Bild
Nästa artikel
Glenn Faxhag Raymond campar med T1:an några gånger varje sommar. Här i Bergkvara i södra Småland.
Glenn Faxhag Raymond campar med T1:an några gånger varje sommar. Här i Bergkvara i södra Småland.

Folkabussen är Glenns lyckopiller

Reportage

Från festivalröj till vanlife. Glenn Faxhag Raymonds VW kombi från 1964 har varit med om det mesta. ”Jag säljer den aldrig”, säger han.

Det finns inte många pinaler i folkabussen som inte renoverats och skruvats isär. Efter några ganska hårda år som festivalbuss, då bussen fungerade som både bil OCH festlokal, ställdes den penselmålade bussen åt sidan.

Flera gånger var Glenn nära att sälja den, i synnerhet när husrenoveringar grävde djupa hål i plånboken, men lyckligtvis blev den kvar.

– Både min bror och min fru Anne stoppade mig när jag var inne på att sälja. De övertygade mig om att jag skulle ångra mig senare i livet och aldrig ha råd att köpa en ny, säger Glenn

Alltså kan han fortsätta att njuta av minnena från ­ungdomsåren som blåser upp likt en orkan varje gång han ­sätter bakom ratten.

– Det är som att vara 20 igen och åka planlöst neråt kontinenten.

Förarmiljön är enkel och det finns få säkerhetsdetaljer, men däremot säkerhetsbälte både för förare och passagerare.
Förarmiljön är enkel och det finns få säkerhetsdetaljer, men däremot säkerhetsbälte både för förare och passagerare.
Hunden Guinness trivs i framsätet. Han åker nästan alltid i passagerarsätet och sover på en skiva som fästs över stolarna i hytten.
Hunden Guinness trivs i framsätet. Han åker nästan alltid i passagerarsätet och sover på en skiva som fästs över stolarna i hytten.

Att det ens blev en folkabuss är lite av en slump. Året var 1993 och Glenn och hans kompisar hade planer, men för att genomföra dem behövde de en bil.

– Vi var sugna på att dra iväg på festival och jag och en kompis satte in en annons i tidningen: ”Volvo 145:a eller folkabuss köpes” och fick tag på en VW-buss som stått avställd i flera år utanför Karlskrona, skogsgrön med vitt tak.

Det var kanske inte tidernas mest genomtänkta affär, men vad tusan, de var unga och drömde om äventyr och just då fanns det inget bättre sätt att uppleva världen. Hultsfredsfestivalen hägrade, det blev en tur till Jylland och ganska snart en resa rakt genom Östeuropa ända ner till Ungern och tillbaka. De tog båten från Karlskrona och landade i Polen på andra sidan Östersjön, där bönderna körde med häst och vagn och avgaserna från lastbilarna var så svarta att man kunde tro att de eldade med bildäck.

Den magiska folkabussen rullar då och då i Karlskrona där Glenns ­föräldrar fortfarande bor kvar. Själv bor han i Nybro utanför Kalmar.
Den magiska folkabussen rullar då och då i Karlskrona där Glenns ­föräldrar fortfarande bor kvar. Själv bor han i Nybro utanför Kalmar.

Samtidigt mötte grabbarna en hjälpsamhet de aldrig upplevt förut. Måhända var polackerna fattiga, men utan pengar blev uppfinningsrikedomen enorm. När remskivan till generatorn gick sönder i en liten by i Polen blev hela byn engagerad i jakten på en ny och grabbarna kunde snart åka vidare, tacksamma för all hjälp de fått av nyfunna vänner. De reste söderut, förbi Krakow, Bratislava och tog en tur in i Ungern, mest för att kunna köpa ett tygmärke och ett klistermärke som bevis på att de varit där. Bortsett från att resan fungerade som en ögonöppnare för hur bra de faktiskt hade det hemma i Sverige, så fylldes bussen med minnen och upplevelser som Glenn gläds åt än i dag.

– Min fru säger att jag aldrig ler så mycket som när jag rattar folkabussen, skrockar Glenn och klappar hunden Guinness (efter ölen) som sitter i passagerarsätet bredvid.

Det är som att vara 20 igen och åka planlöst neråt kontinenten.

Trots det hade det kunnat gå riktigt illa för bussen i slutet av nittiotalet. Det var en annan tid då hundratals folkabussar skrotades eller övergavs mitt ute i skogen eller i en gammal lada.

Den penselmålades visserligen festivalmatt, men fick behålla inredningen och stod mest avställd tills Glenn en dag bestämde sig för att renovera den. Det gick inte snabbt, men bit för bit återställdes den till originalskick.

Med hjälp av olika registerutdrag har Glenn lyckats spåra några av bilens tidigare ägare. Vem som köpte bussen ny och blott tre år senare omregistrerade den till husbil får han låta vara osagt.

Men bokstaven M i det ursprungliga registreringsnumret följt av det tämligen höga numret 16461 tyder på att bilen såldes och brukades i Malmö, innan läraren Hans-Ebbe Lindskog tog den till Blekinge. Sedan dess har den varit Sveriges Trädgård trogen.

Klistermärken och dekaler förstärker folkabussens ­utseende.
Klistermärken och dekaler förstärker folkabussens ­utseende.
Kökssektionen från Poba med låda och Perstorpsklätt köksbord.
Kökssektionen från Poba med låda och Perstorpsklätt köksbord.
Köksdelen nås både ­utifrån och inifrån bilen.
Köksdelen nås både ­utifrån och inifrån bilen.
Bakluckan öppnas rakt uppåt och ger tillgång till ­köksutrymmet.
Bakluckan öppnas rakt uppåt och ger tillgång till ­köksutrymmet.
Husbilsinredningen byggdes i Danmark på sextiotalet. Bordet kan vikas ner och ge plats för en säng mellan sofforna som rymmer två vuxna som sover i längdriktningen.
Husbilsinredningen byggdes i Danmark på sextiotalet. Bordet kan vikas ner och ge plats för en säng mellan sofforna som rymmer två vuxna som sover i längdriktningen.

Utvändigt har folkabussen återfått sin ursprungliga färg och glans med två läckra takräcken, ett i fronten och ett där bak med en solpanel emellan. Bilens ursprungliga 6-voltssystem är utbytt mot ett 12-voltssystem och folkabussen har utrustats med både kompressorkylskåp, förbrukningsbatteri och moderna USB-uttag. I övrigt är inredningen original från mitten av 1960-talet, byggt av den Köpenhamnsbaserade firman Poba som gjorde högkvalitativa husbilsinredningar i teak och mahogny.

Om den ursprungliga ägaren till VW-bussen beställde en prefabricerad husbilsinredning som eftermonterades i Sverige, 3-4 år senare, eller om folkabussen byggdes om i Köpenhamn låter vi vara osagt. Däremot kan man läsa i Pobas broschyr från sextiotalet: Om dagen har du ett trevligt vardagsrum med två bekväma soffor och bord. Dessutom en garderob samt ett toalettskåp.

Under sofforna finns det utrymmen med god plats för sängkläder och bagage. Du kan packa fyra stora resväskor. Utrymmet mäter: längd 120 cm, bredd 55 cm och höjd 32 cm. Bordet kan också användas utanför bilen…… för att avslutas med orden: och har du barn med dig kan de leka och vara sysselsatta under resan. Märk väl att det inte fanns krav på säkerhetsbälten på sextiotalet.

Min fru säger att jag aldrig ler så mycket som när jag rattar folkabussen.

Längst bak finns en kökssektion som går att nå både inifrån bilen och utifrån. Kökssektionen består av ett Perstorpsbeklätt köksbord med plats för ett tvålågigt campingkök och en genomgående rymlig kökslåda som kan nås från båda hållen.

Det finns dessutom två sidoskåp som ursprungligen hade plats för kastruller, grytor och skafferivaror. I det högra skåpet i färdriktningen har Glenn monterat ett förbrukningsbatteri som gör det möjligt att fricampa utan elanslutning. Högst upp mot taket finns en nedfällbar låda med gott om plats för både kläder och utrustning.

Ett av ­Pobas bästa försäljningsargument var att man enkelt kunde montera ut inredningen om man behövde bilen till annat och ville återställa dess ursprungliga säten. Något de flesta troligen aldrig tog sig tid att göra.

Men det är ingen äventyrs­racer direkt. Det går långsamt att ta sig fram och trots att originalmotorn (1500cc) bytts ut mot en nyare betydligt kraftfullare 1600 kubikare – med fler hästkrafter – går det långsamt både på och vid sidan av vägen.

Men dess knattrande folkabussljud går inte att motstå och man faller pladask för denna skönhet som snabbt närmar sig sextioårsdagen.

Så klassiskt det kan bli med en folkabuss från 1964.
Så klassiskt det kan bli med en folkabuss från 1964.

Hela grejen med att åka folkabuss är att man ständigt åker omkring med ett leende på läpparna. Folk kommer fram och berättar anekdoter. Äldre flinar igenkännande.T1:an – alltså första generationens transportbil från Volkswagen – inspirerar ungdomar att drömma om vanlife och äventyrsresor.

När vi fotograferar ­folkabussen mitt i centrala Karlskrona följs vi av avundsjuka blickar och gott om människor som fotograferar. Glenn tycks vara van, ibland händer det till och med att folk kastar sig huvudstupa från cyklar och springer oaktsamt rakt över vägen bara för att hinna ta en bild av denna skönhet som på sätt och vis tillhör campinglivets ursprung.

– Om jag skulle sälja bilen? Aldrig i livet, säger Glenn ­bestämt.

Glenns folkabuss är en T1:a med delad framruta.
Glenns folkabuss är en T1:a med delad framruta.

VW Kombi 233 med 1 600 motor från 1964. Enligt registreringsbeviset från sjuttiotalet kan man läsa att bilen är inredd som bostadsvagn.

Taggar: Reportage

Det finns inte många pinaler i folkabussen som inte renoverats och skruvats isär. Efter några ganska hårda år som festivalbuss, då bussen fungerade som både bil OCH festlokal, ställdes den penselmålade bussen åt sidan.

Flera gånger var Glenn nära att sälja den, i synnerhet när husrenoveringar grävde djupa hål i plånboken, men lyckligtvis blev den kvar.

– Både min bror och min fru Anne stoppade mig när jag var inne på att sälja. De övertygade mig om att jag skulle ångra mig senare i livet och aldrig ha råd att köpa en ny, säger Glenn

Alltså kan han fortsätta att njuta av minnena från ­ungdomsåren som blåser upp likt en orkan varje gån

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.