Bild
Nästa artikel
2017 införlivades Adria i Trigano-gruppen
2017 införlivades Adria i Trigano-gruppen

Trigano rapporterar stark tillväxt

NYHETER

Det är många företag inom fritidsfordonsbranschen som nu kommer med rapporter om hur den gångna säsongen har utvecklats och det skulle närmast vara sensationellt om någon kom med negativa nyheter. Nu är det Triganos tur att rapportera om en fortsatt mycket stark tillväxt.

Trigano är en stor aktör på marknaden och har bland annat fabrikaten Adria, Chausson och Sunliving bland betydligt fler men mindre kända. 1998, när Trigano blev börsnoterat, införlivades franska Autostar, italienska Caravans International samt Arca 1999 respektive 2001, Auto-Trail i Storbritannien 1999, Benimar i Spanien 2002, franska Périgord VDL 2004, tyska Eura Mobil och Karmann-Mobil 2005, franska Notin 2012, SEA 2013, italienska Rimor 2015, Auto-Sleepers från Storbritannienin 2017 samt slovenska Adria. Med andra ord har gruppen vuxit ordentligt genom uppköp.

Resultatet har varit lyckat och när de finansiella resultaten för fjärde kvartalet 2021 nu redovisas nåddes en omsättning på 659,4 miljoner euro, en uppgång med 4,9 procent jämfört med samma kvartal 2020. Det bör i sammanhanget nämnas att fjärde kvartalet 2020 var en stark period efter det att de hårdaste restriktionerna under 2020 just avslutats. Dessutom slogs då en rad försäljningsrekord runt om i Europa samt att komponentbrist lagt en våt filt över hela fordonsbranschen under 2021. Att branschen därutöver under 2021 slagit i produktionstaket hämmar även det möjligheten till expansion.

Sett ur årsperspektiv har Trigano ökat inom alla segment men i synnerhet inom "campervans" vilket kan översättas med plåtisar. Det visar med tydlighet hur stark vanlife-trenden är när tillväxten är 36,1 procent vilket gav en total försäljning på 2,2 miljarder euro och ökade Triganogruppens marknadsandel.


Övriga segment visar även de på en stark tillväxt. Husvagnar ökade med 21,0 procent och tillbehör för fritidsfordon med 79,0 procent. Möjligen kan återupptagandet av flera större mässor i år ge ytterligare skjuts till den redan ökande försäljningen där besökssiffrorna för den just nu pågående mässan i Paris kommer att ge ytterligare ledtrådar. Redan nu är dock den möjliga produktionen 2022 uppbokad vilket kan leda till att det blir produktionsmöjligheterna som avgör vilka fabrikat som kan växa under 2022.  

Trigano fortsätter även med uppköpen och tror att franska konkurrensmyndigheter kommer att godkänna nya införlivanden under de kommande veckorna.
 

Vilka är Trigano?

Trigano är ett franskt företag som har en rad varumärken och de är en av de större aktörerna på marknaden. Företaget startades redan 1935 av textilhandlaren Edgar Trigano och deras ursprungliga huvudprodukt var tält. Tidpunkten var väl vald då många fransmän kunde njuta av den första betalda semestern sommaren 1936, två veckor som ofta kom att spenderas i ett tält och självklart behövdes även övrig campingutrustning som Trigano sålde.

Société Trigano bildades 1945 av Edgars son Raymond. Det skulle dock dröja till 1971 innan tillverkning av husvagnar startade och de såldes med en slogan “Le camping, c’est Trigano”, fritt översatt “Camping är Trigano”. Trigano var ju redan starkt förknippat med camping och var redan ett inarbetat varumärke i branschen.

1981 anslöt sig affärsmannen François Feuillet och 1984 började tillverkningen av husbilar. Tillsammans med Bernard gjordes tunga investeringar i företaget. 1990 övertog Feuillet bolaget och började köpa upp andra bolag inom branschen, exempelvis Autostar 1998, Caravans International and Autotrail 1999, Arca  2001 och Benimar 2002. 1998 introducerades Trigano Group på börsen.

Taggar: Nyheter

Trigano är en stor aktör på marknaden och har bland annat fabrikaten Adria, Chausson och Sunliving bland betydligt fler men mindre kända. 1998, när Trigano blev börsnoterat, införlivades franska Autostar, italienska Caravans International samt Arca 1999 respektive 2001, Auto-Trail i Storbritannien 1999, Benimar i Spanien 2002, franska Périgord VDL 2004, tyska Eura Mobil och Karmann-Mobil 2005, franska Notin 2012, SEA 2013, italienska Rimor 2015, Auto-Sleepers från Storbritannienin 2017 samt slovenska Adria. Med andra ord har gruppen vuxit ordentligt genom uppköp.

Resultatet har varit lyckat och när de finansiella resultaten för fjärde kvartalet 2021 nu redovisas nåddes en omsättning på 659,4 miljoner euro, en uppgång med 4,9 procent jämfört med samma kvartal 2020. Det bör i sammanhanget nämnas att fjärde kvartalet 2020 var en stark period efter det att de hårdaste restriktionerna under 2020 just avslutats. Dessutom slogs då en rad försäljningsrekord runt om i Europa samt att komponentbrist lagt en våt filt över hela fordonsbranschen under 2021. Att branschen därutöver under 2021 slagit i pr

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.