Nästa artikel
Pommersk prakt
POLEN

Pommersk prakt

Publicerad 21 juli 2011 (uppdaterad 18 januari 2014)
Södra Östersjöns kustlinje är otrampad mark för många svenskar. Ändå går färjor från Södermanland, Blekinge och Skåne till området. Här i norra Polen finns badorter som Leba, inte bara känt för sitt fina havsbad utan också för sitt unika ökenområde. Jimmie Öbom (text och foto)
Geografiskt är Polen beläget mitt i Europa och landet är ungefär lika långt som brett. Befolkningen uppgår till 38 miljoner människor som lever i ett land med en tuff historia bakom sig. 
Förutom världskrig och kalla krig så drabbades man nyligen av den tragiska flygolyckan som kostade flera människor livet, däribland presidenten. Det polska folket är dock vana att resa sig ur kriser och som turistmål har landet mycket att erbjuda. Här är prisbilden fördelaktig och ett högst varierat landskap med massor av sevärdheter väcker upptäckarlusten.
 
I södra Polen finns flera stora bergskedjor av alpin karaktär men också högslätter och breda floddalar. Flyttar vi oss till nordöstra delen av landet så dominerar vidsträckta områden av sjöar, skogar och vattenleder. Här är det glesbefolkat men det finns mer än 3 000 sjöar som är populära att paddla, fiska och segla i för tillresta storstadspolacker. Huvudorter i dessa delar är Gizycko och Mikolajki varifrån det är lätt att nå de stora natur- och sjöområdena.
 
Norra Polens östersjökust tillhör Pommern och dessa trakter präglas av milslånga sandstränder och populära badorter och campingplatser. Vattenvägarna från Sverige till Polen är flera, åker du färja från Nynäshamn hamnar du i Gdansk, färjan från Karlskrona går till Gdynia och färjorna från Ystad och Trelleborg går till Świnoujście nära tyska gränsen. Mellan staden med det svårskrivna namnet och Gdansk i öster återfinns badorterna dit man åker från hela Polen för att sola och bada.
Vi har besökt den lilla staden Leba med 4 000 fasta invånare. Leba ligger 13 mil väster om Gdansk och den lilla orten är Polens första furstendöme. Här finns en mängd campingplatser och de som vi besökt håller hög standard med både restaurang och fräscha servicehus innanför grindarna. Underlaget är lika bra som på campingar i Tyskland med gräs och stensatta hjulspår.
 
Leba är en stad som lever upp ordentligt under sommarhalvåret och huvudgatan kantas av uteserveringar och andra besökarvänliga lockelser. Handlare som säljer snäckor, t-shirts och solglasögon finns som på alla andra turistorter. 
 
En liten kanal går genom staden och vid kajplatser ligger små fiskebåtar förtöjda. En öl på en uteservering och lite småprat med ortsbor och turister är en lisa för själen vilket också gäller den polska maten som överraskar. Härligt mört kött, färska grönsaker och i övrigt vällagade rätter var än vi testar. Kvällstid är det mesta stängt och det finns inget nattliv att tala om i Leba vilket gör staden lugn även sena helgkvällar.
Sex kilometer från Leba finns också en känd sevärdhet, nämligen nationalparken Slowinski med sina vandrande sanddyner. Det är ett spännande naturfenomen där sanden förflyttar sig upp till tio meter per år tack vare östersjöns starka vindar. Från början var området skogsklätt men för flera hundra år sedan avverkades skogen och sanden kunde ohejdat driva vidare över land. Förutom på denna plats och i Danmark finns inget liknande i hela Europa. Buskar och träd begravs under sanden vars dyner på vissa håll når en höjd på 40 meter. Under denna sand ligger ruinerna av gamla staden Leba som tömdes på sina sista invånare år 1570 efter att sanden dragit in. Nya Leba byggdes två kilometer längre in i landet och där ligger den än i dag. 
 
Man vet också att stränderna kring Slowinskiparken varit ett tillhåll för pirater som anföll handelsskepp ute på Östersjön. Senare fungerade öknen även som träningsplats för tyska general Rommels soldater, inför ökenkriget i Nordafrika. 
När Husbil & Husvagn besöker Slowinskis vandrande sanddyner är det gott om turister. Vissa åker pulka medan mindre barn finner stort nöje i att hoppa runt i den finkorniga sanden. Träd som begravts för många år sedan ser mumifierade ut och platsen är som gjord för lagom äventyrliga utflykter. Ledpinnar stakar ut vägar tillbaka eftersom det annars är lätt att gå vilse i händelse av sandstorm.
 
Vägen till nationalparken är avstängd för biltrafik men det går bra att gå eller cykla. Räkna dock med att det är sex kilometer gång-/cykelväg till sandområdet och att en hel del kraft behövs när vandringen i sanden tar vid. För dig som inte har cykel med så finns flera uthyrningar i Leba och det kostar runt 20 kronor för en dag.
Efter några dygn i Leba blir det så dags att åka vidare hemåt mot färjan i Gdansk. På en del håll är vägarna rent av usla och förutom trasig asfalt kantas många landsvägar av grova trädstammar. En del av dessa träd bär minnen av bilolyckor så körningen kräver en del koncent­ration.
 
På väg mot Gdansk passeras Gdynia och färjan som går mot Blekinge. Mellan Gdynia och Gdansk är det mestadels stadsmiljö och de få milen tar längre tid än beräknat. Därför är det bra att ha lite extra tid på sig före färjeavgången.
Väl ombord på färjan är hytt mer eller mindre ett måste eftersom det tar 18 timmar till Nynäshamn. 
På färjan var maten god och som på de flesta färjor så finns en del aktiviteter att fördriva tiden med. Annars kan man alltid sova ut ordentligt. 
Känslan att vakna upp på hemmaplan är en höjdare. Särskilt efter att ha avverkat massor av mil genom Europa. 
Att det inte blir så mycket dyrare att låta någon annan ”köra hem husbilen” ses också som en bonus. 
 
Jämförelse Leba – Stockholm 
Enkel resa, 7 meter lång husbil. 1,5 liter/mil. Literpris: 12,500 kr. Endast chaufför.
 
Leba-Gdansk-Nynäshamn-Stockholm
Tid: 19 timmar
Mil: 18,4 mil
Tid i färja: ca 18 timmar
Färjekostnad: ca 2150 kr inkl förare
Hytt: 350 kr/person
Bränsle: 345 kr
Summa: 2845 kr
 
Leba-Świnoujście-Ystad-Stockholm
Tid: 18 timmar
Mil: 93,3 mil
Tid i färja: ca 6 timmar
Färjekostnad: ca 890 kr
Hytt: 310 kr/person
Bränsle: 1749 kr
Summa: 2949 kr
 
Leba-Gdynia-Karlskrona-Stockholm
Tid: 16,5 timmar
Mil: 57,7 mil
Tid i färja: 10 timmar
Färjekostnad: ca 1964 kr
Hytt: 320 kr/person
Bränsle: 1082 kr
Summa: 3366 kr
 
Leba via Rödby/Puttgarden till Stockholm
Tid: 18,3 timmar
Mil: 157 mil
Tid i färja: Rödby-Puttgarden 30 minuter
Summa: 2943 kr (färje / brokostnad tillkommer)
 
Färjelinjer till Polen:
Stena Line: Karlskrona-Gdynia
 
Polferries: Nynäshamn-Gdansk
Ystad-Swinoujscie
 
Unity Line: Ystad-Swinoujscie
Trelleborg-Swinoujscie
 
Medtages vid bilresa i Polen:
Pass eller id-kort 
Internationellt körkort 
Registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll 
Fordonet ska vara trafikförsäkrat. Brandsläckare, varningstriangel och första hjälpen ska finnas i fordonet.
 

Kanalen i Leba är en central oas, lämplig för avkopplande promenader eller fiske.

Det här spanska paret cyklar till de vandrande sanddynerna.

Färjan till Nynäshamn tar tid, men det är väldigt skönt att sova hela vägen hem efter en lång Europaresa.

Den vandrande sanden utanför Leba begraver träd och hus.

Lilla huset vid kanalen i Leba säljer rökt fisk, ryby wedzone.

Första campingen som testas håller hög klass och ligger på gångavstånd från Leba handelsgata.

Även den andra campingen som testades var väldigt trivsam. Fräscha servicehus och god service.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.