Bild
Nästa artikel
Tysk camping står stark trots restriktioner

Tysk camping står stark trots restriktioner

NYHETER

Tysk camping har trots coronapandemin en stark ställning och har stärkt sin position under 2020.

Det är CIVD, den tyska branschorganisationen för mobilt boende, som. presenterar en undersökning som utförts av Das Deutsche Wirtschaftswissenschaftliche Institut für Fremdenverkehr (DWIF).

Den slår fast att campingbranschen är av största betydelse för tysk turism och under pandemin har den stärkt sin marknadsposition. Under 2020 uppnåddes tio miljoner övernattningar.

Den visar vidare på skillnaderna mellan olika regioner där camping är mer populär på platser där annan turism är svagare. Marknadsandelen för camping ökade med hela 50 procent jämfört med alla turistövernattningar.

Mest populära regioner är Mosel/Saar, Östersjökusten, Nedre Rhen, Lüneburger Heide samt mellersta Schwarzwald.

– Turismbranschen påverkades av Coronapandemin som knappast någon annan bransch. Efter månader av restriktioner letade många medborgare efter ett sätt att åka på semester på ett säkert sätt och förlitade sig därför alltmer på camping, säger Thomas Bareiß, ledamot av den tyska förbundsdagen och federal regeringskommissionär för turism. Innovationer och riktade investeringar krävs för en framgångsrik utveckling av campingbranschen i framtiden. För beslutsfattare inom politik och näringsliv är det viktigt att sätta rätt kurs, den här studien ger värdefulla insikter för detta, fortsatte den parlamentariska statssekreteraren till den federala ekonomiministern.

– Camping har visat sig vara en stryktålig form av semester under pandemin. För att den ska förbli en stark ekonomisk drivkraft så krävs politik: Semesterformen måste beaktas i den nationella turismstrategin och ramvillkoren för den måste förbättras. Konkret innebär det att bygga ut infrastrukturen. Här kan riktade finansieringsprogram och minskningen av byråkratiska hinder vara avgörande
impuls. Detta stärker Tyskland som turistort, skriver Daniel Onggowinarso, VD för husvagnsindustriföreningen CIVD.
 

Taggar: Nyheter

Det är CIVD, den tyska branschorganisationen för mobilt boende, som. presenterar en undersökning som utförts av Das Deutsche Wirtschaftswissenschaftliche Institut für Fremdenverkehr (DWIF).

Den slår fast att campingbranschen är av största betydelse för tysk turism och under pandemin har den stärkt sin marknadsposition. Under 2020 uppnåddes tio miljoner övernattningar.

Den visar vidare på skillnaderna mellan olika regioner där camping är mer populär på platser där annan turism är svagare. Marknadsandelen för camping ökade med hela 50 procent jämfört med alla turistövernattningar.

Mest populära regioner är Mosel/Saar, Östersjökusten, Nedre Rhen, Lüneburger Heide samt mellersta Schwarzwald.

– Turismbranschen påverkades av Coronapandemin som knappast någon annan bransch. Efter månader av restriktioner letade många medborgare efter ett sätt att åka på semester på ett säkert sätt och förlitade sig därför alltmer på camping, säger Thomas Bareiß, ledamot av den tyska förbundsdagen och federal regeringskommissionär för turism. Innovationer och riktade investeringar krävs för en framg

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.