Nästa artikel
Stora Nolia drar stor publik
STORA NOLIA

Stora Nolia drar stor publik

Publicerad 5 augusti 2019 (uppdaterad 5 augusti 2019)
Första helgen av Stora Nolia i Umeå blev lika välbesökt som för två år sedan, har haft rekordförsäljning hos flera utställare och fullsatt framför mässans scener.

Stora Nolia 2019 har nu redovisat besökssiffrorna för mässans första helg och även om fördelningen mellan dagarna skiljer sig något åt från 2017, då mässan hölls i Umeå förra gången, är totalresutatet i det närmaste identiskt. I lördags, den 3 augusti, besöktes mässan av 11 392 personer mot 13 090 under 2017 men på söndagen kom fler än 2017, 9 639 mot 8 436. Sammanlagt för helgen innebar det 21 031 mot 21 526 besökare 2017 skriver Nolia i ett pressmeddelande.

– Det har varit en fantastisk öppning på årets mässa. Bland annat har det stora intresset från besökarna resulterat i att flera utställare haft rekordförsäljning, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Mässans projektledare är nöjd med mycket efter första helgen av mässan, som pågår en hel vecka till fram till söndag 11 augusti.

– Att se hur bra de nyheter vi lanserat till årets mässa tagits emot av besökarna och utställarna är jätteroligt. Bland annat har flytten av stora scenen gjort att vi haft otroliga scenupplevelser tillsammans med Olof Wretling och Liamoo, som bjöd på två helt olika typer av framträdanden. Även kocken Alexandra Zazzi fyllde platserna framför köksscenen och bjöd på lika god mat som publikupplevelse. Sedan får vi inte glömma att nämna freestyleuppvisningen som BRP anordnade. Den drog storpublik, säger Peter Kattilasaari.

Att tre av de fem mässhallarna bytt innehåll har också tagits väl emot.

– De nya uppläggen på hallarna har blivit så otroligt bra med ett innehåll som besökarna verkar ha tagit till sig, säger han och pekar på att flera utställare haft rekordförsäljning under helgen jämfört med tidigare förstahelger av Stora Nolia. Extra roligt är det att konstatera att det verkar ha gått bra för utställare i alla typer av segment, oavsett om det gällt kapitalvaror eller småinköp.

Nolia vd, Jonas Dahlberg, tycker också att det är roligt att se hur stort intresset för den nya framtidsarenan i hall 1.

– Det är verkligen något helt nytt. Många har bland annat gått skattjakten och tittat på AR-lösningarna. Dessutom är vi igång med föreläsningarna i speakers corner som slagit väl ut där intresset bara kommer att öka, säger han.

När nu de första besökssiffrorna för i år klara visar de att mässan håller ställningarna jämfört med förra gången mässan gick i Umeå.

– Men vi har stora förhoppningar att besöksantalet kommer att växa. Antalet sålda Stora Noliaband har bara vuxit under helgen och det ger fler möjlighet att ta del av mässans alla dagar om de vill, något vi såg att många ville under fjolårets mässa då vi lanserade bandet, säger Jonas Dahlberg.

Peter Kattilasaari håller med.

– Vi har många intressanta programinslag under veckan och en kvällsöppen onsdag då vi vet att det kommer mycket folk. Sedan tror jag många inte vill missa sådana höjdpunkter som Lisa Miskovsky, Samuel Ljungblad, Jessica Frej, Sébastien Boudet, Pyssel-Jenny samt Mamma Mu och Kråkan, säger han.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.