Bild
Nästa artikel
Ett värmesystem är inte enbart en panna

Ett värmesystem är inte enbart en panna

FUNKTION

Vintersäsongen närmar sig och många har upptäckt tjusningen med camping vintertid. Men vad krävs av värmesystemet, ska det vara vatten- eller luftburen värme? Vilket ska man välja? Frågan är egentligen mer komplicerad än så.

Ofta är åsikterna som huggna i sten, vi har alla en favorit när det gäller hur husbilen eller husvagnen ska värmas upp. Det gäller ljudnivå, gasol eller diesel, vatten eller luft. Men även med samma typ av system skiljer sig både värmeeffekt och energiåtgång.

Basen för all uppvärmning börjar med väggar, tak, golv och fönster och det kanske du ägnade färre tankar åt än vilken värmepanna som tillverkare valt. Det hjälper inte hur tekniskt bra värmesystemet är om den uppvärmda luften smiter ut genom dåligt isolerade väggar. Detta är ju inte särskilt svårt att förstå och i våra vanliga hus har det satsats mycket på att optimera isoleringstekniken som blivit allt bättre med åren och där man mycket väl kan hävda att det utvecklats en standard. Så är det inte riktigt när det gäller fritidsfordon där skillnaderna kan vara mer påtagliga och olika bodelstillverkare har sinsemellan olikartade lösningar som ger påtagligt olika effekt.

Visst har väggtjockleken betydelse men minst lika viktigt är vilka material som används. Under årens lopp har det utförts tester men materialen och konstruktionstekniken utvecklas löpande och direkta jämförelser är svåra att göra. Söker du ett vinterbonat fritidsfordon finns det dock några konstruktionslösningar som är att föredra.

Dubbelgolv har sina fördelar och är vanligast på husbilar men väldigt ovanligt på husvagnar. En fördel med dubbelgolv är att man kan ha teknik som vattentankar och liknande i ett uppvärmt utrymme och att golvet blir plant. Vissa fördelar finns också i form av bättre isolering mot golvkyla.


Om golvet har värme gör det att golvet blir ett stort element och hjälper till att sprida värmen i hela bodelen. Det finns både elektrisk och vattenburen golvvärme där det sistnämnda har den fördelen att det kan drivas utan extern inkoppling av el vilket är viktigt vid fricamping men även eftersom campingarna sällan har särskilt höga ampéretal på avsäkringen.

Värmespridningen är en viktig faktor. En klassisk problematik är att värmen är ojämnt fördelad och ofta då att den främre delen av husbilen släpper ut mycket värme via vindrutan och entrédörren vilket gör att sällskapsdelen blir onödigt kall medan sovutrymmet i bak till och med kan bli i varmaste laget. En del tillverkare kompenserar detta med mer värmekapacitet i den främre delen och vill man att den delen av bodelen ska bli lika varm som den bakre krävs att mer värme kan avges i detta område.

Zonvärme är något som kommer alltmer. Det innebär att pannan kan ge olika effekt till olika delar av utrymmet. Eftersom jämn värme i bodelen behöver olika effekt på olika ställen ger detta en bättre värmeeffekt med minimal energiåtgång. Detta är viktigt, inte minst på vintern då det självklart går åt mer energi för att hålla temperaturen. Finns det en panna med zonvärme är detta därför ett plus för den som ska vintercampa. Har du luftburen värme kan du som alternativ exempelvis dra för det lilla spjället på någon av utblåsventilerna i sovrummet och istället köra helt öppna utblås vid sittgruppen om du vill ha varmare där.

Men även om rätt mängd energi avges i rätt del av bodelen måste luften cirkulera. En del tillverkare bygger sina väggskåp så att luften kan passera bakom dessa så att det uppstår en bra cirkulation.

Vilken energikälla som används har även det betydelse. Gasoltuber måste fyllas på med jämna mellanrum, en P11 räcker kanske två dagar, och även om dubbla gasoltuber får anses vara standard är dieseldrift mindra påverkad av energiåtgången eftersom man ändå alltid har rejält med diesel i bilens tank.

Fönstren kan vara rammonterade och dessa isolerar generellt sagt bättre. Tätningarna kan vara bättre isolerade och det är viktigt att kontrollera hur sådana konstruiktionslösningar är utförda.

Har man ett vattenburet system är det minst lika viktigt som pannan hur elementen är placerade. Eftersom dessa är dolt placerade bakom möbler gäller att värmen kan stiga uppåt och då är luftspalten bakom dessa väsentlig. Antalet element är också viktigt och där skiljer det mycket mellan olika tillverkare. Elementen kan sägas ha en maximal värmespridningskapacitet och ska pannan avge maximal effekt måste elementens kapacitet motsvara det som pannan avger, annars blir en hög effekt på pannan verkningslös.

Vattenburen värme ger en lägre ljudnivå eftersom man slipper fläktljudet, något man bör tänka på om man är ljudkänslig. Man kan däremot inte säga att luftburna system är bullriga men det är skillnad mot de vattenburna.

Sammantaget kan man säga att det krävs fler frågor än vilken panna som sitter i en husbil man tänker använda på vintern och i princip gäller samma resonemang för en husvagn även om man förstås måste utesluta värmeförluster via vindrutan samt dieseldrift.
 
Taggar: Reportage
Ofta är åsikterna som huggna i sten, vi har alla en favorit när det gäller hur husbilen eller husvagnen ska värmas upp. Det gäller ljudnivå, gasol eller diesel, vatten eller luft. Men även med samma typ av system skiljer sig både värmeeffekt och energiåtgång.

Basen för all uppvärmning börjar med väggar, tak, golv och fönster och det kanske du ägnade färre tankar åt än vilken värmepanna som tillverkare valt. Det hjälper inte hur tekniskt bra värmesystemet är om den uppvärmda luften smiter ut genom dåligt isolerade väggar. Detta är ju inte särskilt svårt att förstå och i våra vanliga hus har det satsats mycket på att optimera isoleringstekniken som blivit allt bättre med åren och där man mycket väl kan hävda att det utvecklats en standard. Så är det inte riktigt när det gäller fritidsfordon där skillnaderna kan vara mer påtagliga och olika bodelstillverkare har sinsemellan olikartade lösningar som ger påtagligt olika effekt.

Visst har väggtjockleken betydelse men minst lika viktigt är vilka material som används. Under årens lopp har det utförts tester men materialen och konstruktionstekniken utvecklas lö

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.