Bild
Nästa artikel
Inbyteskontroll av husbil

Inbyteskontroll av husbil

Reportage

Vi har varit på Blå Kusten Fritidscenter i Norrköping för att få en inblick i hur specialisterna går tillväga när de gör en inbyteskontroll av en husbil.

Galenskaparna och After Shave sjöng en gång i tiden ”Du får köpa grisen i säcken och chansa” till en dam som tvekar på om den herre som uppvaktar henne är något att satsa på. Huruvida chansningar är framgångsrika inom kärlek låter vi vara osagt, men när det gäller husbilsaffärer är rekommendationen att välja en säkrare väg. Med lite baskunskaper i bagaget ökar chanserna avsevärt att göra en trygg affär, utan risk för att gå i de värsta fällorna och drabbas av kostsamma reparationer. Vi har tagit rygg på Anders Jägås, verkstadschef på Blå Kusten Fritidscenter för att se hur det går till när ett riktigt proffs gör en inbyteskontroll, denna gång på en Kabe TM 700 GB -11.
 

ÄGARKONTROLL
Först av allt kontrollerar Anders Jägås att husbilen ägs av samma person som vill byta in den, samt att det inte finns några skulder som är kopplade till husbilen. Detta kollas hos Transportstyrelsen genom en sökning på bilens registreringsnummer. www.transportstyrelsen.se

 

UTVÄNDIG ÖVERSYN
Den utvändiga översynen utgörs av att Anders kontrollerar så att alla lampor lyser, samt funktionstestar dörr, lås och luckor. Därefter hissar han upp husbilen och inspekterar skicket på drivlina, däck och avgassystem samt kontrollerar att det inte finns sprickor på kritiska ställen eller att det läcker olja eller andra vätskor.

 

INSPEKTION AV SERVICEBOK OCH BESIKTNINGSPROTOKOLL
Nästa steg blir att titta i serviceboken för att se så att husbilen är servad enligt rekommendationerna. En väldokumenterad servicebok är mycket värdefull för den som ska köpa husbilen, eftersom den ger en tydlig indikation på hur husbilen har skötts av tidigare ägare. Om tidigare ägare har struntat i de rekommenderade serviceintervallen sänker det värdet på husbilen, i synnerhet när det gäller mer omfattande åtgärder som exempelvis byte av kamrem. En titt på senaste besiktningsprotokollet ger även det en bra inblick i husbilens status. Saknas besiktningsprotokoll? Vet du var husbilen är besiktad kan du beställa protokoll som är mindre än tre år gamla.


 

MOTORKONTROLL
Efter en koll i serviceboken öppnas motorhuven där nivån på bromsvätska, glykol och olja kontrolleras. När det gäller oljan jämför Anders den senaste stämpeln i serviceboken med oljans status. Om oljan är bytt alldeles nyligen ska oljenivån vara nära max och oljans färg ljus och klar. En något lägre oljenivå och mörkare färg kan vara godtagbart om husbilen har körts en längre sträcka sedan senaste service. Slutligen kopplar Anders upp ett diagnosinstrument till bilens dator, för att se status på bilen och upptäcka eventuella felkoder i systemet.

 

GRANSKNING AV BODEL
Fukttest.
Nu har det blivit dags att kliva in i husbilen och kontrollera bodelen. Först av allt gör Anders ett fukttest där han mäter fuktigheten i väggar och golv med en fuktmätare.

Batteriladdning. Anders kollar så att batterierna laddas när han kopplar in bodelen på 230 V. Han drar därefter ur 230 V och startar bilen. Sedan mäter han voltantalet på batterierna, för att se så att generatorn laddar dem. En fungerande generator ska ge ett utslag på över 14 V. Anders kollar även allmän status på batterierna med en belastningsprovare.

Elsystem och gasol. Anders funktionstestar kylskåp, kokplattor, mikrovågsugn, spis, köksfläkt, klimatanläggningar för värme och kyla, kranar, lampor, tv med mera. Här är det viktigt att se så att allt fungerar, oavsett om man använder sig av 230 Volt, 12 Volt eller gasol. Anders börjar med att testa alla funktioner på 230 Volt, byter sedan till 12 Volt och upprepar proceduren, för att slutligen göra samma sak med gasolen.

Vatten och avlopp. Anders kontrollerar så att vattnet pumpas fram som det ska i dusch, toalett och kranar. Under denna kontroll har han även öppnat den tömda gråvattentanken och ställt en hink under husbilen, för att se så att allt vatten rinner undan som det ska utan stopp eller läckage på vägen.

Inredning. Här funktionstestas alla dörrar, skåpluckor, lådor, fönster, mörkläggningsgardiner och myggnät. Anders är extra noga med att se så att låsen för dörrar, skåpluckor och lådor fungerar, eftersom de annars kan öppnas under körning. Han gör även en snabb översyn av skicket på golv, tak, väggar, bord, säten och sängar.

Tankar Vattentanken kontrolleras så att den inte läcker. Toakassetten tas ur, kontrolleras och sätts tillbaka. Här är det viktigt att försäkra sig om att den öppnar och stänger sig som den ska och inte kärvar vid i – och urtagning.

Provtryckning av gasol. Till sist provtrycker Anders gasolen för att se så att det inte finns något läckage. Som eventuell köpare kan man titta efter en markering på gasoltuberna som visar när de provtrycktes senast.
 

PROVKÖRNING
Det sista momentet i inbyteskontrollen är att provköra husbilen. Först av allt testar Anders alla funktioner på instrumentbrädan. Under körningen är han sedan särskilt uppmärksam på att ratten känns balanserad under hela körningen.

Husbilen ska inte dra åt något håll, varken vid acceleration, under jämn fart eller vid inbromsningar. Växlarna ska gå i mjukt utan missljud och kopplingen ska kännas stadig med ett dragläge som varken är för långt ner eller för högt upp. Bromsarna ska ha lika stor verkan på båda sidor och dämpa bilens fart effektivt, utan missljud. Husbilen ska inte dra åt något håll vid inbromsning och ratten ska inte vibrera. När vi parkerat testas handbromsen.

VAD ÄR VIKTIGAST ATT KONTROLLERA?

Vi frågade Anders vilka tre delar i husbilen som är viktigast att skicket är bra på, utifrån perspektivet att man vill slippa kostsamma reparationer. Så här svarade Anders:


1. Godkänt fukttest

Viktigast av allt. Om det är fukt i ett fritidsfordon krävs i regel omfattande reparationer för att komma tillrätta med problemet. Kosta på dig ett fukttest innan du köper fritidsfordonet!

2. Motor och drivlina

Känsliga delar som är dyra att reparera.
En ifylld servicebok och ett besiktningsprotokoll utan för många anmärkningar är till stor hjälp för att bedöma skicket, liksom ett fräscht utseende under motorhuven och under chassit.

3. Kylskåp

Kontrollera så att kylskåpet verkligen fungerar innan köpet. Att köpa ett nytt och få det monterat kan bli mycket kostsamt.

Taggar: Reportage

Galenskaparna och After Shave sjöng en gång i tiden ”Du får köpa grisen i säcken och chansa” till en dam som tvekar på om den herre som uppvaktar henne är något att satsa på. Huruvida chansningar är framgångsrika inom kärlek låter vi vara osagt, men när det gäller husbilsaffärer är rekommendationen att välja en säkrare väg. Med lite baskunskaper i bagaget ökar chanserna avsevärt att göra en trygg affär, utan risk för att gå i de värsta fällorna och drabbas av kostsamma reparationer. Vi har tagit rygg på Anders Jägås, verkstadschef på Blå Kusten Fritidscenter för att se hur det går till när ett riktigt proffs gör en inbyteskontroll, denna gång på en Kabe TM 700 GB -11.
 

ÄGARKONTROLL
Först av allt kontrollerar Anders Jägås att husbilen ägs av samma person som vill byta in den, samt att det inte finns några skulder som är kopplade till husbilen. Detta kollas hos Transportstyrelsen genom en sökning på bilens registreringsnummer. www.transportstyrelsen.se

 

UTVÄNDIG ÖVERSYN
Den utvändiga översynen utgörs av att Anders kontrollerar så att alla lampor lyser, s

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

FINNS DET HJÄLP ATT FÅ?

Många verkstäder erbjuder fukttest, provtryckning av gasol samt övriga kontroller. Inför ett husbils- eller husvagnsköp kan det vara en stor trygghet att låta proffsen utföra dessa kontroller, i synnerhet för den som står i begrepp att göra en större investering. Några extra spenderade tusenlappar kan vara guld värda för att – i värsta fall – kunna dra sig ur köpet eller – i bästa fall – vara helt säker på att man gör en bra och trygg affär.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.