Bild
Nästa artikel
Ann-Mari Brengdahl framför sin ombyggda Ford Transit.
Ann-Mari Brengdahl framför sin ombyggda Ford Transit.

Båtfantasten på fyra hjul: ”Det finns inga misslyckanden!”

Frihet

För Ann-Mari Brengdahl är friheten det absolut viktigaste – oavsett om det är i en segelbåt eller i sin nya hembyggda husbil. Läs och inspireras av kvinnan som inte tycker att något är omöjligt.

Det var under en halvårslång resa med segelbåt i Europa som den havsälskande Ann-Mari Brengdahl först slogs av tanken på en husbil.

– Husbilarna och båtarna möttes ofta på samma platser över natten eftersom vi använder oss av samma faciliteter. 

Jag älskar att vara på havet men kände att med en husbil blir jag ännu mer mobil, berättar Ann-Mari när vi ses över ett videomöte.

Ann-Mari bodde tidigare på en 1800-tals gård utanför Linköping som hon renoverade i sju år så att kalla henne händig och ­driftig får anses vara en underdrift.

När Ann-Mari väl slog till i höstas och köpte en begagnad Ford Transit, som hade gått som färdtjänstbil, hade hon hållit på och letat ett bra tag. 

Men att campa i form av husbil eller husvagn är inget hon har erfarenhet av sedan tidigare. Det närmaste hon ­kommer är att som barn följa med i ­föräldrarnas folkabuss.

– Inför köpet satte jag ihop en checklista för att ta reda på vad jag sökte i en husbil och vad som var viktigt för mig. Bland annat så ville jag ha en som enkelt kan parkeras i en vanlig p-ruta, hade ståhöjd och gott om fönster så det inte känns instängt. Dessutom ville jag inte ha en husbil som var för high-tech och inte heller en färdigbyggd bil. För min del var det viktigt att få bygga själv, det var en del av hela processen.

Bilen som Ann-Mari köpte och som numera är omregistrerad till PB klass 2 får hon köra på sitt vanliga B-körkort, vilket också var ett krav.

Tack vare att husbilen inte är för stor kunde hon sälja sin vanliga personbil och ha sin Sivan, som hon kallar husbilen, som enda bil. Och namnet Sivan då, var kommer det ifrån? 

Ann-Mari är utbildad ­fartygsbefäl klass 8 och examinator och håller kurser i sjöliv och navigering och utfärdar förarbevis. Allt detta gör hon under sitt eget företag som går under namnet Sea People. När då denna havsälskande person köper en van så blir det så klart en Sea-Van som då rent logiskt blir Sivan. 

– Målet med min husbil är att jag ska kunna ha mitt eget mobila kontor och boende med mig om jag blir inbokad att hålla kurser en bra bit från hemmet.

Hennes framtida drömmål är att kunna hålla kurser i Sverige från vår till höst och därefter resa utomlands under de månader Sverige är mindre inbjudande för en båtmänniska, och hålla distanskurser.

Med bakdörrarna öppna är ­friheten total vid sängplatsen.
Med bakdörrarna öppna är ­friheten total vid sängplatsen.
Mysigt köksfönster med plats för färska kryddor framför. Kakel som stänkskydd vid diskhon.
Mysigt köksfönster med plats för färska kryddor framför. Kakel som stänkskydd vid diskhon.
Havsblå färger sätter ton på inredningen. Bordet kan svängas runt som man önskar.
Havsblå färger sätter ton på inredningen. Bordet kan svängas runt som man önskar.

Ann-Maris förhållningssätt till att bygga en husbil påminner om uttrycket less is more. 

Hon tror att många avskräcks från att bygga själv eftersom det finns mängder med exempel på hembyggda husbilar som är otroligt avancerade och dessutom ”regler” om hur man borde göra med isolering och så vidare. 

Själv har hon valt att göra tillräckligt mycket och provar sig fram med vad som funkar för just henne.

– Man behöver inte krångla till det. Jag har till exempel inte isolerat eftersom jag inte vet hur jag kommer använda bilen. Varför ska jag göra en massa merarbete i onödan? Dessutom behöver man inte vara för rädd för att misslyckas. Det finns inga misslyckanden, blir något felaktigt ändrar man bara planen eller gör om tills det blir rätt. Det behöver inte vara så allvarligt.

Till exempel så blev första soffan Ann-Mari byggde lite för hög så den gjorde hon om. Annars har målet varit att göra det så enkelt som möjligt för sig. 

Ovanför sina fönster har hon satt upp fästen där hon sedan har hängt tjockare blomsterpinnar i bambu som hon sedan kan hänga upp yllefiltar på under natten och ha som gardiner dagtid. Filtarna isolerar tillräckligt för henne. 

Både färsk- och gråvatten ryms under ­köksbänken.

En annan praktisk detalj i hennes bil är att golvmattan kan rullas undan och blotta golvskenan som fanns i bilen vid köp och som alla stolar satt fastmonterad i. I skenan kan hon fästa en av de sparade originalstolarna om hon får med en extra gäst på resan. Bilen är nämligen registrerad för tre sittplatser.

I och med att bilen har gått som färdtjänstbil tidigare finns två dörrar baktill samt en gallerramp.

– Rampen har jag behållit och när jag öppnar dörrarna baktill blir det som ett privat litet utrymme där jag har min duschkabin efter att ha dragit fram ett duschdraperi som omringar hela ytan. Och vattnet rinner igenom rampen så jag slipper stå direkt på marken som blir blöt och kladdig. Rampen fungerar också som ”uteplats”.

Lådstuvning i olika fack för att hålla bättre ordning.
Lådstuvning i olika fack för att hålla bättre ordning.

När det gäller vatten har hon enbart kallvatten i 25 litersdunkar som fungerar genom en fotpump. Både färsk- och gråvatten ryms under köksbänken. 

För enkelhetens skull har hon helt skippat gasol, istället drivs kylskåpet av hennes bodelsbatteri som laddas under körning. Sedan har hon en sladd för uppkoppling mot fast el när hon står på en plats där el finns. Eldragningen i husbilen fick hon hjälp med av sin bror men annars har hon gjort allt annat i bilen själv.

Själva bygget gjorde hon under några kalla vintermånader och premiärturen nu i vår gick från Linköping till Luleå och tillbaka. 

– Målet var att se norrsken och jag lyckades under två kvällar!

Under den resan passade hon även på att testa hur värmen i bilen funkade när det var tio minus ute. Hon passade på en natt när hon stod på ett ställe där det fanns el så att hon kunde koppla in sitt extraelement om det behövdes.

– Jag klarade mig natten igenom utan elementet. Med sovsäck, ullunderställ, mössa och mina yllefiltar för fönsterna funkade det bra. Lite kyligt blev det men nu vet jag att det är överkomligt om man vill sova utan el någon gång framöver.

Under premiärturen var Ann-Mari borta i någon vecka och allt fungerade som det skulle.

– Jag blir jätteglad när jag går ut till bilen, helt förtjust! Och skulle jag upptäcka att jag ­saknar något får jag fixa det då.

Tidigare rullstolsrampen fungerar utmärkt som uteplats vid fikastoppen.
Tidigare rullstolsrampen fungerar utmärkt som uteplats vid fikastoppen.
Med bakdörrar utfällda bildas ett privat duschutrymme på rampen.
Med bakdörrar utfällda bildas ett privat duschutrymme på rampen.
Gardinstängerna är bambupinnar som normalt används som växtstöd.
Gardinstängerna är bambupinnar som normalt används som växtstöd.
Premiärresan gick till Luleå och gick som en dans!
Premiärresan gick till Luleå och gick som en dans!

Hon tipsar också om att inte göra det så krångligt för sig med resandet.

– Det räcker att ta med lite mat och kläder och åka till kusten en dag. Det behöver inte vara något stort äventyr för att det ska kännas bra. Man kan börja enkelt. Jag tycker också det är viktigt att inte vänta på att någon annan ska dyka upp i ens liv innan man kan leva ut sina drömmar. Det är bättre att bara göra dem och inte vänta på ”sedan”.

Snabba fakta

Namn: Ann-Mari -Brengdahl
Bor: Utanför Linköping
Intressen: Båtar och sjöliv. Nyfiken på livet, nya -lärdomar och upplevelser.
Premiärresa: Linköping–Luleå t o r.
Drömresa: Att hitta vackra platser vid vatten nedåt Medelhavet eller ännu längre söderut.
Husbil: Ford Transit FDC6
Årsmodell: 2011
Totalvikt: 3 500 kg
Längd: 5 782 mm
Bredd: 1 974 mm

Ska man bygga sin egen husbil är det smart att försöka tänka på att saker ska ha flera funktioner. 

Det kan till exempel vara att bordet kan svängas runt och användas som dels soffbord och dels skrivbord till en sittyta längre bort. 

Förvaring är a och o i ett litet utrymme och under alla soffor ryms förvaring i Ann-Maris bil. Till exempel kan porta pottin dras ut från ena soffgaveln.

Större grejer får hon plats med under sängen längst bak. Till exempel brukar hon ha med en hopvikbar elskoter. 

Bland vännerna till Ann-Mari är det två stycken som har blivit mycket inspirerade av hennes bygge och önskar göra egna liknande processer. 

Den ena av dem har i nuläget en vanlig husbil men är ändå lite avundsjuk på Ann-Mari som har fått bygga själv.

Större grejer får plats under sängen längst bak. Till exempel en elskoter.

På frågan om Ann-Mari ­framöver kommer hålla sig på land istället för till havs ­kommer svaret blixtsnabbt och med ett leende:

– Jag säljer aldrig min segelbåt! Den totala friheten är när det bara är jag, min båt och havet. Det är en annan typ av ledighet. Även fast jag är en social person uppskattar jag verkligen denna typ av resor. Vissa äventyr måste man göra själv för att de ska bli som bäst. Men jag kommer uppskatta att fricampa med Sivan och kunna vara mitt i naturen.

Här är sofforna utbäddade så att hela bakre delen blir till ett enda stort sovutrymme.
Här är sofforna utbäddade så att hela bakre delen blir till ett enda stort sovutrymme.
Ena soffans gavel har en lucka där en toalett enkelt kan stuvas undan.
Ena soffans gavel har en lucka där en toalett enkelt kan stuvas undan.
En spisplatta gömd i en av lådorna frigör ­massor av arbetsyta på bänken ovan.
En spisplatta gömd i en av lådorna frigör ­massor av arbetsyta på bänken ovan.

Härnäst blir den större resan troligtvis en tripp runt Vättern. Men som så många av oss längtar även Ann-Mari tills Europa blir mer tillgängligt igen. 

Hon ser fram emot att få resa runt nere på kontinenten med sin husbil och när vi ställer frågan om drömresmål svarar hon lite hemlighetsfullt att den gärna får gå längre söderut än Medelhavet. Vi håller tummarna för att den resan kan bli av förr hellre än senare. 

Ann-Maris tips innan köp

Sätt upp en checklista och ställ följande frågor till dig själv:

Hur vill du använda husbilen?
Vilka funktioner måste uppfyllas?
När på året?
Hur många ska resa i den?
Hur mycket får det kosta?
Vilka bekvämligheter måste den ha och vilka kan du vara utan?
Ska det vara en ”allt-i-ett-bil” eller ska du ha personbil också?

Ett tomt skal innan byggstarten.
Ett tomt skal innan byggstarten.
Ann-Maris tips för att våga bygga själv

Gör det inte så -avancerat. Köp en bil och börja enkelt. 
Den behöver inte vara perfekt utan du kan göra precis så mycket du själv vill i den. 
Det är bara att prova sig fram och utöka inredningen allt eftersom behov uppstår.
Titta och lyssna lagom mycket på andra. Bra att få inspiration och tips, men det är du som ska trivas med bilen.

Taggar: Reportage

Det var under en halvårslång resa med segelbåt i Europa som den havsälskande Ann-Mari Brengdahl först slogs av tanken på en husbil.

– Husbilarna och båtarna möttes ofta på samma platser över natten eftersom vi använder oss av samma faciliteter. 

Jag älskar att vara på havet men kände att med en husbil blir jag ännu mer mobil, berättar Ann-Mari när vi ses över ett videomöte.

Ann-Mari bodde tidigare på en 1800-tals gård utanför Linköping som hon renoverade i sju år så att kalla henne händig och ­driftig får anses vara en underdrift.

När Ann-Mari väl slog till i höstas och köpte en begagnad Ford Transit, som hade gått som färdtjä

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.