Bild
Nästa artikel
Transportstyrelsen säger nej till 4,25 ton

Transportstyrelsen säger nej till 4,25 ton

NYHETER

Sedan något år finns möjligheter för länder inom EU att införa särregler med högre totalvikt för B-kort. I ett remissvar säger Transportstyrelsen nej till detta undantag i Sverige.

Transportstyrelsen rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.

Det är regeringen som gett Transportstyrelsen uppdraget att utreda förutsättningarna för att kunna köra tyngre bilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Eftersom elfordon kan vara tyngre än traditionella fossildrivna fordon innebär eldriften svårigheter när det gäller förarbehörigheterna och detta ledde till att EU införde en undantagsmöjlighet i körkortsdirektivet där B-kort är tillåtet upp till 4,25 tons totalvikt om fordonet har nollutsläpp, föraren är minst 21 år samt haft B-kort i minst två år. Det finns dock ytterligare ett krav och det är att fordonet ska frakta gods. Flera länder har infört undantaget men i ett remissvar avråder Transportstyrelsen från att Sverige inför detta. 

Uppdraget har alltså gällt lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 4,25 ton, och som drivs med el eller andra alternativa bränslen. Det gäller alltså inte husbilar. Myndighetens sammanvägda bedömning är att det undantag som finns i Körkortsdirektivet inte kan införas i svensk lag.

För att kunna utnyttja undantaget måste vissa krav vara uppfyllda. Till exempel krävs att man ska kunna kontrollera vissa uppgifter som det alternativa drivsystemets extra vikt och fordonets lastkapacitet i jämförelse med traditionellt fossildrivna fordon av samma storlek.


Men den sortens uppgifter görs inte tillgängliga av tillverkare eller registreras vid typgodkännande i dag.

– Det betyder att varken förare eller polis kan kontrollera om ett fordon uppfyller kraven för undantag, säger Chris Patten, utredare på Transportstyrelsen.

Även om undantaget skulle införlivas ska reglerna för tunga lastbilar ändå följas. Det innebär till exempel att förare ska följa reglerna om kör- och vilotider, krav på färdskrivare, vägarbetstid och lastsäkring med mera.

I stället anser myndigheten att en internationell överenskommelse, till exempel på EU- eller FN-nivå, kan ge bättre förutsättningar för miljövänliga transporter eller nya möjligheter till undantag.

Läs rapporten
 

Taggar: Nyheter

Transportstyrelsen rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.

Det är regeringen som gett Transportstyrelsen uppdraget att utreda förutsättningarna för att kunna köra tyngre bilar som drivs med alternativ bränslen med B-behörighet. Eftersom elfordon kan vara tyngre än traditionella fossildrivna fordon innebär eldriften svårigheter när det gäller förarbehörigheterna och detta ledde till att EU införde en undantagsmöjlighet i körkortsdirektivet där B-kort är tillåtet upp till 4,25 tons totalvikt om fordonet har nollutsläpp, föraren är minst 21 år samt haft B-kort i minst två år. Det finns dock ytterligare ett krav och det är att fordonet ska frakta gods. Flera länder har infört undantaget men i ett remissvar avråder Transportstyrelsen från att Sverige inför detta. 

Uppdraget har alltså gällt lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 4,25 ton, och som drivs med el eller andra alt

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.