Bild
Nästa artikel
Visit Sweden lyfter fram Ikeas ortsnamn

Visit Sweden lyfter fram Ikeas ortsnamn

NYHETER

Genom att visa originalen, platserna, bakom några sedan länge världskända IKEA-produkter, vill hela Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål. Har du besökt dessa 21 orter?

Visit Swedens imagemarknadsföring för Sverige som resmål vill få människor i världen att längta efter att resa till just Sverige när det är möjligt. Denna kampanj går ut på att Visit Sweden vill återta och lyfta fram platser som möbelvarujätten lånat till sina produkter.

Himleån som mynnar ut i havet strax norr om Varberg är därför en av de utvalda platserna som representerar Sveriges 21 regioner, i detta fall Region Halland, i den internationella reklamkampanjen för resmålet Sverige som lanseras idag.

– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp Sverige och originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Kampanjen väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark, men även i Sverige - till att börja med.

Kampanjens första del som lanseras idag, 30 november, pågår fram till och med januari 2022.

Alla platser kommer att presenteras på visitsweden.com, visitsweden.de, visitsweden.nl, visitsweden.fr.

IKEA har varken medverkat, bidragit till eller har haft insyn i kampanjen som tagits fram av Visit Sweden och bolagets byråer Forsman & Bodenfors samt Mindshare. IKEA har godkänt att Visit Sweden refererar till produkter som lånat namn från svenska platser.

Vi har så klart berättat för IKEA att vi nu kommer att återta tolkningen av de lånade besöksmålens namn och de tycker att idén är väldigt rolig, säger Susanne Andersson.


Visit Sweden kommer via sin marknadsföringskampanj lyfta fram platser i alla Sveriges 21 regioner:

  • Bolmen i Region Kronoberg (toalettborste)
  • Järvfjället i Region Västerbotten (gaming-stol) 
  • Ektorp i Region Stockholm (soffa)
  • Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp) 
  • Stubbarp i Region Skåne (skåpsben)
  • Kallax i Region Norrbotten (förvaringshylla) 
  • Höljes i Region Värmland (pendellampa)
  • Hemsjö i Region Blekinge (blockljus)
  • Toftan i Region Dalarna (avfallshink) 
  • Mästerby i Region Gotland (köksstege) 
  • Voxnan i Region Gävleborg (duschhylla) 
  • Himleån i Region Halland (handduk)
  • Laxviken i Region Jämtland Härjedalen (skåpslucka) 
  • Ingatorp i Region Jönköpings län (utdragbart bord) 
  • Misterhult i Region Kalmar län (taklampa)
  • Vrena i Region Sörmland (bänkskiva)
  • Björksta i Region Uppsala (bild med ram) 
  • Norberg i Region Västmanland (klaffbord) 
  • Askersund i Region Örebro län (skåpslucka) 
  • Rimforsa i Region Östergötland (arbetsbord)
  • Bodviken i Region Västernorrland (tvättställ)
Taggar: Nyheter

Visit Swedens imagemarknadsföring för Sverige som resmål vill få människor i världen att längta efter att resa till just Sverige när det är möjligt. Denna kampanj går ut på att Visit Sweden vill återta och lyfta fram platser som möbelvarujätten lånat till sina produkter.

Himleån som mynnar ut i havet strax norr om Varberg är därför en av de utvalda platserna som representerar Sveriges 21 regioner, i detta fall Region Halland, i den internationella reklamkampanjen för resmålet Sverige som lanseras idag.

– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp Sverige och originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Kampanjen väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark, men även i Sverige - till att börja med.

Kampanjens första del som lanseras idag, 30 november, pågår fram till och med januari 2022.

Alla platser kommer att presenter

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.