Bild
Nästa artikel
Thor och ZF ska ta fram en eldriven husvagn

Thor och ZF ska ta fram en eldriven husvagn

NYHETER

Blir samarbetet mellan Thor Industries och ZF Friedrichshafen det som får eldrivna husvagnar att bli det nya normala? Målet är att göra batteridrivna elbilar till lämpliga dragfordon.

Thor Industries, Inc., moderbolag till bland annat Hymer Group, har ingått ett bindande avtal med ZF Friedrichshafen AG för att utveckla ett elektriskt drivsystem för husvagnar. Utvecklingen som drivs av Thor och ZF är utformad för att bibehålla, och möjligen utöka, den nominella räckvidden för ett elfordon när man drar släp.

Det nuvarande problemet är att elfordon får en påtagligt förkortad räckvidd när en husvagn eller för den delen någon annan typ av släp kopplas till bilen. Lösningen heter eTrailer-system som i grunden fungerar som dagens elassisterade cyklar. Genom sofistikerad teknik och sensorer kommer husvagnen att med egen drivteknik ha samma hastighet som dragfordonet vilket gör att ett elektriskt dragfordon inte får någon eller bara minimal förlust av räckvidd. Även när en eldriven husvagn dras av bilar med förbränningsmotor kommer det att ha stor påverkan på bränsleförbrukningen.

De försök som hittills gjorts med tekniken har visat sig fungera bra. I juli 2021 genomförde Erwin Hymer Group och Dethleffs en 386 kilometer lång provkörning av tekniken över Alperna med en eldriven Audi etron Sportback där den fick dra en eTrailer System-utrustad prototyp utan att behöva laddas under färden.

Tekniken har visats upp tidigare och Husbil & Husvagn har även rapporterat om provkörningen men nu tar planerna på produktion ytterligare ett steg.
 

Taggar: Nyheter

Thor Industries, Inc., moderbolag till bland annat Hymer Group, har ingått ett bindande avtal med ZF Friedrichshafen AG för att utveckla ett elektriskt drivsystem för husvagnar. Utvecklingen som drivs av Thor och ZF är utformad för att bibehålla, och möjligen utöka, den nominella räckvidden för ett elfordon när man drar släp.

Det nuvarande problemet är att elfordon får en påtagligt förkortad räckvidd när en husvagn eller för den delen någon annan typ av släp kopplas till bilen. Lösningen heter eTrailer-system som i grunden fungerar som dagens elassisterade cyklar. Genom sofistikerad teknik och sensorer kommer husvagnen att med egen drivteknik ha samma hastighet som dragfordonet vilket gör att ett elektriskt dragfordon inte får någon eller bara minimal förlust av räckvidd. Även när en eldriven husvagn dras av bilar med förbränningsmotor kommer det att ha stor påverkan på bränsleförbrukningen.

De försök som hittills gjorts med tekniken har visat sig fungera bra. I juli 2021 genomförde Erwin Hymer Group och Dethleffs en 386 kilometer lång provkörning a

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.