Bild
Nästa artikel
Teknikgenombrott för elbilsbatteri ger längre räckvidd

Teknikgenombrott för elbilsbatteri ger längre räckvidd

NYHETER

Att husbilar passar sämre för batteridrift än personbilar vet vi sedan länge men nu har företaget SES har tagit fram en ny typ av litiumjonbatteri med högre energitäthet. Ska det bli en nystart för elhusbilar redan 2025?

De batterier som sitter i dagens elbilar har betydligt bättre prestanda än för bara några år sedan, och utvecklingen fortsätter. Men inte ens hybridhusbilar har slagit igenom i samma utsträckning som när det gäller personbilar. Fem mils räckvidd räcker helt enkelt inte för behoven som husbilister har.

Kanske kommer den nya batteritekniken som företaget SES tagit fram av ett litiumjonbatteri med högre energitäthet att råda bot på detta. Det nya är att ämnet grafit tas bort ur anoden.

Det nya batteriet visades upp i förra veckan och ska erbjuda nästan dubbelt så hög energitäthet som dagens litiumjonbatterier. Det innebär att batteriet kan göras mindre och lättare med bibehållen räckvidd, eller få betydligt längre räckvidd med samma storlek och vikt som dagens batterier.

– Vårt mål är att sätta det här batteriet i en bil på vägen förmodligen under 2025.

Att ta bort grafit ur anoden är inte helt enkelt då det leder till flera följdproblem som i vissa fall kan innebära kortslutning eller brand, men som SES påstår sig vara på väg att lösa genom att istället täcka in anoden i en egenutvecklad saltlösning.

SES samarbetar med bland andra Geely, Hyundai och General Motors och ska bygga en fabrik i Shanghai som ska stå klar 2023.

– Vårt mål är att sätta det här batteriet i en bil på vägen förmodligen under 2025. Det är aggressivt men genomförbart, sa Qichao Hu, chef för SES, på konferensen Battery World.
 

Taggar: Nyheter

De batterier som sitter i dagens elbilar har betydligt bättre prestanda än för bara några år sedan, och utvecklingen fortsätter. Men inte ens hybridhusbilar har slagit igenom i samma utsträckning som när det gäller personbilar. Fem mils räckvidd räcker helt enkelt inte för behoven som husbilister har.

Kanske kommer den nya batteritekniken som företaget SES tagit fram av ett litiumjonbatteri med högre energitäthet att råda bot på detta. Det nya är att ämnet grafit tas bort ur anoden.

Det nya batteriet visades upp i förra veckan och ska erbjuda nästan dubbelt så hög energitäthet som dagens litiumjonbatterier. Det innebär att batteriet kan göras mindre och lättare med bibehållen räckvidd, eller få betydligt längre räckvidd med samma storlek och vikt som dagens batterier.

– Vårt mål är att sätta det här batteriet i en bil på vägen förmodligen under 2025.

Att ta bort grafit ur anoden är inte helt enkelt då det leder till flera följdproblem som i vissa fall kan innebära kortslutning eller brand, men som SES påstår s

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.