Nästa artikel
Räddningsgata dyr affär för den oinvigde
NYHETER

Räddningsgata dyr affär för den oinvigde

Publicerad 23 juli 2020
Att ge plats för blåljusfordon är viktigt, kanske i synnerhet på motorvägar om det skett en olycka. I Tyskland sker det genom att köra åt sidan men i Sverige ska ett körfält tömmas och de som inte följer reglerna riskerar höga böter.
Begreppet kallas tillfällig räddningsgata och är viktigt för att utryckningsfordon som snabbt måste fram ska ha den möjligheten. Problemet uppstår om en väg blockeras av exempelvis en olycka och trafiken står still. I Tyskland är bilisterna väl medvetna om reglerna medan efterlevnaden här i Sverige kan vara lite si och så.

Nu påminner polisen om att det även i Sverige finns skyldighet att skapa tillfällig räddningsgata. Ett försök har genomförts i Stockholm och det övergår nu till att bli permanent. Skulle någon utnyttja eller blockera räddningsgatan utan tillåtelse blir det höga bötesbelopp.

– Testet har gått över förväntan. Räddningstjänsten fastnar inte i köer på samma sätt och trafikanter verkar förstå att om de inte kör i rödkryssat körfält kan vi röja vägen snabbare, vilket bidrar till att de kommer fram fortare, säger Alexander Nilsson, operativ trafikanalytiker på Trafik Stockholm.

Till skillnad från i Tyskland gäller det att hålla koll på de röda kryssen som kan tändas på de så kallade signalskyltarna längs vissa motorvägar. Är det tänt är det förbjudet att använde det körfält som finns under det röda krysset och i vissa fall kan två bredvidliggande körfält spärras för att ge ännu bättre plats för utryckningsfordonen. I Tyskland är det en skyldighet oavsett röda kryss eller inte.

Räddningsgatan kan vara ända upp till en halvmil lång och bildas bara om det finns minst tre körfält i bredd. I dag är det bara E4 mellan Södertälje och Häggvik i Stockholm som uppfyller kraven vilket dock inte hindrar att svenska bilister tar till sig det tyska beteendet att spontant bilda en räddnigsgata i mitten på en tvåfilig motorväg genom att köra åt respektive sida i sina körfält om trafiken står still på motorvägen. Räddningsgatan kräver dock att samtliga förare gör det, en enda bil som blockerar räddningsgatan förstör idén och det är därför det både i Tyskland och Sverige ses som en allvarlig trafikförseelse att inte följa reglerna. Det kan också vara svårt för den enskilde bilisten att förstå orsaken till att en räddningsgata måste bildas, vad som händer en halvmil framåt kan ju vara höljt i dunkel.

Det är alltid det yttersta körfältet, högra eller vänstra, som stängs av och kan vara rödkryssat från några minuter till över en timme. Den som inte följer reglerna riskerar böter på upp till 3 000 kronor och indraget körkort.

– Vi är mycket tacksamma över att människor gör rätt genom att undvika körfält med röda kryss. Tack vare den förståelsen och delaktigheten kommer vi fram ännu snabbare och kan rädda människoliv – kanske ditt eget eller någon du känner, säger Björn Westerdahl, tf kommunikationschef vid Storstockholms brandförsvar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.