längst ned på tv-hyllan finns även ett par utfällbara lådor riktade mot hallen.

Det första vi lägger märke till i denna vagn är golvet. Plastmattan ser ut som stora, gråa klinkerplattor i stället för den träliknande mattan som finns i andra Polarvagnar. I övrigt är färgerna i vagnen varma. Trädekoren är folierad plywood som liknar ek. Textilier och övrig inredning går i beige, vitt, brunt och aluminium. Det som bryter av är några mörktonade plexiglasluckor i kök och badrum.

Det som i grunden särskiljer denna vagn från andra finner vi direkt innanför entrén i ett av överskåpen som löper över U-soffan. Där sitter nämligen en touchscreenskärm med vilken en rad funktioner kan styras eller överblickas. Det verkar vara en vanlig manöverpanel kan man tycka, och visst är det så i grund och botten. Men denna kan så mycket mer.

I skrivande stund finns två grundlägen: ”Bo-läge”, då alla vagnens funktioner kan användas, och ”gå bort-läge”, där vissa funktioner som vattenpump och de flesta lampor släcks ned. Dessutom finns ett ”kör-läge” som träder in då vagnen är kopplad till en bil och denna startas. Då bryts strömmen till det som behöver stängas av vid färd.

Panelen möjliggör även precis programmering av vagnens omfattande belysning. De olika belysningsgrupperna kan regleras var och en för sig och man kan spara olika ljusscenarier som kan återfås via en touch på skärmen. Dessutom finns en funktion som visar om vagnen är i våg och om den inte är det visas vilket stödben som ska justeras.

I och med att systemet är kopplat till ett modem som kan kommunicera med en smartphone kan alla funktioner skötas från den. Än så länge fungerar det endast med Androidtelefoner, inte HTC eller Iphone. Enligt SoliferPolar utvecklas programvara till dessa telefoner och även fler tjänster och funktioner som kommer att introduceras allt eftersom de färdigställs. Några tänkbara funktioner är att man från telefonen kan överblicka vagnen hemifrån och ska kunna reglera värmesystemet, få information om batterispänning och nivåer i vattentankar. Vi ser fram emot ”kaffet klart när vi kommer fram”-appen.

U-sittgruppen längst fram i vagnen bereder plats för sex personer att sitta bekvämt. Fler får plats, det beror på byxmått och hur pass väl man känner varandra. Vår vagn har läderklädsel som tillval, vilket känns passande i en vagn som denna. Under lädersofforna finns plats för grejer, även om Aldepannan, gråvattentanken och centraldammsugaren kräver sin plats. Under soffan längst fram i vagnen finns skidfacket som även nås utifrån.

Tråget för skidorna upplever vi som lite plastigt och rangligt. Vill man bädda upp sittgruppen fälls bordet ned och kuddarna placeras i ett brokigt mönster enligt beskrivning i handboken. Sängen blir cirka 160x230 centimeter. För att en riktig sängkänsla ska infinna sig behövs en bäddmadrass. Det finns som tillval för 2 500 kronor.

Köket i denna vagn är stort. Bänkskivan mäter 170x56,5 centimeter och sväller ut till 90 centimeter som mest. Den är ext-rautrustad med en kombinerad gas/elspis. Elplattorna är av induktionstyp. Det innebär att endast kastrullerna blir varma, inte plattorna. Spisen är centralt placerad och har en ugn infälld i bänkskåpet under och köksfläkt är standard. Bredvid spisen finns en rostfri diskho.

Förvaring finns det gott om. Fem överskåp, de flesta med två hyllplan. I bänkskåpen finns en rejäl besticklåda. I en av utdragslådorna är två sopkorgar fast monterade. De är skruvade direkt mot insidan av lådfronten vilket gör dem lite svåra att handskas med och göra rena. Den centrala placeringen av spisen med diskhon intill gör att det blir lite trångt på de arbetsytor som finns om diskhon används samtidigt som spisen.

Kontakter finns det gott om i hela vagnen och köket är inget undantag. Enligt prislistan ska en mikro ingå som standard i denna vagn men hur vi än letar finner vi ingen.

I den mellersta delen av vagnen finns dinett och garderober. Kring dinettens långsmala bord får fyra fullvuxna personer plats. Tillsammans med rundsittgruppen kan exempelvis ett jaktlag på 10-12 personer sitta till bords i denna vagn. Dinetten kan även bäddas upp och blir då en säng som passar en fullvuxen eller två barn.

Garderoberna ären imponerande syn. Fyra vagnshöga garderober med varierande förvaringslösningar med en gemensam bredd av 175 centimeter. Två av skåpen har klädstänger, ett har utdragbara trådkorgar och ett har fasta hyllplan. Dinetten har förvaring under ena soffan som kan nås via en lucka ut mot vagnen. Över fönstret vid dinetten finns överskåp och en öppen hylla. I taket i vår vagn sitter luftkonditionering från Truma. I vanliga fall ska där sitta en taklucka. Den är saknad i denna del av vagnen. Det är nämligen lite skumt här, speciellt när det är mörkt ute.

I den främre delen av vagnen finns det fyra fönster, en Heki II-taklucka och belysning i alla dess former. I mellersta delen finns ett fönster, en läslampa och en LED-spot. Det räcker inte riktigt till. Garderobsbelysningen utgörs av en löstagbar ficklampa, även det i klenaste laget.

Vagnens olika delar kan skärmas av så olika rum bildas. Mellan köket och dinetten finns en persienn och ett draperi. Mellan dinetten och sovdelen finns en skjutlucka och en utdragbar jalusivägg. Med dessa lösningar kan vagnen skräddarsys efter behov.

De fasta sängarna i vagnen utgörs av en dubbelsäng placerad vid väggen till höger framifrån sett. Den är 199 centimeter lång och i huvudändan är den 135 centimeter bred och smalnar av framåt i vagnen till 120 centimeters bredd. Madrassen heter Super de lux och är 10 centimeter tjock. Sängen går att fälla upp och hålls uppe av gasfjädrar. Utrymmet under kan även nås utifrån via en lastlucka. Högtalare och läslampor är infällda i sängens huvudgavel som kröns av en långsmal hylla.

Fönstret vid dubbelsängen har en vädringslucka bredvid sig. På utsidan av vagnen täcks vädringsluckan av en ventilerad plastkåpa. Den är utformad så att regn inte kan komma in genom den. Likadana kåpor finns vid flera fönster, däremot inga vädringsluckor bakom dem.

På andra sidan av vagnen finns en våningssäng med två sängar som främst är tänkt att husera barn. De är 197 cm långa och 60 centimeter breda vid huvudändan och smalnar av bakåt i vagnen till 37 centimeters bredd. Sängplatserna har varsin läslampa och avlångt fönster. Sängarna är av riktigt trä. Betsat och lackat furuvirke kort och gott. Fjällstugekänslan är påtaglig. Draperier och skyddsnät ingår inte i vår säng. Det finns på tillvalslistan. Det är lite märkligt, en barnsäng borde ha skyddsnät som standard.

Hygienutrymmet är stort, 150 centimeter brett och 109 centimeter djupt. Direkt till vänster om utrymmets skjutdörr finns ett lågt skåp med bordskiva ovanpå, bra avlastningsyta. Handfatet är monterat i en möbel med ytterligare förvaring. En rejäl handdukstork med vridbara armar finns att tillgå. Duschkabinen är även den rymlig, 75x65 centimeter. Bredvid duschen finns ytterligare en hög garderob med hyllplan.

Vem köper då denna vagn? Ja, den som har råd till att börja med. En stor vagn är dyrare än en liten, det säger sig själv. Men stora vagnar är också dyrare per kvadratmeter i jämförelse med sina mindre syskon. Med på köpet följer oftast mer utrustning. Denna vagn är inget undantag.

Det sammantagna intrycket av vagnen är gott. Den fungerar bra som bas under vår skidsemester. Det finns gott om förvaring och sittplatser åt alla. Kylan hålls effektivt ute. Utrustningsmässigt är den optimerad för modern camping där tillgången på el är obegränsad. Den elektriska golvvärmen, induktionsplattorna och centraldammsugaren är goda exempel på det. Det känns som en naturlig anpassning av en vagn med totallängd över tio meter. Den står mest still. Standarden är hög, även om vi saknar en del saker. Främst tänker vi på stabiliseringssystemet IDC och något extra takfönster för ljusets skull. Även materialvalet kunde ses över på en del punkter, tråget i skidfacket till exempel.

Polars 840 vagnar konkurrerar i ett segment där det inte säljs så många vagnar per år. De har dock ett ess i rockärmen – den digitala utrustningen.

 

Text och foto: Mikael Galvér
Artikeln publicerades i nummer 5 2012.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.