Bild
Nästa artikel
Toyota testar ny typ av vätgasdrift

Toyota testar ny typ av vätgasdrift

NYHETER

Batteri, Hybrid eller bränsleceller i framtidens bilar? Inte alls menar Toyota som tagit fram en prototyp där de använder vätgas i en lätt konverterad bensindriven motor. Resultatet ger nästan nollutsläpp.

Att Toyota inte är nöjda med den tekniska utvecklingen av nya bränslesystem är ingen hemlighet, de anser att de alternativ till bensin och dieseldrift helt enkelt inte håller måttet. De har därför jobbat med vätgasdrift, hittills primärt för omvandling till el via bränsleceller. För batteridriften är kort räckvidd och hög batterivikt två argument som säkert får ny fart efter de senaste dagarnas kyla där många batterielbilar blev stående med tomma batterier efter kökörning i kylan. För husbilar är batteridrift tveksam då de blir för tunga och med råge passerar viktgränserna med B-kort. Kan Toyotas teknik bli en fungerande lösning?

De första uppgifterna om att Toyota ville utveckla en förbränningsmotor som körs på vätgas istället för att använda en så kallad bränslecell som omvandlar vätgas till elenergi kom i våras. Nu visar Toyota upp den lilla prestandamodellen GR Yaris H₂ med den då presenterade vätgasdriften.

Precis som bränslecellsbilen Toyota Mirai tankas GR Yaris H₂ med vätgas, men istället för att skickas till en bränslecell används den av en förbränningsmotor. Den har anpassats med bland annat nytt bränslesystem och starkare motorblock men i övrigt ska den till stor del vara identisk med bensinmotorn i vanliga GR Yaris. Enligt Toyota går tekniken ganska smidigt att införa eftersom biltillverkarna redan har så stor erfarenhet när det gäller konstruktion av förbränningsmotorer. Ett plus med vätgasdrift är att motorns respons är vassare än i en bensinmotor.


Allt är dock inte rosenrött ens med den presenterade tekniken, förbrukningen är betydligt högre. När tekniken tidigare testades i en motorsportanpassad Corolla fick den tanka 35 gånger under ett 24-timmarsrace. Det bådar inte gott och kanske stupar tekniken på grund av detta men ser vi på förbrukningen i en dieselmotor har de idag markant lägre än för bara något tiotal år sedan.

Nya tekniska lösningar testas ofta i tävlingsmiljö och dessutom är Toyotachefen Akio Toyoda själv är racingfantast som menar att många motorsportfantaster föredrar motorljudet från en förbränningsmotor framför tystnaden från en elmotor.

– Vi kan leverera nästan nollutsläpp ur avgasröret utan elektrifiering, och vi kan göra det samtidigt som vi behåller det bilentusiaster älskar mest med racingbilar: hastigheten och ljudet. Det är musik för mina öron, säger Matt Harrison, chef för Toyota i Europa.

Den som hoppas kunna köpa modellen hos en återförsäljare inom kort lär dock bli besviken. Enligt Toyota är tekniken ännu inte redo för serieproduktion utan tanken är istället att visa vad som kan vara möjligt i framtiden.

Taggar: Nyheter

Att Toyota inte är nöjda med den tekniska utvecklingen av nya bränslesystem är ingen hemlighet, de anser att de alternativ till bensin och dieseldrift helt enkelt inte håller måttet. De har därför jobbat med vätgasdrift, hittills primärt för omvandling till el via bränsleceller. För batteridriften är kort räckvidd och hög batterivikt två argument som säkert får ny fart efter de senaste dagarnas kyla där många batterielbilar blev stående med tomma batterier efter kökörning i kylan. För husbilar är batteridrift tveksam då de blir för tunga och med råge passerar viktgränserna med B-kort. Kan Toyotas teknik bli en fungerande lösning?

De första uppgifterna om att Toyota ville utveckla en förbränningsmotor som körs på vätgas istället för att använda en så kallad bränslecell som omvandlar vätgas till elenergi kom i våras. Nu visar Toyota upp den lilla prestandamodellen GR Yaris H₂ med den då presenterade vätgasdriften.

Precis som bränslecellsbilen Toyota Mirai tankas GR Yaris H₂ med vätgas, men istället för att skickas till en bränslecell används den av

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.