Nästa artikel
Sverige är en populär turistdestination
Nyheter

Sverige är en populär turistdestination

Publicerad 8 augusti 2012
VisitSweden har analyserat potentialen för ökat semesterresande till Sverige. Över 34 miljoner potentiella besökare i VisitSwedens målgrupp är intresserade av svenska upplevelser de närmaste åren.

Det är 9,4 miljoner privatresenärer som planerar ett besök i Sverige och ytterligare 25 miljoner människor som kan tänka sig att resa hit. De flesta är tyskar, amerikaner och ryssar. Förra året besöktes Sverige av 16,7 miljoner affärs- och privatresenärer. Resandet till Sverige har ökat åtta år i rad, men VisitSweden tror att det finns en stor outnyttjad potential hos över 9 miljoner människor.
— Det finns en stor tillväxtpotential för svensk besöksnäring hos utländska besökare i målgruppen vi vänder oss till i Sverigemarknadsföringen. Nu gäller det att räkna hem resandet genom effektiv marknadsföring, men det krävs också destinationer som är redo för utländska gäster och en bra tillgänglighet. Besöksnäringen har ett tufft mål att nå, nämligen en omsättning på 200 miljarder kronor från utländska besökare till år 2020, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.
Många resenärer vill i större utsträckning resa till platser som inte räknas till massturismdestinationerna, vilket leder till en mer nischad efterfrågan av internationella upplevelser.
— Det är mycket med Sverige som lockar - Sverige uppfattas som ett modernt progressivt land och ett öppet och kreativt samhälle. Dessutom har vi en unik natur, de vackra sjöarna och skogarna, landsbygden och kusterna med skärgård. Under senare år har design, film, musik, litteratur och den svenska livsstilen med hälsa, mat, estetik och jämställdhet blivit allt mer viktiga för bilden av Sverige utomlands, fortsätter Thomas Brühl.
Om Sverige ska attrahera fler besökare och få större intäkter från turism behöver landet komma högt upp på människors lista när man ska välja nästa resmål. VisitSweden arbetar med målgruppsinriktade marknadsföringskampanjer för att öka intresset för Sverige på kort och lång sikt
.—Sverige behöver synas mer och VisitSwedens jobb är att hitta nya vägar att väcka nyfikenheten hos potentiella resenärer. Det är viktigt för att bidra till ökad tillväxt i Sverige, även om turismens sysselsättning och utländska besökares konsumtion i Sverige redan nu ökar snabbare än genomsnittet, säger Thomas Brühl. Det finns många olika industrier som påverkas av turismen, bland annat handel, hotell, restaurang och transport.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.