Bild
Nästa artikel
Camping på Albaniens Riviera

Camping på Albaniens Riviera

Resa

Trots avrådan – från människor som aldrig satt sin fot i Albanien – bestämmer vi oss för att upptäcka den albanska rivieran. Inte en gång är vi i närheten av att stöta på problem. Istället träffar vi gästvänliga människor, blir bjudna på mat och njuter av Albaniens skönhet.

På något sätt är rädsla det största hindret för att upptäcka nya platser. Måhända är ryktet om farliga platser än värre. Envisa rykten, omöjliga att stoppa trots att någon sällan upplevt farorna själv. Precis så är det med Albanien. Prova själv och du lär upptäcka att många i din närhet aldrig skulle komma på tanken att styra husbilen mot den albanska rivieran.

– Vi blev varnade av alla vi känner. ”Ni kommer inte ens att ha navkapslarna kvar på husbilen. De stjäl allt, strippar bilen och gör inbrott när ni sover.” Gunnel Olausson från Tanumshede skrattar när hon tänker på alla råd som hon och maken Stig fick inför resan till Albanien.

– Hade vi bara lyssnat på en bråkdel av råden hade vi aldrig vågat rulla söderut. Väl på plats blev vi så varmt mottagna att vi bestämt oss för att återvända nu i höst. Två månader i ett av Europas mest gästvänliga länder, säger Gunnel Olausson.

 

Drar man ett finger rakt över den 42:a breddgraden så passerar man Barcelona, Korsika och Rom innan man kan sätta ner fingret i Albaniens hjärta. Samma klimat och liknande traditioner, åtminstone när det kommer till förmågan att förädla ljuvliga råvaror och ta del av livets frukt.

Albanien är visserligen mycket fattigare än grannen Italien på andra sidan Joniska havet, men bortsett från pengar och materiellt välstånd är Albanien minst lika vackert som Lazioregionen i Italien och Katalonien i Spanien. Dessutom är allt billigare.

Det bor nästan 30 000 människor i Kruja, byn där Skanderbeg föddes år 1405.
Det bor nästan 30 000 människor i Kruja, byn där Skanderbeg föddes år 1405.
Albanien upplevs bäst med egen bil. Hellre husbil än husvagn.
Albanien upplevs bäst med egen bil. Hellre husbil än husvagn.
Den paranoide diktatorn Enver Hoxha lät bygga fler än 700 000 bunkrar som skulle skydda från inkräktare.
Den paranoide diktatorn Enver Hoxha lät bygga fler än 700 000 bunkrar som skulle skydda från inkräktare.

Vi följer väg E851 sydväst från Prestina i Kosovo och tar sikte på Kruja (Krujë på albanska) där frihetshjälten Skanderbeg (Gjergj Kastrioti) föddes på våren år 1405. Landskapet är torrt och bergigt och här och var syns rester av diktatorn Enver Hoxhas paranoida skräck för att invaderas militärt.

Totalt byggde Hoxha sisådär 700 000 betongarmerade bunkrar som skulle skydda landet från angripande styrkor utifrån. De som inledningsvis sågs som vänner blev snabbt bittra fiender och Hoxha bröt relationerna med både Tito, Mao och Moskva innan han började bygga bunkrar åt sig själv.

Medan soldaterna fick dela på en liten håla av betong (bunkrarna hade skjutgluggar i alla väderstreck) fick Enver Hoxha en privat bunker på nästan 2 700 kvadratmeter, innehållande 106 rum och en egen biograf en bit utanför huvudstaden Tirana.

 

Numera är Kruja välbesökt av både ensamresenärer och gruppresor. Skanderbegmuséet ligger pampigt på kullarna med utsikt över landskapet runt omkring och under klara dagar kan man se konturerna av kustlinjen där det torra landskapet bryskt möter havets djup.

Det är visserligen mer än fem hundra år sedan Skanderbeg försvarade Kruja från Osmanska trupper ända in i döden. Varken förr eller senare har någon ledare visat ett sådant mod och fortfarande får många albaner en speciell glöd i ögonen då de pratar om hjälten från Kruja.   

På vägen mot Skanderbegmuséet passerar vi basaren i Kruja, en hantverksmarknad som påminner om basarer i Turkiet. Trots att frihetshjälten Skanderbeg var en stark motståndare till det Osmanska riket, blev Albanien en del av turkarnas överhet ända fram till 1912 då Albanien blev självständigt efter en stormaktskonferens i London i maj 1913.

Museet i Kruja är tillägnat nationalhjälten Skanderbeg.
Museet i Kruja är tillägnat nationalhjälten Skanderbeg.
Basaren i Kruja.
Basaren i Kruja.
Mängder med klassiskt hantverk till bra priser.
Mängder med klassiskt hantverk till bra priser.
Camping på Albaniens Riviera

Från Kruja tar vi motorvägen söderut mot huvudstaden Tirana. Vägnätet är välutvecklat och i jämförelse med mindre landsortsvägar går det fort att åka på de större vägarna.

Från Fier väljer vi mindre vägar i bergen och tar sikte på Gjirokastra (Gjirokastër på albanska) drygt 15 mil längre söderut. Det är en vacker vägsnutt som stundtals sträcker sig över natursköna landskap för att därefter ta ett skutt rakt in i kommunismens baksida. Här uppe är byarna knappast fyllda av överflöd. Istället är det fattigt, smutsigt och helt utan framtidsutsikter. Vi stannar för att tanka och blir behandlade som vänner. Får erbjudanden om att bo i folks trädgårdar; ”Det finns ju ändå inga campingplatser här uppe”.

Det är lugnt och fridfullt och landskapet luktar skördetid. Dignande granatäppelträd, tanter i huckle som säljer frukt i vägkanten och svartklädda män i Trabanter med hela skuffen full av grönsaker.

Affärsgator i stort behov av underhåll i Gjirokastra uppe i bergen.
Affärsgator i stort behov av underhåll i Gjirokastra uppe i bergen.
Fortfarande är behovet av renovering stort i Gjirokastra.
Fortfarande är behovet av renovering stort i Gjirokastra.
Den albanska rivieran bjuder på bra bad, klart vatten och en fantastisk natur.
Den albanska rivieran bjuder på bra bad, klart vatten och en fantastisk natur.

Gjirokastra ligger på berget Mali vid Gjerës sluttningar. En UNESCO-skyddad stadskärna som bär spår av det osmanska rikets handel. Trots läget, arkitekturen och ett par nyrenoverade hotell är Gjirokastra i dåligt skick, även om den gamle diktatorn Enver Hoxha sägs vara född i byn.

Ända fram till 1997 användes Hoxhas hus som etnografiskt museum och man kan tänka sig att Gjirokastra på något sätt fick ledarens beskydd. Strax före jul, i december 1997 sprängdes Hoxhas hus i luften. Gärningsmännen är fortfarande på fri fot.

– Det här är en perfekt bas för cykelutflykter i landskapet runtomkring. Det finns mängder med trevliga små vägar att cykla på och en lång rad utflyktsmål på dagstursavstånd, säger tysken Frank Schulz som driver reseföretaget Schulz Aktiv Reisen som har turer i regionen.

Småbåtshamnen i Saranda i södra Albanien.
Småbåtshamnen i Saranda i södra Albanien.
Färska kryddor, frukt och grönt. Gå runt och njut av Balkans rika utbud av grönsaker på marknaden i Saranda.
Färska kryddor, frukt och grönt. Gå runt och njut av Balkans rika utbud av grönsaker på marknaden i Saranda.
Man ser grisar i varenda by, djur som hjälper till att mota fattigdomen i dörren.
Man ser grisar i varenda by, djur som hjälper till att mota fattigdomen i dörren.

Efter ett par dagar i bergen är vi sugna på bad och kustens möjligheter. Från Gjirokastra är det bara dryga 60 km till Saranda (Sarandë) längst ner i söder.

Det saknas campingplatser i Saranda, men drygt 15 km längre söderut i Ksamil finns inte mindre än tre stycken; Ksamil Caravan Camping, Camping Sunset och Gaci´s Camping som alla påminner om en ställplats.

Bara ett par kilometer från Ksamil ligger nationalparken Butrint med tretusenåriga traditioner. Butrint har både varit grekisk koloni och romersk stad (vid delningen av Romarriket år 395 kom Butrint att tillhöra den östra delen av riket.

Det är spännande att strosa omkring i Butrint och drömma sig bort till storhetsdagarna under medeltiden. Missa inte amfiteatern och det gamla badhuset mitt i grönskan.

Och naturligtvis ett dopp i det stora blå, vars klara vatten blir en fröjd att doppa sig i.

Hemliga stränder som bara lokalbefolkningen känner till.
Hemliga stränder som bara lokalbefolkningen känner till.
Ruin Bar på Rr Pjeter Bogdani, Block Area är ett klassiskt utehäng med skön atmosfär i Tirana.
Ruin Bar på Rr Pjeter Bogdani, Block Area är ett klassiskt utehäng med skön atmosfär i Tirana.
Den nedlagda sovjetiska ubåtsbasen strax söder om Himara påminner om kalla krigets dagar.
Den nedlagda sovjetiska ubåtsbasen strax söder om Himara påminner om kalla krigets dagar.

Nyfikna på Himara drar vi rakt norrut längs SH8. En lagom morgontur på knappt sju mil redan innan frukost. Appen MapsMe vittnar om en resa på drygt en och en halv timme, men tack vare avsaknaden av trafik är vi framme på sjuttio minuter. Vi checkar in på Himara Camping på Potami Beach och kastar oss rakt i vattnet utan att blinka.

Trots att klockan bara är tio är det redan dryga trettio grader varmt. Campingen är enkel, men lika familjär som ställplatserna nere i södra Albanien.

Toaletterna är rena och duschen fylld av varmvatten. Det blir som en oas under en annars ganska spartansk resa. Det är verkligen inte så att campingarna är dåliga, men bristen på faciliteter gör det smidigt att krypa in i husbilen.

Vi tar cyklarna in till Himara (2 km) och njuter av bra mat på första parkett ända nere vid havet. På andra sidan Joniska Havet, i den lilla staden Otranto längst ut på Lecceregionens östsida sitter förmodligen ett gäng turister och blickar ut över havet åt vårt håll. Skillnaden är bara att maten, ölen och campingplatserna är billigare i Albanien. Samma upplevelser för halva priset.


Gunnel och Stig återvänder till Albanien

Vad är det som är så annorlunda med Albanien?

– Det är billigt och intressant. Dessutom är människor så genuint trevliga. Aldrig förr har vi blivit så vänligt bemötta som i Albanien. Människor som åker före i egen bil för att visa vägen till en speciell campingplats eller främlingar som erbjuder oss att campa i deras trädgård. Det kallar jag trevliga människor, säger Gunnel Olausson som tillsammans med maken Stig åker en Bürstner Elegance i685 och i höst återvänder till Albanien efter en sommar i Sverige.

Ryktet säger att Albanien är kriminellt.

– Inte alls. Visst finns det kriminella element, men så länge man håller sig stilla nattetid och umgås med helt vanliga albaner så har inte vi uppfattat landet som kriminellt. Istället är människor måna om vår säkerhet och gör sitt yttersta för att vi ska trivas i landet.

Är det svårt att resa på de albanska vägarna?

– Det är en rätt stor variation på de albanska vägarna. I bergen är vägarna smala och dåligt underhållna, medan motorvägarna är i bra skick men saknar viltstängsel, vilket gör att det kan finnas får, åsnor och promenerande människor mitt på vägbanan. Man måste vara mer uppmärksam än i norra Europa. Men svårt, nej det är det verkligen inte.

Har ni haft problem med polisen eller andra myndighetspersoner?

– Inte ett dugg. Gränspassagerna har gått enkelt och vi har helt sluppit kontroller längs vägarna. Vår husbil väger mer än 3,5 ton, vilket ger oss huvudvärk i en del östeuropeiska länder, men just i Albanien struntar man i om bilen väger 3,5 eller 4 ton.

Bästa tipset till andra resenärer som funderar på att resa till Albanien?

– Res sakta och ta dig tid att uppleva Albanien på riktigt. Hasta inte bara igenom landet utan välj en region och stanna lite längre. Våga prata med människor – även om du inte kan engelska eller albanska. Kroppsspråket fungerar vanligtvis bra och i grund och botten är vi mer lika än vad vad man först kan tro.

UTFLYKTER DU INTE FÅR MISSA

Butrint: Knappt två mil söder om Saranda ner mot Vivarisundet. Här har greker, turkar och romare bott i generationer och du kan följa historiska spår av de första bosättarna för nästan 3 000 år sedan. Missa inte de vackra mosaikgolven, badhusruinerna och amfiteatern.

Himara: Fantastiska stränder med ett avslappnat strandliv. Njut av förstklassiga skaldjur från havets skafferi. Missa inte väggmålningarna i den lokala lilla Kastrokyrkan.

Slottet Porto Palermo: Samt den nedlagda ubåtsbasen i Porto Palermo söder om Himara. Besök ruinerna i solnedgång och ta ett bad i Porto Palermo innan du spanar in över den gamla ubåtsbasen.

Gjirokastra: UNESCO:s världsarv med slingrande stensatta gator som kämpar sig uppför sluttningen till borgen högst upp i byn. Stanna över natt och njut av solmogna fikon och bergsbyns ljuva kullerstensgator, ta ett glas raki och sitt ner och prata med lokalbefolkningen.

Tirana: Huvudstaden är en livfull stad full av trendiga barer, boutiquehotell och en och annan riktigt bra restaurang. Missa inte stadsdelen Blloku där diktatorn Enver Hoxha tidigare bodde. Fram till kommunismens fall, år 1991, fick ingen komma in i stadsdelen men numera är hela kvarteret fullt av trendiga kockar, entreprenörer och kaféägare.

Kruja: Vacker bergsby 30 km norr om Tirana där frihetskämpen Skanderbeg föddes i början av 1400-talet. Handla lokalt hantverk, ljuvliga mattor och fantastiska sjalar i den nyrestaurerade souken (marknad).

 

FAKTA ALBANIEN

Albanien är inte medlem i EU och både pass och fordonshandlingar kontrolleras vid gränsen. Tänk på att ha med ett exemplar av det ”Gröna kortet” som bevisar att bilen/husvagnen är försäkrad. Om du saknar ett grönt kort måste du betala en tillfällig trafikförsäkring. I Motormännens rekommendationer står det att man inte får åka via Kosovo (om du är på väg till Serbien) eftersom Serbien inte har erkänt Kosovo som stat, men i själva verket går det alldeles utmärkt att åka via Kosovo. Det var precis den rutten som Husbil & Husvagn tog in i Albanien, från Serbien via Kosovo in i Albanien och ut igen till Makedonien.

Färjor: Det går båtförbindelser från både Trieste, Ancona, Bari och Brindisi från Durres, Shengjin och Vlore.

Valuta: Lek, 1 SEK = 14,27 LEK (20160802).

Bästa tiden: Vår och höst. Högsäsongen mellan juli-september är dyrare och ofta full av lokal turism. Satsa på maj/juni eller september/oktober.

Max fordonshöjd/bredd/längd: Höjd 4 meter, bredd 2,5 meter och längd 12 meter.

Motormännen i Albanien: www.aca.al I Tiranaområdet finns ACA:s assistansbilar. Tfn +355 (0)4 23 87 017.

Säkerhet: God. Undvik att köra när det är mörkt och undvik att fricampa längs vägarna. Då är det betydligt säkrare att övernatta i en privat trädgård.

Hastighetsgränser: Husbil och personbil: tätort 40 km/h, landsväg 80 km/h, motorled 90/h km och motorväg 110 km/h. Med husvagn är samma gränser: 35 km/h, 70 km/h och 80 km/h. Promillegräns: 0,1

Taggar: Resa

På något sätt är rädsla det största hindret för att upptäcka nya platser. Måhända är ryktet om farliga platser än värre. Envisa rykten, omöjliga att stoppa trots att någon sällan upplevt farorna själv. Precis så är det med Albanien. Prova själv och du lär upptäcka att många i din närhet aldrig skulle komma på tanken att styra husbilen mot den albanska rivieran.

– Vi blev varnade av alla vi känner. ”Ni kommer inte ens att ha navkapslarna kvar på husbilen. De stjäl allt, strippar bilen och gör inbrott när ni sover.” Gunnel Olausson från Tanumshede skrattar när hon tänker på alla råd som hon och maken Stig fick inför resan till Albanien.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

CAMPINGAR & STÄLLPLATSER I NÄRHETEN

Ksamil Caravan Camping 15 km söder om Saranda. Fritt wifi. Från 7 euro.
GPS: N39°46'41" E20°00'21"

Camping Sunset vid Sunset Bar & Restorant, strax norr om Ksamil. Fritt wifi. Från 10 euro.
GPS: N39°46'46" E20°00'25"

Camping Gaci, Ksamil. Fritt wifi. Följ skyltar från stora vägen.
GPS: N39°46'39" E20°00'26"

Himara Camping strax söder om Himara på Potami Beach
www.himaracamping.com
GPS: N40°05'46" E19°45'21"

Camping Livadh, Livadhi Beach, Himara. Fritt wifi, en liten bar. Pris från 12 euro.
GPS: N40°06'33" E19°43'29"

Camping Tirana, Tirana.
www.campingtirana.al
GPS: E41°20'17" E19°42'24"

Lake Shkodra Resort, Shkodersjön. Fritt wifi, restaurang.
www.lakeshkodraresort.com
GPS: N42°08'18" E19°28'02"

Erlin Beach Camping, Ohridsjön. Egen strand, restaurang och wifi. Pris från 10 euro.
GPS: N41°03'04" E20°38'34"

BÄSTA STRÄNDERNA

I Albanien erbjuder varenda havsvik bra badmöjligheter där stranden är full av sand.

Dhermi: Sedan länge den mest omtalade – och besökta – stranden i hela landet. Packad i högsäsong, men under resten av året kan du hitta guldkorn mitt i smeten. Ett bra tips är att höra med lokalbefolkningen och följa traktens unga. Det finns fina undangömda stränder både söder och norr om Dhermi. Kristallklart vatten och stenig botten.

Borshi Beach: Rivierakustens längsta strandremsa, totalt sju km lång omgärdad av enorma citrusodlingar, olivträd, betande getter och höga berg i horisonten.

Lukova: 15 km norr om Saranda, tyst och stilla med en härlig sandstrand och stenig botten.

Himara: Tomma stränder utom i högsäsong. Sköna rena sandstränder med sand en bra bit ut i havet.

Proto Palermo: En av kustens mest pittoreska stränder. Dessutom sägs den lilla stranden ha det klaraste vattnet i hela landet. Strax norr om halvön ligger en nerlagd Sovjetisk ubåtsbas som ger hela regionen en känsla av James Bond.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.