Bild
Nästa artikel
Visa hänsyn vid omkörning och tänk på vindpusten som bildas mellan stora fordon.
Visa hänsyn vid omkörning och tänk på vindpusten som bildas mellan stora fordon.

Din guide till tyska Autobahn

AUTOBAHN

Många som aldrig har rest i Tyskland oroar sig för att köra på deras motorvägar, Autobahn. Här följer tips i ämnet som kan vara bra att läsa både för nybörjare och mer erfarna förare. Lär dig ord som Stau, Rettungsgasse och Nässe innan du påbörjar din resa.

Världens mest kända motorvägnät är tyska Autobahn och själva ordet Autobahn är det mest kända tyska ordet.

Den fria farten är förstås anledningen till kändisskapet och det är unikt i världen med så långa sträckor av fri fart. Men fri fart är egentligen en halvsanning. Nästan hälften av alla 1 250 mil motorväg i Tyskland är trots allt hastighetsbegränsad.

Och vore det helt fritt borde man kunna puttra fram i 40 km/h, men det ­avråder vi starkt ifrån.

Farten måste anpassas till övrig ­trafikrytm och fordon som inte klarar mer än 60 km/h får inte ens framföras på Autobahn. Däremot finns ingen ”lägstahastighet” då väder och köbildning gör att alla måste sakta ner ibland.

Den rekommenderade hastigheten är annars 130 km/h men givetvis går det bra att köra 90 eller 100 km/h. Det viktigaste av allt är att köra i högra körfältet och bara använda övriga körfält för omkörning.

VIKTIGA REGLER

Kör aldrig om på höger sida (dock tillåtet vid Stau i max 60 km/h).

Håll god uppsikt bakåt.

Var uppmärksam vid filbyte, den lilla konkava ­backspegeln på Ducato visar döda vinkeln.

Håll dig i höger fil – utom vid omkörning.

Använd blinkers vid filbyte.

Ha alltid gott om bränsle i tanken.

Reservhjul eller dylikt ska finnas.

Dubbdäck är förbjudna. 

Reflexvästar till förare och passagerare, förvaras lättåtkomligt.

Varningstriangel skall medföras. 

Förbjudet att prata direkt i mobiltelefon – använd handsfree.

Vägren används endast vid haverier, tänk på följande:
1. Varningsblinkers
2. Reflexväst.
3. Varningstriangel.

SÅ LÄSES SKYLTEN. Rakt fram ”Umleitung”, tillfällig omdragning av väg. Även Bundesstrasse (gul skyltning) mot ett slott och längre bort Rieden och längst bort ligger Schwangau. (Ju högre upp på skylten betyder desto längre avstånd dit). 
Till höger ligger Füssen där det finns en p-plats med vacker utsikt. Sväng vänster för att komma till Autobahn A7 mot Kempten och Ulm (blå).
SÅ LÄSES SKYLTEN. Rakt fram ”Umleitung”, tillfällig omdragning av väg. Även Bundesstrasse (gul skyltning) mot ett slott och längre bort Rieden och längst bort ligger Schwangau. (Ju högre upp på skylten betyder desto längre avstånd dit). Till höger ligger Füssen där det finns en p-plats med vacker utsikt. Sväng vänster för att komma till Autobahn A7 mot Kempten och Ulm (blå).
TIPS VID HAVERIER

Undvik att byta hjul eller meka själv längs Autobahn om du får tekniska ­problem.

Gör så här om du i nödfall måste stanna:
1. På med varningsblinkers.

2. Kör in på vägrenen.

3. På med reflexvästen.

4. Ställ ut varningstriangeln långt bakom fordonet.

5. Ring samtidigt efter bärgning. ADAC, den tyska automobilklubben vars bilar syns överallt kan hjälpa till med det mesta, även bärgning, men ibland mot kostnad för icke ­medlemmar.

Om du är nybörjare och känner dig lite nervös så är det helt okej. Ofta betyder det lite extra uppmärksamhet och en uppmärksam förare är en bra förare på Autobahn. Ignoranta och lite slöa bilförare bör nog helst undvika Autobahn.

Vill man ha en lite lugnare och mer avslappnad tillvaro är det bättre att välja andra vägar, Tyskland har massor av trevliga turistvägar och temavägar att upptäcka.

Där är tempot (överlag) lugnare och omgivningen långt trevligare än på Autobahn. För vackert är det sällan eller aldrig längs denna motorväg!

Och det här med fri fart är inte till så stor glädje för oss med ­fritidsfordon som ändå inte kan utnyttja några höga farter.

Men ändå, det finns möjligheter att ta det lite lugnare även på Autobahn. Ett sätt är att följa långtradarnas tempo i cirka 85–100 km/h. En hastighet som ger avsevärt lägre bränsleförbrukning jämfört med 110–130 km/h.

Men kör inte långsammare än lastbilarna för då skapas bara onödiga omkörningar och därmed irritation hos både yrkesförare och andra – som måste bromsa när ­lastbilarna kör om under en tid som känns som en evighet.

TIPS VID TANKNING

Det finns mer än 400 bensin­stationer längs Autobahn. Precis som i Sverige är de ofta ­kombinerade med servering av ­lätta rätter eller också finns ­separata ­restauranger.

Skyltningen inför stationerna börjar långt i förväg och sedan följer skyltar fram till 500 meter före avfarten. Ofta är det också skyltat hur långt det är till nästa ­station.

  • Tankningsproceduren är som i Sverige men det finns några detaljer som kan underlätta att känna till: 
  • Kom ihåg att avfarten från Autobahn är kort. Bromsa direkt när du har svängt av motorvägen.
  • Kontrollera att ditt betalkort ­accepteras, om du inte har kontanter.
  • Flytta inte fordonet förrän du har ­betalat.
  • Lär dig räkna till tio och att säga tack på tyska. (Eins, zwei, drei, vier, fünf, sechs, sieben, acht, neun, zehn och DANKE) Om engelska inte funkar kan du nu säga numret på pumpen där du  tankat.
  • Spara kvittot.
  • Kom ihåg att påfartsrampen ut på ­motorvägen är kort. Snabb ­acceleration gäller.
  • Toaletter kostar oftast mynt (70 ­cent–1 euro) – överlag är de ­välstädade men ta med eget ­toapapper om det saknas.

 

Priset på bränsle är högre vid Autobahn

Bränslet är dyrare vid motorvägarna och billigare på mindre orter en bit ifrån.

Det är också billigare i norra halvan av Tyskland. Befinner du dig ett stenkast från Polen eller Luxemburg kan det vara idé att åka över gränsen och tanka.

Bränslepriset ändras också flera gånger per dag och är ofta billigast vid 20:00 och dyrast på morgonen vid 06:00. ­Skillnaden är ofta 50–60 cent/liter.

Motorväg har blå bakgrund och numret i vit text. Förbundsväg har svart nummer och gul bakgrund.
Motorväg har blå bakgrund och numret i vit text. Förbundsväg har svart nummer och gul bakgrund.
NUMRERING & INDELNING

Autobahn har ett nummersystem som är helt åtskilt från förbundsvägarna (Bundes­strassen). Vanligen går udda nummer i nord/sydlig ­riktning medan jämna nummer går i öst/västlig.

Huvudvägarna: A1–A9

A1 och A7 heter vägarna som ­svenskarna ­hamnar på efter danska gränsen.

Huvud­vägarna med udda nummer går oftast i nord-sydlig riktning medan jämna ­väg­nummer går i öst-västlig riktning. A3 går dock ­diagonalt. A7 är längst och går från danska gränsen ända ned till Füssen.

Regionala motorvägarna: A10–A99a

Låga nummer i norra Tyskland och högre nummer söderut. Till exempel är A10 en ringled runt ”StorBerlin” och A99 utgör ringled runt München.

Lokala motorvägarna: A100–A995

Låga nummer börjar även här med Berlin i norr. A100 är en central ringled i Berlin medan A995 är motorvägen runt München.

Rettungsgasse = räddningsväg

Ordet betyder räddningsväg och det handlar om placeringen vid Stau (bilkö) för att ­underlätta för utryckningsfordon att komma fram.

Det går till så här när trafiken stannar upp; om Autobahn är tvåfilig håller förare i vänsterfil så långt till vänster som möjligt och förare i högerfil så långt till höger som möjligt.

Lämna aldrig bildörrar öppna och gå aldrig ut ur fordonet ­eftersom det kan hindra blåljusfordonen att ­passera kön. (Håll ­gärna en ­billängd i ­avstånd till ­framförvarande fordon vid ­stillastående kö.)

När Autobahn har tre filer eller fler gäller samma sak för fordon som befinner sig i vänsterfil. De håller så långt till vänster som möjligt medan alla övriga filer håller så långt till höger de kan.

NÖDLÄGE!

Nödtelefoner finns utplacerade med två kilometers mellanrum längs Autobahn.

Riktning till närmaste ­nödtelefon visas med små svarta pilar högst upp på vägens ­kantstolpar. Det är bara att lyfta luren eller trycka in knappen så kopplas du fram.

Behärskar du inte tyska så fungerar engelska. Mottagaren ser stolpens position men räkna ändå med att få svara på frågor om vad som hänt, hur många inblandade, ­skador, var det har hänt. Nöd­nummer med egen telefon är 112.

Håll rätt plats vid kö! Regler vid 2-filig, 3-filig respektive 4-filig väg.
Håll rätt plats vid kö! Regler vid 2-filig, 3-filig respektive 4-filig väg.

Själv brukar jag lägga mig cirka 100 meter framför karavaner av lastbilar och ser jag att de närmar sig i backspegeln gasar jag på lite mer.

Hamnar jag mitt i en ändlös karavan av lastbilar är det viktigt att hålla avstånd till framförvarande, inte bara på grund av de dryga böterna som kan bli annars – utan främst av säkerhetsskäl.

Märker jag att bakomvarande i karavanen kommer nära brukar jag köra om framförvarande. Särskilt i uppförsbackar brukar jag mata på och ”vinna placeringar”. Och så fortsätter det tills jag ligger 100 meter framför karavanen och kan slå av lite.

Nu är alla husbilar, husvagnsekipage och förare olika men den här tekniken har känts bra för mig hittills.

En skillnad mot våra svenska motorvägar är att Autobahns påfarter och avfarter är korta. Märkligt korta faktiskt. Vid påfart måste man accelerera snabbt för att hinna flyta in i trafiken.

Använd blinkers vid påfart, avfart och filbyten. Ibland underlättas din påfart av att övrig trafik byter fil men räkna aldrig med det, de kan ha fordon på sin vänstra sida, vilket hindrar dem från filbyte.

Dessutom har de företräde och påfartstrafiken ska anpassa sig.

Din guide till tyska Autobahn

Likadant är det när du själv ser någon som vill in från en påfart. Är det fritt får du gärna underlätta för andra trafikanter och byta fil. Håll dock uppsikt bakåt och även i blinda området till vänster om bilen innan filbytet.

Något som hör till det allra viktigaste vid färd på Autobahn och som inte kan poängteras nog är uppsikten bakåt. Jag vill även lägga till ordet ”långt”. Håll uppsikt långt bakåt.

Andra fordon kan komma farande i 250 km/h och kör man 100 själv så är skillnaden 150 km/h. Även om de har ett extra ansvar när de färdas över rekommenderade 130 km/h så har alla ett stort ansvar.

Vänj dig också vid att använda den konvexa delen på backspegeln (Fiat Ducato original). Rätt inställd visas blinda områden på vänster och höger sida om bilen vid filbyten och liknande.

Något du lär dig snabbt på Autobahn är ordet Stau. Ett ord som jag nu använder genomgående i denna text istället för svenska ordet bilkö. (Detta för att nöta in det tyska ordet hos dig som läser.

Taggar: Reportage

Världens mest kända motorvägnät är tyska Autobahn och själva ordet Autobahn är det mest kända tyska ordet.

Den fria farten är förstås anledningen till kändisskapet och det är unikt i världen med så långa sträckor av fri fart. Men fri fart är egentligen en halvsanning. Nästan hälften av alla 1 250 mil motorväg i Tyskland är trots allt hastighetsbegränsad.

Och vore det helt fritt borde man kunna puttra fram i 40 km/h, men det ­avråder vi starkt ifrån.

Farten måste anpassas till övrig ­trafikrytm och fordon som inte klarar mer än 60 km/h får inte ens framföras på Autobahn. Däremot finns ingen ”lägstahastighet” då väder och köbildning gö

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

KURIOSA OM AUTOBAHN

Världens äldsta motorväg finns i västra delen av Berlin och heter A115/E51. Den kallades tidigare AVUS och invigdes 1921 som en kombinerad racerbana och motorväg.

Den är i dag en viktig pulsåder för Berlin och främst för trafiken ut ur staden.

HASTIGHETSGRÄNSERNA PÅ AUTOBAHN

Personbil/husbil under 3,5 ton = enligt skyltar (fri fart)


Husbil 3,5–7,5 ton = 100 km/h


Husbil över 7,5 ton = 80 km/h


Husvagnsekipage = 80 km/h ­(undantag med tempo100-skylt)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.