Nästa artikel
Regeringen föreslår förbud för diesel i städer
NYHETER

Regeringen föreslår förbud för diesel i städer

Publicerad 13 september 2017 (uppdaterad 7 oktober 2017)
Dieselbilar som inte uppfyller miljökraven i Euro 6 ska kunna förbjudas inom de nya miljözonerna som skapas säger regeringen i sin regeringsförklaring. Beslut ska fattas inom kort, enligt miljöminister Karolina Skog (MP).
Dieseldrift av bilar har på kort tid gått från att ha varit ett sätt att lösa miljöproblem till att vara en miljöbov.

Alla bilar som drivs av fossila bränslen måste uppfylla miljökrav som successivt skärpts. För dieseldrivna fordon infördes från årsmodell 2016 krav på att de ska uppfylla miljönormen som kallas Euro 6.

För att förbättra luftkvalitén i storstädernas centra lämnade Transportstyrelsen för ungefär ett år sedan ett förslag om att införa två nya miljözoner; klass 2 och 3. För att köra i zon 2 måste en bil som körs på diesel uppfylla kraven för Euro 6. Bilar som drivs av bensin, etanol eller gas måste uppfylla kraven för Euro 5. I zon 3 får endast el- eller vätgasdrivna bilar köra. 

Nu vill regeringen att miljözonerna blir verklighet säger de i regeringsförklaringen.

- Beslut om nya miljözoner kommer att fattas inom kort, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Aftonbladet.

Det är kommunerna som ska ha det politiska ansvaret för var, om och när miljözonerna ska införas men möjligheten ska finnas från 2020. Nu ska förslaget ut på remiss och efter det ska ett konkret förslag presenteras enligt Karolina Skog.

Även om Transportstyrelsens förslag inte gör skillnad mellan olika kommuner är det skäligt att anta att det huvudsakligen kommer att handla om ett införande i större städer,

I Stockholm har det politiska styret tidigare sagt sig vilja ha dessa nya miljözoner och att dessa i stora drag skulle omfatta samma områden som trängselskatten.

– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholmsäger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till DN. Även Liberalerna i Stockholm ser positivt på förslaget.

– Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi liberaler välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.

År 2020 vill regeringen även att det senaste skatteförslaget, Bonus-Malus med ytterligare höjd malusdel, ska vara fullt genomfört och gäller bilar av årsmodell 2018 och nyare inregistrerade efter halvårsskiftet 2018. Därutöver infördes den 1 september 2017 en ny testmetod för att fastställa utsläppsvärden för bilmotorer. 

Även genomfartstrafiken i Stockholm får ytterligare restriktioner genom att området för trängselskatt föreslås utvidgas.

Fakta nya miljözoner

Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.