Nästa artikel
Restips: Framtidens fordon - nu och då
SKÅNE

Restips: Framtidens fordon - nu och då

Publicerad 28 november 2013 (uppdaterad 1 november 2019)
Framtidens Fordon tar dig på en resa genom historien, från början av 1900-talet till nutidens framtid. Du får inblick i hur människor historiskt sett på framtiden, med ett hållbart perspektiv inom miljö, teknik, framtid, design och ekonomi.
Världens första bil

Tidigare kunde du se en nytillverkad modell av världens första bil med förbränningsmotor i utställningen Framtidens fordon som pågår till den 29 dec 2013 på Teknikens och Sjöfartens hus men bara historien runt världens första bil är intressant nog. Det är en trehjulig Benz Patent-Motorwagen där originalet byggdes redan 1885.

Originalet byggdes av Carl Benz 1885 och patentansökan lämnades in den 29 januari 1886. Det var Carl Benz fru Bertha som finansierade utvecklingen av den trehjuliga bilen. Idag skulle hon ha ägt rätten till patentet. På den tiden var det emellertid inte tillåtet för gifta kvinnor att söka patent, alltså tillskrevs Benz Patent-Motorwagen maken. Carl Benz presenterade bilen för allmänheten första gången den tredje juli 1886 i tyska Mannheim.

Senare byggde Benz bil nummer två med en motor på två och bil nummer tre med en motor på tre hästkrafter. Den "face-liftade" version hade trä- i stället för stålekrade hjul och läderbromsar på bakhjulen. Det behövdes då den rusade iväg i 16 kilometer per timma!

Första långturen

Den första långturen körde Bertha Benz i augusti 1888 med bil nummer tre - förmodligen utan makens vetskap. Resan genomfördes för att visa bilens höga tillförlitlighet. Bertha tog med sig tonårssönerna Eugen och Richard på resan, som gick från Mannheim via Heidelberg och Wiesloch till Berthas hemstad Pforzheim. Bertha var inte bara förare, utan också mekaniker. Förgasaren rengjordes med ett hårspänne och ett strumpeband användes för att isolera en ledning. Bilen tankades på apoteket i Wiesloch, där dåtidens bensin (bensen) kunde köpas på flaska. Väl framme i Pforzheim skickade hon telegram till Carl Benz och berättade att resan gått bra. Tre dagar senare körde de tre hem igen. Resan var på totalt194 kilometeroch numera körs vart annat år en veteranbilsparad den historiska sträckan för att högtidlighålla minnet av den första långturen med bil.

Bilen

Efter att Carl Benz 1873 utvecklat en kolvmotor, fortsatte han jobbet med att ta fram en bil som kunde drivas av denna motor. Motorns effekt var 0,75 hästkrafter vid 400 varv per minut och motorn var extremt lätt för sin tid, den vägde bara 110 kilo. Ett stort svänghjul (det liggande metallhjulet längst bak i bilen) hjälpte till att hålla motorn igång. Arbetstakterna och drivningen skedde med hjälp av kedjedrift till bakaxeln, som var försedd med differential. Original finns i Storbritannien och på Münchens tekniska museum.

Teknisk data

Cylindrar: 1
Cylindervolym: 954 kubikcentimeter
Effekt: 0,75 hk (0,55 kW) vid 400 varv per minut
Max fart: 16 kilometer per timma
Vikt: 265 kilo
Produktion: 1886 (serieproducerad mellan 1888—1893)

 

Utställningen äger rum på Malmö museum fram till 29 december 2013

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.